زوم تک

شبکه lan چیست — چگونه میتوانیم یک شبکه محلی راه اندازی کنیم؟

شبکه یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین اصطلاحات در رشته کامپیوتر بوده که اگر آن را به صورت کامل یاد بگیرید، می‌توانید با استفاده از دانسته‌های خود درآمد بالایی کسب کنید؛ به این شرط که مفهوم شبکه و موارد مربوط به آن را به صورت کامل یاد بگیرید. ما در این پست قصد داریم تا به سوال شبکه lan چیست؟ به صورت کامل پاسخ داده و شما را بیشتر با موارد مربوط به شبکه آشنا کنیم. پس تا آخر این پست با ما همراه باشید.

شبکه چیست؟

شبکه به مجموعه‌ای گفته می‌شود، که در آن حداقل دو رایانه با استفاده از یک روش به یکدیگر وصل می‌شوند تا بتوانند از منابع و امکانات یکدیگر به صورت مشترک استفاده کنند. از جمله منابعی که در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود می‌توان به دو نوع سخت افزاری مانند چاپگر، CD-Drive و منابع نرم افزاری مانند فایل، پوشه و غیره اشاره کرد.

مزایای شبکه کامپیوتری

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود سازمان‌ها، شرکت‌ها و مکان‌های مختلف از شبکه استفاده کنند؛ که از جمله این دلایل می‌توان به صرفه جویی در هزینه و زمان اشاره کرد. فرض کنید در یک کافی نت ۲۰ عدد کامپیوتر وجود دارد، اگر برای هر کدام از این pcها یک عدد چاپگر متصل شود پس باید هزینه بسیار زیادی برای تهیه هر کدام از آن‌ها پرداخت شود. حال فرض کنید قصد دارید تا فایلی را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل کنید؛ برای این کار باید فایلی را به یک فلش انتقال دهید سپس محتویات داخل فلش را به کامپیوتر بعدی منتقل کنید؛ برای انجام این کار هم باید زمان زیادی صرف کنید. پس برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه بهتر است از شبکه استفاده کنید.

راه اندازی شبکه محلی

افزایش اعتماد و اطمینان دلیل دیگری برای استفاده از شبکه است. شبکه‌ها شرایطی را فراهم کردند تا بتوانید اطلاعات خود را به راحتی با سایر سیستم‌ها به اشتراک بگذارید و یا اطلاعات دیگر سیستم‌ها را دریافت نمایید. این کار باعث شده است تا فرآیند دریافت و انتقال داده‌ها بسیار آسان‌تر از پیش صورت پذیرد. برای اینکه بتوانید به درستی از یک شبکه استفاده کنید، نیاز دارید تا با برخی اصطلاحات شبکه آشنا شوید. بهترین منبعی که می‌توانیم برای آموزش شبکه و همینطور شبکه lan چیست؟ به شما معرفی کنیم آموزش‌های فرادرس می‌باشد. برای دریافت مجموعه آموزش شبکه های کامپیوتری فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید.

اجزای یک شبکه

شبکه‌ها از قسمت‌های مختلفی از جمله سرویس دهنده، سرویس گیرنده، پروتکل و محیط انتقال تشکیل شده‌اند. در ادامه هر کدام از موارد نام برده شده را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

  • سرویس دهنده: به رایانه‌ای در شبکه گفته می‌شود که منابع به اشتراک گذاشته شده را مدیریت می‌کند. پس این رایانه باید از قدرت پردازشی، فضای ذخیره سازی و حافظه بالاتری برخوردار باشد تا اطلاعات کاربران و گروه‌ها را مدیریت کرده و باعث برقراری امنیت در شبکه شود.
  • سرویس گیرنده: به رایانه‌ای گفته می‌شود که داده‌های ارسال شده از دیگر رایانه‌های شبکه را دریافت می‌کند.
  • پروتکل: یک الگوی استاندارد است که برای برقراری ارتباط بین تجهیزات و رایانه‌های موجود در شبکه استفاده می‌شود. پروتکل‌ها می‌توانند تضمین کنند که اطلاعات را به موقع و به صورت سالم از مبدأ به مقصد ارسال کند.
  • محیط انتقال: به محیطی گفته می‌شود که در آن داده‌ها از طرف فرستنده حرکت کرده و به سمت گیرنده ارسال می‌شوند. این محیط می‌تواند فیزیکی مانند کابل‌ها و یا بی‌سیم به صورت امواج رادیویی باشد.

بهتر است به این نکته توجه کنید که علاوه بر موارد نام برده شده عوامل دیگری مانند سیستم عامل، توپولوژی و غیره از جمله تجهیزاتی هستند که برای استفاده از شبکه‌ها به آن‌ها نیاز دارید. در ادامه مطلب می‌خواهیم درمورد انواع شبکه و از جمله شبکه lan چیست صحبت کنیم و تفاوت‌های یک شبکه Lan با دیگر شبکه‌ها را توضیح دهیم.

انواع شبکه کامپیوتری از لحاظ جغرافیایی

شبکه‌های کامپیوتری انواع مختلفی دارند. اما بیشتر شبکه‌ها بر اساس موقعیت جغرافیایی مورد مقایسه قرار می‌گیرند. علاوه بر آن می‌خواهیم درمورد شبکه Lan بیشتر صحبت کنیم. به طور کلی شبکه‌های کامپیوتری از لحاظ جغرافیایی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

انواع شبکه کامپیوتری

شبکه Pan یا Personal area network

شبکه pan یک شبکه شخصی بوده که در این نوع شبکه دستگاه‌ها به کمک سیم و یا به صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌شوند. این شبکه محدوده جغرافیایی بسیار کمی را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر دستگاه‌هایی که قصد دارند در شبکه به یکدیگر وصل شوند، نباید فاصله آن‌ها بیشتر از ۱۰ متر باشد. معمولاً از این نوع شبکه‌ها برای برقراری اتصال بین دستگاه‌های موجود در یک اتاق استفاده می‌شود. مثال ساده برای این نوع شبکه ارسال فایل از یک گوشی تلفن همراه به یک لپ تاپ یا گوشی دیگر است.

شبکه Lan یا Local area network

شبکه Lan یا محلی نوعی شبکه است که برای محیط‌های کوچک کاربرد دارد. در واقع محدوده جغرافیایی که توسط این شبکه پوشش داده می‌شود در حد یک ساختمان یا چند ساختمان در کنار هم است. این نوع شبکه بیشتر در شرکت‌ها، کارخانجات و ادارات کاربرد دارد.

شبکه Man یا Metropolitan area network

شبکه Man یا شبکه شهری از نظر مقیاس بزرگ‌تر از شبکه Lan بوده و محدوده جغرافیایی تحت پوشش آن به اندازه یک شهر است. مثلاً شعبات مختلف یک بانک در سطح شهر نوعی از شبکه Man است.

شبکه Wan یا Wide area network

شبکه Wan یا جهانی شبکه‌ای است که محیط جغرافیایی تحت پوشش این شبکه در حد یک کشور یا قاره است. رایانه‌های موجود در این نوع شبکه صدها و هزاران کیلومتر از هم فاصله دارند؛ در ساده‌ترین حالت این نوع شبکه از دو رایانه که فاصله زیادی از هم دارند تشکیل می‌شود ولی معمولاً برای اتصال چندین شبکه Lan و Man که در نقاط مختلفی قرار دارند به کار می‌رود. مثال ساده برای این نوع شبکه، اینترنت می‌باشد.

چگونه یک شبکه محلی یا Lan راه اندازی کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، شبکه Lan به شبکه های محلی گفته می‌شود که در یک محیط کوچک مانند دفتر یا شرکت کوچک کاربرد دارد. برای راه اندازی یک شبکه محلی نیازمند چند تجهیزات هستیم. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مودم
  • کابل
  • سوئیچ مرکزی
  • کامپیوتر
  • و موارد دیگر

برای راه اندازی یک شبکه باید از یک توپولوژی یا هم‌بندی مشخص استفاده کرد. امروزه برخی از توپولوژی‌ها دیگر کاربردی ندارند و منسوخ شده‌اند. اما برخی دیگر بیش از دیگر توپولوژی‌ها کاربرد دارند که به انواع آن‌ها در ادامه مطلب شبکه lan چیست اشاره و توضیح خواهیم داد.

اجزای شبکه lan

توپولوژی یا هم‌بندی Topology or connectivity

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، برای ایجاد یک شبکه Lan به توپولوژی نیاز داریم. توپولوژی در واقع نقشه‌ای است که نحوه چیدمان اجزای شبکه و نحوه برقراری ارتباط میان اجزای شبکه را نشان می‌دهد. بهتر است در انتخاب نوع توپولوژی مورد نظر به اندازه و وسعت شبکه، نوع کابل به کار رفته در شبکه، هزینه نصب و راه اندازی، امکان توسعه و گسترش شبکه در آینده و روش خطا یابی در شبکه توجه کنید. به صورت کلی چند نوع هم‌بندی شبکه وجود دارد که می‌توانید با توجه به مزایا و معایبی که دارند در یک شبکه Lan یا محلی از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه شما را با توپولوژی‌هایی که معمولاً در یک شبکه Lan از آن‌ها استفاده می‌شود آشنا می‌کنیم.

توپولوژی خطی (Bus)

جزء ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین توپولوژی به کار رفته در شبکه‌های محلی یا Lan است. در این توپولوژی تمام رایانه‌ها و تجهیزات جانبی با استفاده از یک کابل اصلی به یکدیگر متصل شده و شبکه را تشکیل می‌دهند. از جمله مزایای این توپولوژی می‌توان به استفاده از تجهیزات ارزان قیمت در پیاده سازی، ساده بودن ساختار و راحتی نصب اشاره کرد. اما از جمله معایب این شبکه می‌توان به محدود بودن طول کابل شبکه (حداکثر ۱۸۰متر)، از کار افتادن کل شبکه در صورت قطعی یک کابل و نیاز به زمان بیشتری برای خطایابی اشاره کرد.

توپولوژی حلقوی (Ring)

همان طور که از نام هم‌بندی پیداست، در این روش کامپیوتر‌ها به صورت حلقه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند و داده‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت به یکدیگر ارسال می‌کنند. از تنها مزایای این هم‌بندی می‌توان به کم بودن متراژ کابل مورد نیاز برای نصب این شبکه اشاره کرد. به طور کلی این هم‌بندی منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تنها در شبکه‌های Lan و در مکان‌هایی بسیار کوچک که دیگر نیازی به اضافه کردن کامپیوتر جدید نباشد، استفاده می‌شود.

توپولوژی ستاره ای (Star)

در این نوع هم‌بندی هر رایانه با استفاده از یک کابل مجزا به دستگاه مرکزی یعنی switch متصل می‌شوند؛ در واقع کامپیوترها برای ارسال داده و اطلاعات به یکدیگر ابتدا داده مورد نظر را به سوئیچ ارسال می‌کند و دستگاه مرکزی پس از نگاه کردن به آدرس IP کامپیوتر مقصد، فایل را ارسال می‌کند. بنابراین در شبکه ترافیک ایجاد نمی‌شود و داده‌ها نیز صحیح و سالم به کامپیوتر مقصد فرستاده می‌شود. از مزایای این توپولوژی می‌توان به سرعت بالا، امنیت داده‌ها، عیب یابی آسان و اضافه کردن آسان یک سیستم جدید اشاره کرد.

اما درباره معایب این هم‌بندی باید گفت که برای راه اندازی این نوع شبکه باید متراژ کابلی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، بنابراین مصرف کابل در این هم‌بندی زیاد است. اگر در این مدل از هم‌بندی سوئیچ دچار مشکل شود کل شبکه از کار می‌افتد. ما در مطلب شبکه lan چیست می‌خواهیم از توپولوژی star برای شبکه کردن استفاده کنیم.

انواع توپولوژی شبکه

متصل کردن دستگاه ها به یکدیگر در شبکه Lan

در ابتدای مطلب گفتیم که برای شبکه کردن یک محیط کاری نیازمند برخی تجهیزات هستیم. پس تهیه آن‌ها و کابل کشی طبق توپولوژی star حال نوبت آن است که تنظیمات نرم افزاری را بر روی سیستم‌ها اعمال کنیم تا سیستم‌ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

حتماً می‌دانید که هر سیستم در یک شبکه دارای آدرس آی پی اختصاصی می‌باشد، این آدرس آی پی‌ها در ارتباط سیستم‌ها با یکدیگر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اگر هنوز به سیستم‌ها در شبکه آدرس آی پی نداده‌اید، می‌توانید از دو روش آدرس دهی آی پی استفاده کنید. در روش اول آدرس دهی به صورت خودکار صورت می‌پذیرد، هنگامی که مودم را به روشن کنید و کامپیوترها به اینترنت متصل شوند، به صورت خودکار آدرس آی پی دریافت می‌کنند؛ اما اگر مودم ندارید و می‌خواهید یک شبکه آفلاین بسازید، می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید:

۱- به کنترل پنل (Control Panel) بروید و بر روی گزینه Network and Sharing Center کلیک کنید.

اتصال دستگاه به شبکه LAN

۲- در پنجره زیر که باز می‌شود، بر روی شبکه اینترنت کابلی یا همان Ethernet کلیک کنید تا صفحه تنظیمات مربوطه باز شود.

تنظیمات شبکه در ویندوز

۳- در پنجره زیر که باز شده است بر روی Properties کلیک کنید.

نصب و راه اندازی شبکه LAN

۴- حال بر روی گزینه Internet Protocol Version 4 دابل کلیک کنید و یا این گزینه را انتخاب کرده و مجدداً بر روی Properties کلیک کنید.

تنظیمات IPv4 در ویندوز

۵- در این بخش می‌بایست آدرس آی پی را به صورت دستی وارد کنید. در حالت پیش فرض این مورد بر روی automatic قرار دارد، برای وارد کردن دستی آی پی گزینه Use the following IP Address را انتخاب کنید و قسمت‌ها را با توجه به تصویر زیر پر کنید.

تنظیمات دستی IP و DNS

این عملیات را باید برای تک تک کامپیوترهای موجود در شبکه انجام دهید تا آدرس دهی به درستی ثبت شوند. به عبارتی از این طریق برای کامپیوترها یک آی پی اختصاصی به ترتیب اعمال باید کنید به طوری که اگر آدرس آی پی کامپیوتری با رقم ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ شروع شود، به رقم آخر آدرس باید یک رقم دیگر اضافه کنید.

معرفی منابع یادگیری در رابطه با شبکه کامپیوتری

برای اینکه بتوانید در همه مراحل طراحی یک شبکه Lan و یادگیری مفهوم اصلی شبکه lan چیست موفق باشید، پیشنهاد می‌کنیم از ویدیوهای آموزشی معتبر در این زمینه همانند آموزش‌های فرادرس استفاده نمایید. برای مشاهده سرفصل‌های آموزش و همچنین دریافت آموزش‌ها بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سخن آخر درباره شبکه lan چیست

همان طور که در این پست به آن اشاره کردیم شبکه جزء مهم‌ترین اصطلاحات در رشته مهندسی کامپیوتری است. اگر این پست را به صورت کامل خوانده باشید متوجه می‌شوید شبکه در جایگاه خود علاوه بر این که یک اصطلاح باشد یک مجموعه بسیار است. اگر قصد دارید تا یک شبکه ایجاد کنید بهتر است اول تجهیزات آن را فراهم کرده سپس با توجه به محیطی که قصد دارید شبکه‌تان را راه اندازی کنید یک توپولوژی مناسب انتخاب کنید. ما در این پست سعی کردیم تا علاوه بر آموزش موارد مربوط به شبکه به سوال شبکه lan چیست؟ به صورت کامل پاسخ دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا