فناوری

بررسی مرورگر Arc: وب‌گردی متفاوت و منظمِ بدون شلوغی

تمیز، روان، مدرن، سریع و متفاوت

مدت‌ها است همه‌جا صحبت درباره مرورگر Arc است و خیلی‌ها آن را با گوگل کروم مقایسه می‌کنند. امروز، تصمیم گرفتم این مرورگر را نصب کنم و ببینم چه چیز تازه‌ای دارد و چرا می‌گویند تجربه کاربری تازه و روشی جدید در وبگردی است؟

مرورگر Arc به طرز عجیبی منظم است و از هرج و مرج در وب و وب‌گردی شما جلوگیری می‌کند. به شدت مدرن و مینیمال است و تمرکز کاملا محسوسی روی ارائه تجربه کاربری کارآمدتر و با بهره‌وری بیشتری دارد.

بیایید با هم ببینیم آیا واقعا این مرورگر وب شایسته این ستایش‌ها است؟ اصلا آیا ما در این روزها و با داشتن مرورگر کروم، فایرفاکس، مایکروسافت اج و بقیه، نیاز به یک مرورگر وب جدید داریم؟

مرورگر Arc چیست؟

مرورگر Arc چیست؟
نمایی از صفحه اصلی مرورگر Arc

به زبان ساده، Arc یک مرورگر وب جدید مبتنی بر Chromium است که توسط شرکت The Browser Company توسعه داده می‌شود (چقدر نام شرکت‌شان هم جالب است).

این شرکت توسط دو فرد به نام‌های «جاش میلر» و «هرش آگر اوال» تاسیس شده و هدف‌اش، پایان بخشیدن به هرج و مرج وبگردی و زندگی آنلاینی است که این روزها داریم.

مرورگر Arc هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است ولی با ویژگی‌های بزرگی مانند پشتیبانی از چندین پروفایل، ایمپورت بوک‌مارک از دیگر مرورگرهای وب، همگام‌سازی و نمایش تب‌های لغزشی در زمانی که صفحه‌نمایش خود را والتراواید کنید؛ بسیار مفید ظاهر شده است.

اگر چیزی را پاک کنید؛ دارای یک آرشیو بسیار قوی برای بازگرداندن آن‌ها است و از فضاهای خالی زیادی سود می‌برد که روی آرامش و نظم‌بخشی ذهنی شما در وب‌گردی تاثیرگذار است.

به جای داشتن یک نوار آدرس استاندارد در بالای پنجره مرورگر و بوک‌مارک‌ها در زیر آن، مرورگر آرک از طراحی و سبکی متفاوت استفاده می‌کند و نوار کناری در سمت چپ صفحه است.

در ویندوز ۱۱، دو تم مختلف در بخش تنظیمات دیده می‌شود: Mica (پیش‌فرض) و Acrylic. اولی پایداری بیشتر و دومی شفافیت بیشتری دارد.

مودم روشن Arc
مودم روشن مرورگر Arc در ویندوز ۱۱

هر دو تم از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که در ویندوز ۱۱ تنظیم کردید و مودهای تاریک و روشن دارند.

کاملا با ویندوز ۱۱ سازگاری دارد و شما با نگاه کردن به آن، احساس راحتی و سبکی خواهید کرد که یک ویژگی بسیار مهمی است؛ چون مرورگرهای وب، پرکاربردترین نرم‌افزارها برای اکثر مردم جهان هستند.

مود تاریک مرورگر Arc
مودم تاریک مرورگر Arc در ویندوز ۱۱

در حال حاضر، مرورگر Arc برای پلتفرم‌های ویندوز، مک او اس و iOS موجود است و می‌توانید آن را به صورت رایگان از وب‌سایت Arc.net دانلود کنید.

مهاجرت به مرورگر Arc

دانلود و نصب Arc ساده و سریع است و بیشتر از چند ثانیه طور نمی‌کشد. بعد شما را مجبور می‌کند یک حساب کاربری بسازید که اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید؛ سفر شما آغاز می‌شود.

در این مرحله از شما سوال می‌کند می‌خواهید بوک مارک‌های خود را از مرورگر دیگری به اینجا منتقل کنید. شما حتی می‌توانید حساب‌های کاربری متعددی که در مرورگرهای دیگر، حتی مرورگری مانند Vivaldi دارید را هم به اینجا منتقل کنید.

انتقال بوک مارک

همین‌طور، به شما اجازه می‌دهد انتخاب کنید دقیقا در هر اکانت، می‌خواهید کدام بوک‌مارک‌ها، تاریخچه‌ها، پسوردهای ذخیره شده، کوکی‌ها و سایر اطلاعات منتقل شود.

اگر برای شروع، این مرحله را نادیده گرفتید و بعدا می‌خواهید بوک‌مارک‌های خود را از مرورگر دیگری وارد کنید؛ باید روی آیکون Arc در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و بعد گزینه «Import from Another Browser» را بزنید.

خود Arc تشخیص می‌دهد چند مرورگر روی دستگاه شما نصب شده است و بعد می‌توانید مرورگر اصلی خود را انتخاب کنید. اگر چندین اکانت دارید؛ می‌توانید اکانت اصلی یا اکانت‌هایی که باید منتقل شوند را انتخاب کنید و بعد با زدن Next، اجازه دهید مرورگر Arc جادوی خودش را انجام دهد.

اولین تجربه استفاده از Arc

وقتی برای اولین بار وارد مرورگر وب Arc می‌شوید؛ برای چند دقیقه مبهوت و شاید سردرگم خواهید بود و فقط به صفحه نگاه می‌کنید تا متوجه شوید دقیقا چه می‌بینید و چقدر متفاوت از مرورگرهایی است که سال‌ها استفاده کردید.

همین‌طور، شاید کمی طول بکشد تا شروع به یادگیری نحوه کار با Arc کنید.

جست‌وجو در Arc
جست‌وجو در Arc ویندوز ۱۱

این کاملا طبیعی است. ما نیاز به مرورگر دیگری نداشتیم که ظاهری مشابه سایر مرورگرها داشته باشد؛ ما به مرورگری خلاقانه‌تر نیاز داشتیم و اکنون روبروی ما است.

Arc دقیقا این کار را می‌کند. یک مرورگر مدرن، متفاوت و با ظاهری کاملا دگرگون شده به شما می‌دهد تا کارها را آسان‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر کند.

شما می‌توانید با مدیریت بوک‌مارک‌ها و پوشه‌ها شروع کنید و مشغول سازمان‌دهی آن‌ها شوید. به راحتی می‌توانید بوک‌مارک‌ها و پوشه‌ها را با کشیدن و رها کردن، جابه‌جا کنید و در زیر یک دقیقه، همان چیزی شوند که دوست دارید.

به روشی بسیار منظم، می‌توانید بوک‌مارک‌های پیش‌فرض را حذف یا به پوشه دیگری منتقل یا مواردی به آن‌ها اضافه کنید.

نوار کناری

Spaces یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های Arc هستند و به شما امکان می‌دهند بین پنجره‌ها و پوشه‌های مختلف جابه‌جا شوید یا یک نوار سایدبار کاملا متفاوت داشته باشید.

شما می‌توانید یک space برای کار، space دیگری برای وب‌گردی شخصی، سومین space را برای موارد سرگرمی یا تماشای فوتبال و مسابقات فرمول ۱ اختصاص دهید.

جداسازی برگه‌ها در پنجره‌های متفاوت
جداسازی برگه‌ها در پنجره‌های متفاوت

شما می‌توانید پنجره‌ها را جدا کرده و در کنار هم قرار دهید. نکته جالب‌تر، گزینه auto-archive در تنظیمات Arc است که به طور خودکار، برگه‌های وب شما را پس از ۱۲ ساعت (پیش‌فرض)، ۲۴ ساعت، ۷ روز یا ۳۰ روز، بایگانی می‌کند.

مرورگری مدرن و بدون شلوغی

وقتی شما چندین روز از مرورگر Arc استفاده می‌کنید؛ به طور ناخودآگاه متوجه خواهید شد در هر لحظه، برگه‌های باز شده کمتری نسبت به مرورگرهای دیگر دارید و برخی برگه‌ها را فقط در زمانی که نیاز داشتید؛ فعال کردید.

این یک تجربه کاربری تمیز و بدون شلوغی یا باز بودن ده‌ها برگه است. مشخص است سازندگان Arc خیلی خوب روی جلوگیری از هرج و مرج وب‌گردی تمرکز کردند.

سرچ در مرورگر Arc
سرچ در مرورگر Arc

در هنگام جست‌وجو با این مرورگر، پنجره پاپ‌آپ فوق‌العاده‌ای باز می‌شود که بدون اینکه بخواهد شما را به صفحه و برگه دیگری هدایت کند؛ نتیجه جست‌وجو را نشان می‌دهد.

شما دیگر نیازی نیست دائم میان صفحه اصلی جست‌وجو و نتایج جابه‌جا شوید. این ویژگی، وب‌گردی شما را بسیار سریع‌تر می‌کند و فقط کافی است پنجره پاپ‌اپ را ببندید.

نمایش نتایج سرچ در پاپ‌آپ
نمایش نتایج سرچ در پاپ‌آپ

مرورگری سریع و روان است؛ هر وب‌سایتی باز کردیم؛ بدون مشکل و به راحتی مدیریت می‌شود. چون مبتنی بر موتور Chromium است؛ پس می‌توان افزودنی‌های فروشگاه Chrome Web Store را هم روی آن نصب کرد.

شما می‌توانید نوار کناری را تغییر یا حتی پنهان کنید تا بدون هیچ مزاحمتی، مشغول گشت و گذار در وب باشید.

چیزهایی که در مرورگر Arc دوست نداریم

ناوبری در Arc زیاد خوب نیست. پیمایش بوک‌مارک‌ها و پوشه‌ها دیوانه‌کننده است؛ چون نمی‌دانید الان کدام برگه فعال است و کدام غیرفعال.

هنگام بازدید از یک وب سایت، آخرین وب‌سایت در زیر پوشه ظاهر می‌شود و به من اطلاع می‌دهد که این برگه فعال است اما تب‌های باز شده دیگر کجا رفتند؟

اگر در یک پوشه، بوک‌مارک‌های زیادی داشته باشید؛ یکی از کندترین اسکرول‌های تاریخ مرورگرهای وب را تجربه خواهید کرد. به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان Arc باید هرچه سریع‌تر این مشکلات را برطرف کنند.

چون هرچه‌قدر که گشت‌وگذار در وب، سریع‌تر بوده و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ مرور بوک‌مارک‌ها می‌تواند شما را خسته و سردرگم کند.

اگر چند افزونه نصب کنید؛ شاید آن‌ها را هم گم کنید؛ چون آن‌ها در Control Panel Center بالای صفحه پنهان می‌شوند و فقط با کلیک روی افزونه‌هایی که نصب شدند؛ می‌توانید آن‌ها را ببینید.

هوش مصنوعی زیادی مانند AI کروم ندارد و البته، در مرورگرهای دیگر هم هنوز چیز بسیار خاصی ندیدیم.

نتیجه‌گیری: آیا مرورگر Arc برای شما مناسب است؟

فکر می‌کنیم بسیاری از مردم، مرورگر وبی ساده و مینیمالیسم را دوست دارند. در حال حاضر، مدرن‌تر و سبک‌تر از هر مرورگر وب دیگری است.

اگر احساس می‌کنید هنگام کار با مایکروسافت اج یا کروم، وب‌گردی شما بیش از حد شلوغ و آشفته است یا نیاز به تجربه چیزهای تازه‌تر و مدرن‌تر دارید؛ پس مرورگر Arc را نصب کنید.

شاید هم دوست داشته باشید سراغ ترفندهای افزایش سرعت کروم بروید تا اینکه درگیر تجربه جدید کار با یک مرورگر کاملا متفاوت شوید.

نکته مهمی اینجا هست و اینکه واکنش دیگر شرکت‌های سازنده مرورگر وب به Arc چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
techwiseinsider

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله خوبتون.
    بعد دانلود و نصب اومدم ثبت نام کنم که دیدم میگه مشکلی پیش آمده است و اجازه ثبت نام نمیده. چه با فیل.تر.شکن چه بدون فیل تر.شکن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا