فناوری

معرفی مودم ۵G هواوی H138-380 (یا ۵G CPE Pro 3)

جدیدترین مودم فایوجی هواوی که شاید بخواهد جایگزین مودم H112 یا 5G CPE Pro 2 شود

هواوی جدیدترین مودم روتر ۵G خود به نام H138-380 یا ۵G CPE Pro 3 را با برند GHTelcom عرضه کرده است.

هواوی در یکی دو سال اخیر، برای دور زدن تحریم‌ها و امکان عرضه مودم‌ها در بازارهای جهانی، مودم‌های خود را با برندهای ناشناخته چینی عرضه می‌کند. پیش‌تر، یادمان است که هواوی مودم B622 را با برند «سویا لینک» عرضه کرده بود و اینکه مودم فایوجی H138 را با برند جی تی تلکام عرضه می‌کند.

در بسیاری از سایت‌های چینی، مودم H138-380 یا ۵G CPE Pro 3 را جایگزین مودم H112 یا ۵G CPE Pro 2 قلم‌داد کردند که البته از نظر ما این‌طور نیست و هنوز مودم H112 یک پرچم‌دار از نظر سرعت و کارایی در میان مودم روترهای رومیزی فایوجی است.

مودم H138-380 از مودم فایوجی کوالکام اسنپدراگون X55 با پشتیبانی از ارتباطات ۴G LTE و ۵G پشتیبانی می‌کند؛ مجهز به وای‌فای ۶ است و از دو درگاه شبکه اترنت گیگابیتی RJ45 و یک درگاه RJ11 سود می‌برد.

طراحی و ظاهر مودم هواوی H138-380

مودم ۵G CPE Pro 3 هواوی از نظر ظاهری باز هم مشابه مودم روترهای چند وقت اخیرش، از جمله مودم H112 و H115 است. یک مودم سفید استوانه‌ای و بدون انتن خارجی به وزن ۹۱۵ گرم و اندازه ۱۰.۳ در ۱۰.۳ در ۲۲.۵ سانتی‌متر که در بالای آن علامت ۵G درج شده است.

در یک رویه مودم باز هم شاهد حک شدن عبارت ۵G درهم و پایین‌تر از آن کلید WPS و چراغ‌های LED وضعیت شبکه ۵G و ۴G و مودم هستیم. دقیقا در پنل پشتی دو درگاه شبکه RJ45 و یک درگاه تلفن RJ11 به همراه سوکت آداپتور برق دیده می‌شود.

مودم 5G هواوی H138-380

در پنل زیرین هم مشابه مودم‌های دیگر شیار سیم‌کارت نانون و کلید ریست دیده می‌شود. جعبه و بسته‌بندی این مودم نیز تقریبا مشابه با مودم‌های رومیزی ۵G و ۴G پیشین هواوی است.

به طور کلی، تشخیص مودم‌های هواوی از روی ظاهر بسیار سخت شده و امکان دارد آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید. این وضعیت وقتی بدتر می‌شود که بدانیم هواوی یک مودم ۵G CPE 3 جدید نیز عرضه کرده است که باز از نظر ظاهری کاملا مشابه با ۵G CPE Pro 3 است ولی مشخصات و پردازنده مرکزی متفاوت‌تری دارد.

مشخصات فنی مودم هواوی H138-380

مودم H138-380 از تراشه فایوجی کوالکام اسنپدراگون X55 استفاده می‌کند؛ یکی از پرچم‌دارترین تراشه‌های مودم فایوجی در جهان که روی غالب اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار و مودم‌های فایوجی نشسته است و کارایی خود را بارها ثابت کرده است.

اما هواوی سرعت دانلود و آپلود این مودم را محدود کرده است و حداکثر سرعت چیپ‌ست X55 را نمی‌دهد. سرعت دانلود مودم H138-380 روی شبکه‌های فایوجی حداکثر به ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود حداکثر به ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

مودم 5G هواوی H138-380

در شبکه‌های ۴G LTE این مودم هواوی از رده LTE Cat 19 با حداکثر سرعت دانلود ۱.۶ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. یعنی تقریبا، سرعت دانلود و آپلود شبکه‌های ۵G و ۴G روی کاغذ نزدیک به هم است ولی قطعا در عمل سرعت شبکه‌های ۵G بیشتر خواهد بود.

از نظر فرکانس‌های رادیویی قابل پشتیبانی در شبکه‌های موبایل مختلف نیز وضعیت مودم ۵G CPE Pro 3 به شرح زیر است:

۵G: n1/3/5/7/28/38/40/41/77/78/79/80/84

۴G LTE: B1/3/5/7/8/20/28/32/34/38/39/40/41/42/43

خوش‌بختانه، از باندهای فرکاسی FDD و TDD مورد استفاده اپراتورها در ایران پشتیبانی می‌کند؛ به ویژه باندهای فرکانسی ۱ و ۳ و ۷ در FDD و باندهای ۴۰ و ۴۲ و ۴۳ در TDD که برای اینترنت TD-LTE است. نکته جالب این مودم، عدم پشتیبانی از شبکه‌های ۲G و ۳G است. تقریبا می‌توانیم بگوییم از نظر باندهای فرکانس این مودم کامل است.

وای‌فای مودم هواوی H138-380

همه انتظار داریم مودم‌های فایوجی امروزی حداقل از وای فای ۶ پشتیبانی کنند. مودم هواوی ۵G CPE Pro 3 نیز همین‌طور است و از وای فای ۶ رده AX1800 با MIMO 2×2 برخوردار است. به این معنی که روی باند فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت حداکثر ۱۲۰۱ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت به ۵۷۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

مودم 5G هواوی H138-380

۱۲۸ دستگاه یا کاربر به طور همزمان می‌توانند به این مودم وصل شوند و تا شعاع ۲۵۰ متری را پوشش‌دهی می‌کند. یکی از مزیت‌های وای فای ۶، پشتیبانی از رمزنگاری نسل جدید WPA3 است که بسیار قوی‌تر و غیر قابل شکستن در مقابل رمزنگاری WPA2 است.

سرعت وای‌فای فرکانس ۵ گیگاهرتز مودم نسل قبلی ۵G CPE Pro 2 برابر با ۲۴۰۲ مگابیت و تقریبا دو برابر سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز H138 است.

پنل کاربری مودم هواوی H138-380

متاسفانه تصاویر دقیقی از پنل کاربری تحت وب این مودم نداریم ولی در مشخصات مودم درج شده است که قابلیت انتخاب فرکانس رادیویی وجود دارد و می‌توان شبکه وای‌فای میهمان تعریف کرد. همین‌طور، کلاینت‌های وی پی ان L2TP و PPTP روی آن تنظیم می‌شوند و قابلیت انتخاب DDNS و پشتیبانی از SMS را دارد.

مودم 5G هواوی H138-380

در بخش اطلاعات و وضعیت مودم نیز می‌توان اطلاعات مربوط به RSRP و Cellid و RSRQ و SINR را مشاهده کرد. انتظار داریم که پنل WEBUI این مودم مشابه با مودم‌های فایوجی هم‌رده هواوی باشد ولی باید از نزدیک بتوانیم H138 را بررسی و ارزیابی کنیم و با این WEBUI درگیر شویم تا محدودیت‌ها و قابلیت‌های لاک شده یا لاک نشده آن دقیقا بروز کنند.

جمع‌بندی درباره مودم هواوی H138-380

مودم فایوجی ۵G CPE Pro 2 حداکثر سرعت دانلود ۳.۶ گیگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۲۵۰ مگابیتی دارد در حالی‌که مودم فایوجی ۵G CPE Pro 3 از حداکثر سرعتی نصف آن و برابر با ۱.۸ گیگابیت برخوردار است. البته، همه این سرعت‌ها برای کشوری مانند ایران فعلا بسیار زیاد است ولی نشان می‌دهند هواوی مودم ۵G CPE Pro 3 را برای سریع‌ترین شبکه‌های موبایل عرضه نکرده است.

این نکته را می‌توان از روی وای‌فای ۶ با سرعت ۱.۸ گیگابیت نیز فهمید در حالی‌که مودم H112 دارای وای‌فای سریع‌تری است. به همین دلایل، تصور نمی‌کنیم قرار باشد مودم ۵G CPE Pro 3 جایگزین ۵G CPE Pro 2 یا H112 شود.

بزرگ‌ترین مزیت این مودم برای بازار ایران، پشتیبانی از فرکانس‌های TD-LTE و FDD اپراتورهای مختلف است تا بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای بتوان از سیم‌کارت هر اپراتور و اینترنت موبایلی استفاده کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    هواوي اخرين نسل سرعتي رو تو مودم-روتر جديدش بكار نبسته به دليل اينكه جزء سياست هاي فروش اين شركت و فروش محصولات نسل قبلي مثل CPE Pro 2 و CPE Pro هست. ولي چيزي كه واضح و مشخصه اينه كه تو توسعه اين نوع مودمها عزمش كاملاً جديه. اينكه نسل جديد محصولاتش كمي دستخوش تغيير ميشه واقعا مهم نيست و باز هم از آخرين فناوريها تو توليدشون استفاده ميكنه.

  2. سلام
    لطفاً یه مقایسه ای با مودم N5368X داشته باشید و بگید مدوم برای چه کسانی بهتره و قیمتشون و امکاناتشون چطوریه؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا