فناوریوای‌فای

به‌زودی می‌توانید با شنیدن موسیقی به وای‌فای متصل شوید

شاید با خواندن تیتر این مطلب، تصور کنید اشتباهی رخ داده یا اینکه برعکس نوشته شده است و درستش این است که با اتصال به وای‌فای، می‌توانید موسیقی گوش کنید.

ولی‌ تیتری که خواندید کاملا درست است و قرار است به‌زودی برای اتصال به وای‌فای عمومی، موسیقی گوش کنید. یعنی هم فال و هم تماشا!

دانشمندان روشی پیدا کردند تا اطلاعات را روی یک موسیقی برای اسمارت‌فون ارسال کنند تا به وای‌فای عمومی به طور امنی متصل شود. 

جزئیات رمزعبور وای‌فای عمومی توسط یک بلندگو پخش می‌شود و اسمارت‌فون‌ها با استفاده از میکروفون خود می‌توانند این رمزعبور را دریافت و به وای‌فای متصل شوند. در این روش، دیگر نیازی به تایپ کردن رمزعبور نیست و امنیت بیشتری قراهم می‌کند.

 

دانشمندان توانستند طوری اطلاعات ارسالی را دستکاری کنند که ۴۰۰ بیت یا ۵۰ حرف در ثانیه و به صورت یک آهنگ و نوت‌های موسیقی ارسال شوند.

روشی امن‌تر برای وای‌فای عمومی

این تحقیق در دانشگاه فناوری زوریخ آلمان انجام گرفته است. رئیس این تحقیق می‌گوید با چنین روشی می‌تواند میهمان‌های یک مراسم رسمی، اتاق‌های کنفرانس و هتل‌ها را به وای‌فای امن و قابل اعتمادی متصل کرد.

این افراد بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور وای‌فای و تنها با شنیدن یک موسیقی می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. 

رمزعبور وای‌فای عمومی یک چالش همیشگی بوده است چون احتمال لو رفتن آن وجود دارد یا کاربران نیاز دارند آن را تایپ کنند که ممکن است اشتباهی تایپ شود یا به دست دیگران بیفتد و آن‌ها بتوانند وارد شبکه شوند.

یکی از دلایل عدم استفاده از وای‌فای عمومی، ضعیف بودن امنیت آن است. در روش اخیر، رمزعبور به طور خودکار توسط دستگاهی تولید و ارسال می‌شود و اسمارت‌فون‌ها می‌توانند آن را دریافت و به وای‌فای متصل شوند؛ بدون اینکه انسان در این میان دخالتی داشته باشد.

تصور کنید، در آینده برای اتصال به وای‌فای نیاز باشد هدفون را روی گوش گذاشته و یک آهنگ و موسیقی دلنشین گوش کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا