محصولات شبکه

تصاویری از اولین مودم هات‌اسپات ۵G دنیا منتشر شد

شرکت AT&T تصویری از اولین مودم و هات‌اسپات ۵G دنیا متعلق به شرکت نت‌گیر را منتشر کرد و وعده داد تا پیش از پایان سال روانه بازار شود.

هات‌اسپات Nighthawk M5 Fusion نت‌گیر اولین دستگاه جهان با مودم ۵G است که برای مصرف‌کننده نهایی در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. 

تصویر منتشر شده از مودم Nighthawk M5 Fusion نشان می‌دهد از نظر طراحی شبیه به مودم معروف Nighthawk M1 است که اولین مودم یک گیگابیت دنیا روی LTE بود و سال گذشته معرفی شد.

هات‌اسپات جدید نت‌گیر برای کار در شبکه‌های ۵G از مودم X50 کوالکام سود می‌برد که اولین مودم ۵G جهان است.

متاسفانه، شرکت AT&T اطلاعات بیشتری درباره هات‌اسپات Nighthawk M5 Fusion عرضه نکرده است ولی ما تصور می‌کنیم این محصول همراه با مودم کوالکام X20 عرضه شود که برای کار در شبکه‌های LTE با سرعت یک گیگابیت است.

یعنی خریداران مودم جدید نت‌گیر می‌توانند به طور همزمان از هر دو شبکه ۴G و ۵G استفاده کنند.

سال ۲۰۱۹ برای ۵G است

اپراتور AT&T وعده کرده است به‌زودی در چند شهر ایالات متحده سرویس‌های موبایل ۵G را راه‌اندازی کند. اپراتور اسپرینت از ماه اکتبر شبکه موبایل ۵G خود را راه‌اندازی کرده و اپراتورهای دیگری مانند T-Mobile نیز به‌زودی فرکانس‌های شبکه‌های ۵G را عرضه می‌کنند.

البته، تمام شهرهایی که زیر پوشش شبکه‌های موبایل ۵G می‌روند؛ از امواج میلی‌متری استفاده نکرده و اصطلاحا زیر پوشش استاندارد 5G-NR نیستند.

طرح‌های اپراتورها برای عرضه سرویس‌ها و شبکه‌های ۵G متفاوت است. برخی اپراتورها تلاش می‌کنند شبکه ۴G و ۵G را با هم ترکیب و در قالب یک سرویس به مشتری ارایه دهند.

اما برخی دیگر از اپراتورها شبکه‌ ۴G را از ۵G مجزا کرده و هر شبکه را در یک طرح و قابل سرویس مجزا به مشتری واگذار می‌کنند. همین‌طور، همه شبکه‌های ۵G از سرعت یکسانی برخوردار نیستند چون روی فرکانس‌های متفاوتی پیاده‌سازی شدند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد شبکه ۵G دو اپراتور T-Mobile و Sprint سرعت‌های بهتری نسبت به دیگر اپراتورها دارند.

شرکت AT&T گزارش داده است که با مودم Nighthawk M5 توانسته در شهر تگزاس به وب روی شبکه ۵G متصل شود ولی هنوز درباره قیمت این مودم هیچ اظهارنظری نکرده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا