فناوری

آیا مودم‌های امروزی به شبکه ۵G متصل می‌شوند؟

خواننده‌ای سوال کرده «آیا با مودم نت‌گیر M1 می‌توان به شبکه‌های موبایل ۵G متصل شد؟»

مودم M1 که نام کامل و درست‌اش «Nighthawk M1 MR1100» است؛ یکی از بهترین و سریع‌ترین مودم‌های همراه در جهان به شمار می‌رود که در رده LTE Cat 16 قرار داشته و سرعتی ۱ گیگابیت روی شبکه‌های ۴G می‌دهد.

سوال این دوستان‌مان به موضوع مهم و بزرگی اشاره می‌کند که فراتر از مودم نت‌گیر M1 است. آیا مودم‌های امروزی ما به شبکه‌های ۵G متصل می‌شوند؟

آیا با موبایل‌های امروزی حتی اگر آیفون ۱۰ اس، گلکسی نوت ۹، گلکسی اس ۹ یا هر پرچم‌دار دیگری باشد؟ می‌توان به شبکه‌های ۵G متصل شد؟

شبکه‌های ۵G از امسال در برخی کشورها راه‌اندازی می‌شوند و در سال ۲۰۲۰ شاهد فراگیر شدن این شبکه‌ها و جایگزین شدن با ۴G هستیم.

اینکه در ایران چه زمانی به ۵G سوییچ می‌شود؛ موضوع دیگری است ولی اگر امروز فردی می‌خواهد هزینه نسبتا بالایی برای خرید یک مودم همراه بدهد؛ آیا منطقی است مودم ۴G خریداری کند یا بهتر است سراغ خرید مودم ۵G برود؟

گاهی اوقات داریم درباره شبکه ۵G صحبت می‌کنیم و گاهی اوقات مودم 5G. این دو با هم تفاوت‌هایی دارند که نباید با یکدیگر جابه‌جا شود.

همانند اتفاقی که برای شبکه‌های ۴G افتاد؛ واضح است که فقط مودم‌هایی می‌توانند به شبکه‌های 5G متصل شوند که از این استاندارد، فرکانس‌های، فناوری‌ها و مشخصات 5G پشتیبانی کنند. وگرنه به شبکه یک اپراتور متصل خواهند شد ولی ارتباطات و انتقال اطلاعات روی بسترهای ۴G انجام می‌شود.

برای متصل شدن به شبکه‌های ۵G حتما باید مودم 5G داشته باشید.

مانند همین امروز که اگر شما در منطقه‌ای باشید که ارتباطات ۴G در دسترس نیست؛ به شبکه ۳G وصل می‌شوید یا اینکه اگر مودم ۳G داشته باشید؛ باز هم به شبکه ۳G متصل شده و نمی‌توانید از ۴G استفاده کنید.

آینده‌نگری در چیست؟

اما نکته بسیار مهم اینجا است که مودم‌هایی مانند X50 کوالکام و البته مودم‌های ۵G شرکت‌های اینتل و سامسونگ، مجموعه‌ای از چندین تراشه هستند و هریک می‌توانند روی فرکانس و استانداردی کار کنند.

مودم X50 کوالکام هم از شبکه‌های 5G (امواج میلی‌متری و زیر ۶ گیگاهرتز) پشتیبانی می‌کند و هم می‌تواند به شبکه‌های ۴G متصل شود. 

وقتی این مودم روی اسمارت‌فون‌ها یا مودم‌های تجاری همراه قرار می‌گیرد؛ این ویژگی و خاصیت را ایجاد خواهد کرد که کاربر براساس شبکه‌ای که اپراتور در منطقه دارد؛ به بالاترین شبکه متصل شود.

اگر شبکه 5G در دسترس باشد؛ به این شبکه و در غیر این صورت به ۴G متصل می‌شود. 

پس، احتمالا غالب مودم‌های ۵G اجازه اتصال به شبکه‌های ۴G و ۳G را می‌دهند ولی برعکس آن صادق نیست و شما نمی‌توانید با مودم ۳G و ۴G به شبکه ۵G متصل شوید.

برای اسمارت‌فون هم این قانون کلی صادق است. اسمارت‌فون‌های امروزی به ۵G متصل نمی‌شوند ولی اسمارت‌فون‌های نسل بعدی که در سال ۲۰۱۹ معرفی شود؛ علاوه بر 5G اجازه می‌دهند در کشورهایی که هنوز این شبکه‌ها راه‌اندازی نشدند؛ به ۴G متصل شوند.

نتیجه تمام این صحبت‌ها می‌شود این نکته اگر می‌خواهید آینده‌نگری طولانی‌مدتی داشته باشید؛ بهتر است منتظر مودم‌ها و اسمارت‌فون‌های ۵G بمانید چون آن‌ها از تمام شبکه‌های زیرتر از خود پشتیبانی می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. خیر نت گیر m1 دارای Cat16 هست رسما برای ۵g طراحی شده است اما وقتی ۵g به ایران برسد مودم های دیگر معرفی خواهند شد .

    1. البته منظور دوستمون این است که برای سرعت‌های گیگابیتی ساخته شده است وگرنه به شبکه ۵G متصل نمی‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا