اترنت

نگاهی به سرور چنبرو RM14604: چهار کشویی، خوش‌قیمت و کارآمد

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به سرورهایی جمع‌وجور اما با کارایی بالا نیاز دارند. این شرکت‌ها که غالبا در حال رشد بوده یا به تازگی سرویس‌ها و محصولات خود را عرضه کردند و با حجم ترافیک بسیار بالا و سنگینی از اطلاعات مشتریان روبرو نیستند؛ سرورهایی با قابلیت نصب و نگه‌داری ساده اما توان خروجی و امکانات متنوع و انعطاف‌پذیر نیاز دارند.

معمولا سرورهای یک یونیت (۱U) برای این نوع شرکت‌ها و بازار SMB مناسب هستند. این سرورها قابلیت نصب در رک‌ها را دارند و بدون اشغال حجم زیاد یا نیاز به منابع انرژی و سیستم خنک‌کنندگی می‌توانند کارکرد خوبی نشان بدهند.

شرکت چنبرو (Chenbro) با سابقه‌ای طولانی تولید انواع سرورهای رکمونت و تاور؛ یک سرور تک یونیتی رکمونت به نام RM14604 دارد که خوش‌بختانه وارد بازار ایران هم شده و با گارانتی بسیار خوب و مطمئنی عرضه می‌شود.

شما هم صاحب سرور شوید

سرور RM14604 مبتنی بر چیپ‌ست بورد C232 اینتل است و از پردازنده‌های سرور Xeon سری E3-1200 نسخه‌های v5 و v6 پشتیبانی میکند. یک پردازنده روی این سرور نصب می‌شود و حداکثر از ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 پشتیبانی می‌کند. قابلیت نصب چهار ماژول حافظه ECC را دارد.

از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات؛ این سرور از چهار درگاه هارددیسک ۳.۵ اینچی خارجی با قابلیت Hot Swap و دو درگاه هارددیسک ۲.۵ اینچی استفاده می‌کند. هارددیسک‌های Hot Swap برای ذخیره‌سازی اطلاعات تا حداکثر ۳۰ ترابایت با در نظر گرفتن چهار عدد هارد ۱۰TB و Raid5، مناسب هستند اما دو هارددیسک داخلی ۲.۵ اینچی می‌توانند سیستم‌عامل و دیگر اطلاعات ضروری سرور را نگه‌داری و اجرا کنند. این سرور یک درایو نوری هم دارد.

 

سرور RM14604 از یک شکاف توسعه PCIe نسل ۳ با هشت خط گذرگاه اطلاعات در کنار ۷ درگاه USB و ۶ درگاه SATA استفاده می‌کند. برای ارتباطات شبکه نیز دو دو درگاه یک گیگابیتی در نظر گرفته شده است. این دستگاه از ESXI 6/6.5 نیز پشتیبانی می‌کند.

برای خنک‌کنندگی این سرور از سه فن ۴۰ میلی‌متری استفاده شده است . وزن این سرور به طور خالص ۷.۵ کیلوگرم و پس از نصب هارددیسک‌ها و دیگر لوازم جانبی به حدود ۱۰ کیلوگرم می‌رسد.

 

شرکت چنبرو یکی از شرکای تجاری اینتل است. به همین دلیل، دور از انتظار نیست که مجموعه‌ای از فناوری‌ها و ابزارهای پیشرفته اینتل برای سرورها را روی RM14604 شاهد باشیم. انواع فناوری‌های رید و افزونگی (Fult Tolerance) نیز روی این سرور قابل استفاده هستند. مثلا، کاربران می‌توانند دو هارددیسک خارجی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات و دو هارددیسک دیگر را برای پشتیبان‌گیری آیینه‌ای پیکربندی کنند.

 

سروری خوش‌قیمت

این سرور خوش‌قیمت می‌تواند به عنوان فایل‌سرور یا ذخیره‌ساز دوربین‌های نظارتی و مدار بسته به کار گرفته شود. هزینه نگه‌داری این سرور برای شرکت‌های کوچک بسیار پایین است و به راحتی می‌توان در لبه شبکه نصب و استفاده شود.

این سرور با گارانتی شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) وارد بازار شبکه ایران شده است. دیتاشیت این سرور را می‌توانید از روی لینک زیر دانلود کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا