فناوری

علت پشت پرده کندی و اختلال اینستاگرام؛ متصدیان اینترنت ایران چگونه سرعت اینستاگرام را کند می‌کنند؟

چرا مردم افزایش سرعت ایران طی ماه‌های اخیر را حس نمی‌کنند

این روزها عکس‌ها و ویدئوها در اینستاگرام لود نمی‌شوند یا بسیار کند لود شده و جان به لب می‌رسانند تا نمایش داده شوند. چندین بار باید صفحه اینستاگرام را از بالا به پایین سوایپ کنید تا فید به‌روز شود یا استوری‌ها رد شده و قابل نمایش شوند.

کندی سرعت اینستاگرام یا اختلال آن به ویژه در اینترنت موبایل، حسابی روی اعصاب کاربران ایرانی است در حالی‌که وزیر ارتباطات طی روزهای اخیر از افزایش قیمت اینترنت موبایل و ثابت خبر داده بود.

سوالی که پیش‌روی کاربران ایرانی قرار می‌گیرد؛ اگر سرعت اینترنت طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است؛ چرا سرعت اینستاگرام نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده و مشخصا آپلود و نمایش تصاویر و ویدئوها روی آن بسیار آزاردهنده و با اختلال و کندی روبرو است؟

گشت‌وگذاری در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که غالب کاربران از سرعت اینستاگرام شکایت دارند و علت آن را نه سرعت اینترنت بلکه محدودیت‌ها و دستکاری‌های متصدیان اینترنت در ایران می‌دانند. شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران نزدیک به ۳۰ میلیون عضو دارد و در برخی آمارها آمده است تا ۹ میلیون نفر روی آن کسب درآمد می‌کنند.

بنابراین، اصلا نمی‌توان کندی سرعت اینستاگرام را کوچک و بی‌اهمیت شمرد؛ چه اینکه پلتفرم درآمدزایی برای بسیاری از کاربران و مشاغل خانگی، خانم‌های خانه‌دار، فریلنسرها و کسب‌وکارهای شهرستانی است و چه اینکه مهم‌ترین شبکه اجتماعی برای کاربران ایرانی است.

در روزهایی که افزایش قیمت‌های اینترنت و حتی خوراکی‌ها و مواد غذایی و خدمات، برای بسیاری از مردم سنگین و با کاهش قدرت خرید همراه شده است؛ درآمدزایی از طریق اینستاگرام بسیار اهمیت دارد و کاربران انتظار دارند حداقل بتوانند به درآمدزایی خود ادامه دهند یا آن را افزایش داده تا از پس گرانی‌های سال جدید برآیند ولی کندی اینستاگرام یک عامل بزرگ پیش‌روی آن‌ها شده است.

نکته مهمی که اینجا باید گفت؛ کندی اینستاگرام برای دیگر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیست و آن‌ها با سرعت خوبی باز می‌شوند و کار می‌کنند. حتی تلگرام که در ایران فیلتر است؛ باز این روزها سرعت نسبتا خوبی دارد ولی عکس‌ها و فیلم‌ها در اینستاگرام به جان کندنی آپلود شده و نمایش داده می‌شوند.

کندی سرعت اینستاگرام

به طور جدی، این سوال مطرح می‌شود که چرا میان صحبت‌های مسئولین اینترنت ایران و سرعت عملی اینستاگرام یک تناقض بزرگ وجود دارد؟ آیا کندی سرعت اینستاگرام به خاطر مشکلات اینترنت شرکت‌ها و عدم توسعه زیرساخت شبکه در ایران است یا اینکه برخی محدودیت‌ها و دسترسی‌ها عامل آن هستند؟

مشکل کندی اینستاگرام از زیرساخت اینترنت است؟

اینترنت در ایران کند است. رتبه اینترنت موبایل ایران ۷۰ جهانی و رتبه اینترنت ثابت ایران ۱۴۵ جهانی است. در ماه‌های اخیر نیز علی‌رغم اظهارنظر مدیران و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مبنی بر افزایش سرعت اینترنت، کاربران کیفیت پایین‌تر و کندی بیشتری را تجربه کردند.

عمده دلیل این کندی هم عدم افزایش پهنای‌باند بین‌الملل و اشباع زیرساخت شبکه اپراتورها و شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت عنوان شده است. سال‌ها است که نه اپراتورهای موبایل و نه شرکت مخابرات که تقریبا ۷۰ درصد زیرساخت اینترنت را در دست دارد و نه شرکت‌های اینترنتی خصوصی، موفق به سرمایه‌گذاری و توسعه جدید شبکه نشده‌اند.

اما آیا کندی اینستاگرام در این روزها به همین عوامل بستگی دارد؟ مقایسه سرعت اینستاگرام با سرعت وب‌سایت‌های عکس و ویدئو و دیگر شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که باید دنبال عامل دیگری هم باشیم که باعث کندی اینستاگرام می‌شود.

متصدیان اینترنت چگونه سرعت اینستاگرام را کند می‌کنند؟

کارشناسان اینترنت می‌گویند آمارهای سایت‌های ارزیابی وضعیت اینترنت مانند اسپیدتست نشان می‌دهند سرعت اینترنت در ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است ولی واقعیت این است که به دلیل حساسیت‌های زیادی که وجود دارد؛ محدودیت‌هایی روی تصویر و ویدئو روی اینترنت ایران اعمال می‌شود که باعث کندی سرویس‌های مبتنی بر این داده‌ها مانند اینستاگرام می‌شود و کندتر از دیگر بخش‌های اینترنت هستند.

اینستاگرام هم مانند هر پلتفرم دیگری در اینترنت و شبکه، مبتنی بر یک سری پورت‌های خاص برای انتقال اطلاعات است. متولیان اینترنت در ایران با شناسایی این پورت‌ها و دستکاری پهنای‌باند یا اعمال سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌هایی، سرعت اینستاگرام را کاهش می‌دهند یا در برخی مواقع مانند روزهای اخیر و در بحبوحه برخی اعتراض‌ها، در حالی‌که اینترنت قطع نیست ولی اینستاگرام کار نمی‌کند و مسدود است.

در واقع، این محدودیت‌ها روی ویدئو و عکس در ایران باعث شده که مردم رشد پهنای‌باند و سرعت اینترنت را حس نکنند و همیشه برای آپلود یک ویدئو مشکل داشته باشند و بعد از سرعت اینترنت ناراضی شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا