زوم تک

رشته الکترونیک چیست — چالش ها و درآمد مهندس الکترونیک

در این مطلب می خواهیم درمورد یکی از رشته های زیر شاخه برق صحبت کنیم. رشته برق زیر مجموعه های زبادی دارد، که یکی از آن ها رشته الکترونیک است. در مطلب رشته الکترونیک چیست؟ دمورد این رشته توضیحات بیشتری خواهیم داد و به شما کمک می کنیم تا تصمیم بگیرید که در انتخاب رشته خود، این رشته را بردارید یا خیر! با ما همراه باشید تا با این رشته آشنا شوید.

رشته الکترونیک چیست؟

رشته الکترونیک یکی از چندین زیر شاخه های رشته برق می باشد. این رشته یکی از رشته های پرطرفدار و مهم هم در دانشگاه و هم در هنرستان می باشد، به قدری که اندازه رشته برق و کامپیوتر محبوب است. تقریباً می توان گفت این شاخه در تمامی رشته ها دخیل داشته، و تبدیل به یکی از مهم ترین رشته های درسی شده است. تعریف رشته الکترونیک بدین صورت است: علم تشریح و بررسی مدارهای الکتریکی در سیستم های الکترونیکی. در این رشته با استفاده از قطعاتی مانند مقاومت ها، خازن ها و سلف ها، مدارها و دستگاه های الکترونیکی طراحی می شود. در ادامه به چند مورد از دستگاه های الکتریکی اشاره کرده ایم. تمامی صنایع فنی که فکرش را کنید به الکترونیک وابسته هستند و اگر در این رشته تحصیل کنید، حتماً با صنایع مختلف سر و کار خواهید داشت. با شنیدن اسم الکترونیک یاد چه می افتید؟ آفرین! مدارات الکترونیکی، دستگاه های الکترونیکی و حتی خود برق ارتباط مستقیمی با الکترونیک دارند.

مهندس الکترونیک

دستگاه هایی نظیر تلفن همراه، تلویزیون، رادیو، کامپیوتر، لپ تاپ، ترانزیستورها و هر دستگاه دیگری که دارای مدارات الکترونیکی باشد، به این رشته مربوط است. بدون این حرفه قطعاً بشریت نمی توانست تا به این حد پیشرفت کند و تکنولوژی های مختلف ابداع کند. حتی سفر به فضا را نیز مدیون الکترونیک هستیم و حالا که فهمیدید این رشته چقدر اهمیت دارد قطعاً سوالاتی برای شما پیش آمده است! اگر تا به اینجا متوجه شدید رشته الکترونیک چیست و به دنبال منبعی برای آموزش هستید، پیشنهاد می کنیم از مجموعه آموزش مهندسی الکترونیک فرادرس استفاده کنید. برای دریافت روی لینک زیر کلیک کنید.

رشته الکترونیک در هنرستان

آیا برای الکترونیک رشته فنی وجود دارد؟ پاسخ این سوال بله است! در ادامه پست رشته الکترونیک چیست می خواهیم پاسخ این سوال را شرح دهیم و بیشتر درمورد آن صحبت کنیم. یکی از بزرگ ترین دغدغه های دختران و پسرانی که به سن ۱۴، ۱۵ سالگی رسیده اند و به عبارتی پایه نهم خود را تمام کرده و قصد دارند انتخاب رشته کنند، پیدا کردن رشته تحصیلی که در آن استعداد دارند و یا متناسب با روحیات نوجوان باشد، است. بسیاری از والدین بدون در نظر گرفتن علاقه و استعداد نوجوانان، آنان را به انتخاب رشته ای خلاف علاقه های نوجوان ترغیب می کنند و غافل از اینکه ممکن است فرزندانشان در یکی از رشته های فنی استعداد داشته باشد. اگر به حوزه الکترونیک و برق علاقه دارید، باید بگوییم که این دو رشته از جمله رشته های فنی هستند که متقاضیان فراوانی دارند. اگر نمی دانید رشته الکترونیک چیست و یا اصلاً همه می توانند در این رشته تحصیل کنند ادامه این مطلب را از دست ندهید!

با توجه به شهر محل سکونت خود، دختران و پسران می توانند در رشته الکترونیک در هنرستان فنی و حرفه ای تحصیل نمایند. این رشته تقریباً در تمامی هنرستان های فنی و حرفه ای پسرانه وجود دارد، اما متاسفانه این رشته در برخی مدارس شهرستان ها برای دختران وجود ندارد و دخترها نمی توانند از هر کجای ایران در این رشته به تحصیل مشغول شوند. این مورد در رشته برق نیز برای دختران صدق می کند و برخی از هنرستان ها پذیرای دختران برای رشته برق نیستند!

رشته الکترونیک به لقب “مادر رشته های برقی” معروف است و مناسب دانش آموزانی است که روحیه ی کاوشگر و دارای دقت فراوان هستند. یکی از بهترین راه های ورود به رشته الکترونیک از طریق هنرستان است. همانطور که می دانید رشته های فنی در هنرستان به صورت عملی و همزمان تئوری آموزش داده می شوند و در واقع دانش آموزان بیشتر از بخش نظری با بخش عملی سر و کار خواهند داشت. به همین دلیل ورود به هنرستان و کسب تجربه اولیه، معقول تر از ورود به رشته الکترونیک از طریق رشته ریاضی نظری بدون هیچ پیش درآمدی است. از آنجایی که رشته الکترونیک و همچنین بسیاری از رشته های دیگر دارای جنبه های عملی بیشتری هستند و پس از فارغ التحصیلی باید بتوانید وارد کار حرفه ای شوید. پس از همان ابتدا بهتر است که وارد دنیای عملی شوید و هنگام وارد شدن به دانشگاه نیز، باید بتوانید معنا و مفهوم بسیاری از اصطلاحات و مهارت ها را درک کنید. برخلاف دانش آموزانی که از طریق رشته ریاضی وارد رشته الکترونیک می شوند و هیچ دانش قبلی درمورد این رشته ندارند، دانش آموزان هنرستان فنی حرفه ای مباحث مقدماتی را می آموزند و طبیعتاً کارشان در هنگام وارد شدن به دانشگاه راحت تر می شود.

کاربردهای رشته الکترونیک

مهارت های کسب شده در رشته الکترونیک

با گذراندن دروس رشته الکترونیک، به دو مهارت میکروالکترونیک و مدار و سیستم دست پیدا خواهید کرد. در میکروالکترونیک با ساخت قطعات الکترونیکی آشنا خواهید شد و در نهایت قادر خواهید بود خودتان یک قطعه الکترونیکی بسازید. در مدار و سیستم نیز با استفاده از قطعات الکترونیکی از پیش ساخته شده به ساخت سیستم های الکترونیکی خواهید پرداخت. این موارد ممکن است در دروس هنرستان به صورت مبتدی به شما آموزش داده شود. اما نگران نباشید زیرا مباحث تخصصی تر را در دانشگاه یاد خواهید گرفت.

از جمله درس هایی که در هنرستان به صورت تخصصی خواهید آموخت و می تواند برای شما مفید باشد عبارت اند از:

  • نقشه کشی فنی رایانه ای
  • دانش فنی پایه
  • دانش فنی تخصصی
  • طراحی و ساخت مدار چاپی
  • نصب و سرویس دستگاه های خانگی
  • نصب و سرویس دستگاه های اداری و صنعتی
  • عرضه تخصصی قطعات الکتریکی و الکترونیکی
  • مونتاژ و دمونتاژ قطعات SMD و مستندسازی
  • ساخت پروژه برد الکترونیکی دستگاه

البته دقت کنید که این دروس نظام جدید می باشد و همچنین این رشته شامل چند درس عمومی نیز می شود.

مهندسی الکترونیک

پس از آن که دروس دبیرستان را گذراندید، در دانشگاه رشته ای که انتخاب می کنید مهندسی الکترونیک نام خواهد داشت. رشته مهندسی الکترونیک رابطه مستقیمی با رفتار الکترون ها دارد و یک دانشجوی رشته الکترونیک به بررسی حرکات الکترون ها در مدار می پردازد. در مهندسی الکترونیک قطعات، دستگاه ها و سیستم هایی که با انرژی الکتریکی کار می کنند، طراحی می شود.

دو راه برای وارد شدن به رشته مهندسی الکترونیک وجود دارد. روش اول این است که فرد از رشته الکترونیک هنرستان فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شده باشد. برای این کار باید در سال نهم، رشته خود را الکترونیک فنی انتخاب کرده باشید؛ اما راه دوم برای ورود به دانشگاه از طریق رشته ریاضی است. فرد باید کنکور ریاضی اده باشد و سپس با توجه به رتبه ای که به دست می آورد می تواند در این رشته به تحصیل بپردازد. دانشگاه ورودی های رشته الکرونیک فنی با ورودی های رشته ریاضی متفاوت خواهد بود، زیرا فارغ التحصیلا هنرستان فنی و حرفه ای باید مجدداً در دانشگاه فنی و حرفه ای به تحصیل بپردازند، در غیر این صورت باید در کنکور رشته ریاضی شرکت کرده باشند تا در دانشگاهی غیر فنی و حرفه ای درس بخوانند؛ اما در هر حالت هر دو گروه می توانند در دانشگاه آزاد اسلامی به تحصیل بپردازند. در نهایت به فارغ التحصیلان این رشته مهندس برق گفته می شود که البته با مهندسین برق قدرت تفاوت دارد.

مهندس برق الکترونیک

تفاوت بین مهندسی برق و الکترونیک

احتمالاً برخی افراد فکر کنند که رشته مهندسی برق با مهندسی الکترونیک یکی است! باید بگوییم اینطور نیست. در ابتدای مطلب، درمورد رشته الکترونیک چیست؟ صحبت کردیم و دانستیم که الکترونیک یعنی طراحی و توسعه مدارها و دستگاه های الکترونیکی، اما رشته مهنرسی برق تعریف متفاوتی دارد زیرا اصل مطلب یعنی الکتریک و برق با هم متفاوت هستند. پس نمی توان گفت که این دو رشته مشابه اند. مهندسین برق برخلاف الکترونیک با مدارها سر و کار چندانی ندارند و این بخش به مهندسین الکترونیک واگذار می شود؛ اما خود مهندسی برق به طراحی سیستم ها و ماشین آلاتی می پردازد که از الکترونیک و الکتریسیته استفاده می کنند. با این تعریف مشخص شد که رشته الکترونیک بر بخش کوچکی از مهندسی برق (مدارها) تمرکز کرده است در حالی که در مهندسی برق انرژی الکتریکی را در مقیاس های خیلی بزرگ تولید می کنند. همانطور که در بالا گفتیم، به فارغ التحصیلان رشته الکترونیک نیز مهندس برق می گویند. با این تعریف به احتمال زیاد متوجه شدید که بسیاری از دروس این دو رشته با یکدیگر مشابه هستند. البته که فرصت های شغلی این دو رشته نیز می تواند برابر باشد، اما قطعاً مواردی پیدا خواهد شد که برای آن نیازمند یک مهندس برق فارغ التحصیل از رشته برق خواهیم بود، نه الکنرونیک.

فرصت های شغلی رشته الکترونیک

یکی دیگر از دغدغه هایی که یک محصل رشته الکترونیک دارد، بازار کار و آینده شغلی این رشته است. در ادامه پست رشته الکترونیک چیست می خواهیم درمورد فرصت های شغلی رشته الکترونیک صحبت کنیم، پس اگر دانشجوی رشته الکترونیک هستید یا قصد تحصیل در این رشته را دارید، حتماً ادامه این مطلب را مطالعه کنید. خوشبختانه بازار کار این رشته در جهان و حتی در ایران بد نیست و یک فارغ التحصیل رشته الکترونیک یا به عبارتی مهندس برق می تواند در زمینه های مختلفی که به الکترونیک مربوط هستند، فعالیت کند؛ مانند تعمیر یخچال یا لپ تاپ. همه این موارد به رشته مهندسی الکترونیک ربط دارند و علاوه بر آن می توانند در شرکت های IT نیز استخدام شوند.

الکترونیک تنها به یک حوزه کاری وابسته نیست، و همانند برنامه نویسی می تواند از بخش های مختلفی تشکیل شده باشد! برای مثال زمانی که صحبت از الکترونیک می شود، برخی افراد تنها فکر می کنند این رشته در صنعت تولید برق کاربرد دارد، در حالی که اینطور نیست و حتی در زمینه های صنایع خودرو، هوافضا، دریایی، تاسیسات و آی تی نیز می تواند کاربرد داشته باشد.

یک مهندس برق الکترونیک به دلیل تقاضای بالای بازار به افراد کاربلد، هیچ وقت بیکار نخواهد ماند! دلیل این کار واضح است، نه تنها در رشته الکترونیک بلکه در هر رشته ای این مورد صدق می کند و کاربران می بایست برای شاغل شدن مهارت های خود را تقویت کنند. به عبارتی کارفرما از بین چندین متقضی بهترین و با استعدادترین را انتخاب می کند، پس اگر علاقه مند هستید پس از فارغ التحصیلی فوراً وارد بازار کار شوید، می بایست ابتدا دانش خود را در این حوزه تقویت کنید سپس تضاقای استخدام در شرکت های مختلف را داشته باشید، یا چنانچه سرمایه داشته باشید کار خود را راه اندازی کنید.

تفاوت بین مهندسی برق و الکترونیک

درآمد مهندس برق الکترونیک

همانند بسیاری از مشاغل دیگر، مهندس برق الکترونیک نیز بر اساس مهارت ها و تخصصی که دارد می تواند حقوق دریافت کند. عواملی مانند تیزبین بودن، داشتن روابط اجتماعی بالا، تخصص و مهارت، تحصیلات بالا، آشنایی با نرم افزارهای مربوطه می تواند در میزان دستمزد هر مهندس برق الکترونیک تاثیرگذار باشد. اگر می خواهید که پس از فارغ التحصیلی بیکار نمانید و فوراً وارد بازار کار شوید، سعی کنید نکاتی که گفتیم را داشته باشید.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شاغل شدن در رشته الکترونیک

در حال حاضر شرکت ها و سازمان ها مدرکی پایین تر از کارشناسی را تایید نمی کنند، پس باید حداقل مدرک کارشناسی را از این رشته دریافت نمایید. طبیعی است که اگر دارای مدارک بالاتری باشید، احتمال قبولی در استخدامی ها بیشتر خواهد بود. پس افرادی که فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشند می توانند به بازار کار الکترونیک وارد شوند. طبیعتاً یکی از مهارت هایی که هر فارغ التحصیل الکترونیک باید بلد باشد، عیب یابی مدارات الکترونیکی است. اگر می خواهید آموزش ویدیویی در این مورد داشته باشید و یا در انجام دادن عیب یابی دچار مشکل هستید، آموزش‌های فرادرس می تواند کمک کننده باشد. برای دریافت آموزش بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سخن آخر در مورد رشته الکترونیک چیست

در این مطلب درمورد رشته الکترونیک چیست و فرق مهنرسی الکترونیک با مهندسی برق را بررسی کردیم. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تقاضای بالای بازار کار، فارغ التحصیلا رشته الکترونیک که دارای مهارت بالایی باشند هرگز بی کار نمی ماند. علاوه بر آن، تقاضا برای این رشته در کشورهای خارجی نیز بالا است و اگر فرصت ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، حتماً این کار را انجام دهید چرا که بی نتیجه نخواهد ماند. از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید متشکریم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا