فناوری

«نورهای پیچ خورده» می‌توانند اطلاعات بی‌سیم را سریع‌تر از فیبر نوری منتقل کنند

دانشمندان به روشی دست پیدا کردند که می‌توانند به طور بی‌سیم، اطلاعات را با سرعتی بیشتر از کابل‌های فیبر نوری منتقل کنند.

همان‌طور که می‌دانید؛ کابل‌های فیبر نوری سریع‌ترین روش برای انتقال اطلاعات در دنیا محسوب می‌شوند. ولی این فناوری گران‌قیمت است و باید میان دو نقطه‌ای که باید با هم در ارتباط باشند؛ حتما کابل‌های نوری متصل شده باشد که در بسیاری از مراکز این‌طور نیست و از کابل‌های مسی استفاده شده است. 

نورهایی پیچ خورده

حالا محققانی در دانشگاه Glasgow انگلیس با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگری از کشورهای آلمان، نیوزلند و کانادا توانستند با دادن پیچ و تاب به فوتون‌های نوری؛ هم اطلاعات بیشتری در یک انتقال بی‌سیم انجام بدهند و هم سرعت انتقال را افزایش دهند و به مرزهای جدیدی برسند.

این دانشمندان به روشی دست یافتند که اگر بتواند فوتون‌های نوری را با استفاده از یک هولوگرام خاص ارسال کرد؛ آن‌ها می‌توانند تعداد بیشتری ارزش ۰ و ۱ را انتقال بدهند. اگر نرخ ارسال اطلاعات، فاز شدن نورها درست باشد؛ می‌تواند اطمینان داشت که اطلاعات در فاصله‌های طولانی بدون خرابی جابه‌جا می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی توانسته است با این روش یک ارتباط بی‌سیم یک مایلی (یک کیلومتر و ۶۰۰ متر) را در میان دو نقطه از کشور آلمان آزمایش کنند. این آزمایش در شهر و میان ساختمان‌ها و شلوغی‌های معمول شهرها اتفاق افتاده است تا مطمئن شوند عوامل محیطی نمی‌توانند تاثیری روی این فناوری بگذارند. 

هنوز اعلام نشده است که این روش دقیقا چه سرعتی دارد یا در چه فاصله حداکثری ارسال می‌شود.

این یافته هنوز برای تجاری‌سازی و امدن میان کاربران؛ کار زیادی در پیش دارد. چنین فناوری‌هایی باید چندین مرحله توسعه و تحقیق را پشت سر بگذارند و آزمایش‌های عملی و استاندارد مشخص شده‌ای را طی کنند. بعد؛ محصولات و روش‌های استفاده از آن مشخص شود. چنین فناوری برای کاربران خانگی است.

می‌توان امیدوار بود چنین فناوری‌هایی باعث تغییر وضعیت سرعت شبکه‌های بی‌سیم شوند و در آینده شاهد سرعت‌های بسیار بالاتر از روترهای فعلی باشیم. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا