گجت

نگاهی به کوچک‌ترین کامپیوتر جهان برای واقعیت مجازی و اکولیوس

ROG GR8 II ایسوس کوچک‌ترین کامپیوتر جهان برای بازی‌های کامپیوتری و واقعیت مجازی است. این کامپیوتر برای استفاده از هدست‌های شرکت اکولیوس آماده است و می‌تواند جای یک کسنول باز را در خانه بگیرد. 

ایسوس برای این کامپیوتر بی‌نظیر خود از کارت گرافیک GeForce GTX 1060 6GB استفاده کرده است که به طور کامل برای بازی‌های واقعیت مجازی بهینه‌سازی شده و می‌تواند عملکردی سه برابر نسبت به حالت معمولی در بازی‌های VR از خود نشان بدهد. 

اندازه این مینی کامپیوتر فقط ۸۸ در ۲۹۹ در ۲۸۲ میلی‌متر است و وزن آن ۴ کیلوگرم است اما روی این کیس تا بی‌نهایت امکانات و قابلیت‌های موردنیاز برای گیمرها تدارک دیده شده است. پردازنده این کیس بازی می‌تواند Core i7 یا Core i5 با بالاترین نرخ سرعت باشد. میزان حافظه رم این دستگاه از ۸ گیگابایت تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است و برای ذخیره‌سازی می‌توان از هارددیسک‌های ۲.۵ اینچی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تا یک ترابایت ساتا ۳ سود برد یا به سراغ درایوهای SSD با ظرفیت‌های ۱۲۸ گیگابایت تا ۵۱۲ گیگابایت روی سوکت M.2 رفت.

این مینی کامپیوتر از امکانات ارتباطی گسترده‌ای نیز سود می‌برد که سرآمد آن‌ها وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac با MIMO 2×2 است. البته، از استانداردهای ۸۰۲.۱۱b/g/n نیز پشتیبانی می‌شود و بلوتوث ۴.۲ روی دستگاه مهیا است. برای اتصال کیس بازی GR8 II به شبکه‌های LAN و اترنت نیز یک درگاه RJ45 هزار مگابیتی فراهم شده است. 

در بخش جلویی دستگاه یک جک هدفون، جک میکروفون و ۲ درگاه USB 3.0 چیده شده است ولی در بخش پشتی می‌توانید ۲ درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 3.1 نوع A، یک درگاه USB 3.1 نوع C، دو درگاه HDMI، درگاه DisplayPort و جک‌های صدا و غیره را مشاهده کنید. این تعداد درگاه برای هر نیاز کاری و کاربر حرفه‌ای یک مزیت بزرگ محسوب می‌شوند.

ایسوس می‌گوید در آزمون‌های به عمل آمده، GR8 II عملکردی تا ۶۸ درصد بهتر از مدل‌های مشابه مجهز به کارت گرافیک GTX960 را ارایه داده و حتی ۱۳ درصد سریع‌تر از سیستم‌های مجهز به کارت گرافیک GTX970 است. کامپیوتر GR8 II از نمایشگرهای ۴K/UHD با دقت تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل و فناوری NVIDIA G-SYNC پشتیبانی کرده و بدین ترتیب سرعت فرکانس پنل نمایشگرها را با کارت گرافیک تنظیم می‌کند.

ایسوس تاکید دارد نسخه جدید کامپیوتر GR8 II کوچکترین محصول در جهان است که مشخصه‌های مورد نیاز برای تجهیزات Oculus Rift در خود حمل کرده و به طور رسمی نشان Oculus Ready را دریافت کرده است. GR8 II تحت آزمون‌های دقیق قرار گرفته است تا اطمینان حاصل گردد که فریم‌ویر، سیستم‌عامل، ویژگی‌ها و نرم‌افزارهای آن با معیارهای Oculus سازگار است. برای این منظور، ۱۷ آزمون و تست عملکرد دقیق روی آن انجام گرفته است. از جمله این آزمون‌ها، تست استرس ۷۲ ساعته و آزمایش مکرر استفاده درگاه‌های سخت‌افزاری، برای اطمینان از قابلیت و کارایی بالا است. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا