اخبار جهانفناوری

اینتل مودم چندگانه ۵G را با سرعت ۶ گیگابیت معرفی کرد؛ آیفون‌های ۲۰۲۰ اولین مشتری هستند

شرکت اینتل جدیدترین مودم چندگانه ۵G خود را برای دستگاه‌های همراه معرفی کرد. این مودم در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود و می‌توان انتظار داشت روی اسمارت‌فون‌ها و دیگر دستگاه‌های همراه در اواخر همان سال مشاهده شود.

مودم XMM 8160 5G در اندازه‌ای بسیار کوچک (در حد یک سکه) ساخته شده و مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد تا برای سوار شدن روی دستگاه‌های همراهی مانند اسمارت‌فون، تبلت، لپ‌تاپ، هات‌اسپات‌های باندپهن و نظایر این‌ها مناسب باشد.

مودم XMM 8160 اصطلاحا مودمی چندگانه است. یعنی هم از شبکه‌های موبایل ۵G با طیف فرکانسی میلی‌متری و هم امواج زیر ۶ گیگاهرتز (۵G NR) روی باندهای FDD و TDD پشتیبانی می‌کند.

امواج رادیویی 5G NR شامل فرکانس‌های ۶۰۰ مگاهرتز تا ۶ گیگاهرتز می‌شوند. اینتل می‌گوید سرعت این مودم به ۶ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. 

به علاوه، مودم ۵G جدید اینتل می‌تواند از شبکه‌های ۴G و نسل‌های پیشین مانند ۳G و ۲G نیز پشتیبانی کند. این مودم SoC طوری طراحی شده است که شرکت‌های سازنده سخت‌افزار براساس نیازشان می‌توانند تراشه‌های پشتیبانی از هریک از این شبکه‌ها را به مودم و در نتیجه دستگاه خود اضافه کنند.

بنابراین؛ یک شرکت می‌تواند اسمارت‌فون تنها با پشتیبانی از ۵G عرضه و شرکت دیگری گوشی تلفن همراهی سازگار با ۵G و ۴G روانه بازار کند.

حتی این مودم اینتل از مشخصات شبکه‌های ۵G غیراستاندارد نیز پشتیبانی می‌کند تا دستگاه‌های مجهز به آن با انواع اپراتورها، طیف‌های فرکانسی و شبکه‌ها سازگاری داشته باشند.

رقیب جدی کوالکام اسنپ‌دراگون X50

پیش از این، اینتل مودم XMM 8060 را برای شبکه‌های ۵G عرضه کرده بود که تنها از امواج میلی‌متری و ۵G NR روی شبکه‌های نسل پنجم پشتیبانی می‌کرد و دیگر با LTE 4G سازگار نبود.

اینتل می‌گوید این مودم جدید در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وارد بازار می‌شود و اولین محصولات مبتنی بر آن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به دست مشتری می‌رسند. آیفون‌های ۲۰۲۰ اولین محصولاتی هستند که شاید از این مودم ۵G استفاده کنند.

گفتنی است بسیاری از شرکت‌ها و برندهای معروف دنیا در حال استفاده از مودم اسنپ‌دراگون X50 کوالکام هستند و این مودم رقیب جدی برای مودم‌های ۵G اینتل خواهد بود.

۱۸ شرکت عمده و بزرگ دنیا شامل ساسونگ، نوکیا/HMD، سونی، شیائومی، اوپو، ویوو، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، ایسوس، زدتی‌ایی، شارپ، فوجیتسو و وان‌پلاس مشتری مودم X50 هستند و باید دید اینتل در بازار مودم‌های ۵G چه موفقیت‌هایی کسب خواهد کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا