فناوری

نقشه اینترنت در تاریخ می ۱۹۷۳

دیوید نیوبری نقشه‌ای از اینترنت یا بهتر بگوییم شبکه آرپانت در می ۱۹۷۳ از میان مستندات و برگه‌های پدرش پیدا کرده است.

اولین شبکه آرپانت حدود ۵۰ سال پیش ساخته شد که پایه‌ای برای شبکه اینترنت مدرن کنونی بود. این شبکه بسیار کوچک و تنها شامل چند روتر و تعدادی کامپیوتر به هم متصل شده بود.

اگر با دقت این نقشه را نگاه کنید؛ متوجه کامپیوترها و روترها می‌شوید. 

هنوز در این تاریخ، دانشگاه‌ها یا شهرها به شبکه آرپانت متصل نبودند و فقط چند مرکز تحقیقاتی و نظامی به یکدیگر شبکه شده‌اند.

مقایسه این نقشه اینترنت با نقشه‌هایی از اینترنت در سال‌های کنونی؛ مانند نقشه زیر که بخشی از ارتباطات فیبرنوری اینترنت در سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد؛ به خوبی بیان‌کننده پیشرفته و توسعه این شبکه است.

این روزها شاید اگر بخواهیم نقشه اتصال کامپیوترهای یک مدرسه معمولی را ترسیم کنیم؛ نقشه‌ای شبیه به نقشه اینترنت در سال ۱۹۷۳ به دست آید.

برای یادآوری باید بگوییم اولین پیام بین کامپیوتری دنیا در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۹ میان دو کامپیوتر مرکز تحقیقات دانشگاه استنفورد رد و بدل شد.

این شبکه ساده دو نودی پدر اینترنت است و با بودجه تحقیقاتی سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه ایالات متحده موسوم به ARPANET راه‌اندازی شده بود که بعدا به شبکه آرپانت معروف شد.

به تدریج، کامپیوترهای چند دانشگاه و مرکز تحقیقاتی دیگر به این شبکه متصل شدند و هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شد تا اکنون که دیگر شاید نتوان نقشه دقیقی از آن تهیه کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا