اترنت

نگاهی به اولین سرورهای جهان با پردازنده‌های AMD EPYC

شرکت ایسوس اولین سری از سرورهای خود با معماری X86 و پلتفرم پردازنده‌های نسل جدید AMD EPYC را معرفی کرد. دو سرور RS720A-E9 و RS700A-E9 برای پردازش‌های سنگین، داده‌های متمرکز و الگوریتم‌های شبیه‌سازی مناسب هستند. ایسوس اولین شرکتی است که از پردازنده‌های پرقدرت سری ۷۰۰۰ ای‌ام‌دی اپیک برای سرورها استفاده می‌کند. 

این سرورها از مشخصاتی مانند ۳۲ هسته، ۶۴ رشته، ۱۲۸ خط ارتباطی PCIe و ۳۲ شکاف حافظه رم در قالب هشت کانال بهره می‌برند. این سرورها در اندازه‌های ۱U و ۲U از 64 رشته در یک سوکت و حتی ۱۲۸ رشته در هر نود بهره می‌برند و مجهز به ۳۲ اسلات DIMM شدند تا ظرفیت حافظه بسیار بالای ۲۰۴۸ گیگابایتی را فراهم کنند. 

RS720A-E9 دارای هفت شکاف PCIe 3.0 x16 با اندازه کامل و پهنای‌باند x8 است. شش عدد از این شکاف‌ها می‌توانند با هم همگام شوند تا سه شکاف با پهنای باند x16 را فراهم آورند. علاوه بر این RS720A-E9 با یک شکاف low-profile در اندازه PCIe 3.0 x16 با پهنای باند x16 و همچنین یک شکاف OCP Mezzanine 2.0 با پهنای باند x16 برای کارت‌های شبکه OCP نیز همراه شده است.

RS700A-E9 قابلیت انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را ارائه می‌کند که شامل یک شکاف در اندازه کامل PCIe 3.0 x16 با پهنای باند x16، یک شکاف در اندازه PCIe 3.0 x16 و با پهنای باند x8، یک شکاف در اندازه PCIe 3.k0 x8 و با پهنای باند x8 و در نهایت یک شکاف OCP Mezzanine 2.0 با پهنای باند x16 برای کارت‌های شبکه OCP است. 

ایسوس روی این سرورها قابلیت‌ها و ابزارهای کاملی برای استفاده در مراکزداده فراهم کرده است. دو درگاه M.2 تعبیه‌شده از درایوهای جامد در ابعاد ۲۲۱۱۰ پشتیبانی می‌کنند تا شاهد امکانات ذخیره‌سازی فراوانی باشیم. عیب‌یابی و تعمیر سرورها توسط Q-Code که در بیرون از کیس تعبیه شده و قابل مشاهده می‌باشد، بسیار آسان شده است. یک ریل Rack به همراه این سرورها عرضه می‌شود که بدون هیچ ابزار خاصی می‌توانید سرور را در آن قرار دهید یا خارج کنید، علاوه بر این چنین ساز و کاری برای فن‌ها نیز در نظر گرفته شده و نگه‌داری سرور را بسیار آسانتر می‌کند. هر دو این سرورها دارای بازدهی انرژی بالا و حداقل مصرف انرژی می‌باشند تا برق مصرفی کمتری برای فعالیت استفاده شود و مبلغ کمتری برای برق صرف شود.

با استفاده از یک کیت KVM (صفحه‌کلید، نمایشگر و ماوس) نوع ASMB9-iKVM و قابلیت IPMI می‌توان به سادگی و از راه دور سرورهای جدید ایسوس را در حالت out-of-band کنترل کرد. به علاوه، ایسوس نرم‌افزار جدید Control Center را برای مدیریت متمرکز سرورهای خود ارایه داده است. این نرم‌فزار یک رابط کاربری بسیار ساده دارد و مشتری را از هزینه‌های زیادی برای مدیریت سرورها بی‌نیاز می‌کند. 

سرورهای جدید ایسوس هم‌اکنون در ایران با گارانتی و پشتیبانی رسمی عرضه شده و قابل خریداری هستند. 

 

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا