زوم تک

نمونه سوالات تافل IBT برای شرکت در آزمون TOEFL IBT

یکی از مهمترین تخصص هایی که باید جهت ادامه تحصیل و مسافرت به کشورهای دیگر به آن توجه داشته باشیم آموزش زبان انگلیسی است که باید طی دوره های آموزشی مختلف به آن دست پیدا کنیم. یکی از آزمون هایی که می تواند بعنوان تایید یادگیری زبان انگلیسی برای هرکسی مفید و کاربردی باشد آزمون تافل است که با پاسخ دادن به نمونه سوالات تافل IBT و کسب نمره قبولی می توانیم مدرک آن را از مراجع آموزشی بین المللی کسب کنیم. در این مطلب ضمن بررسی آزمون تافل می خواهیم درباره انواع مهارت ها و بخش های مورد نظر در این آزمون بحث کنیم تا داوطلبین آن اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار داشته باشند.

مقدمه ای بر آزمون تافل

تافل آزمونی استاندارد و طبق اصول آموزشی زبان انگلیسی می باشد که می تواند تمامی مهارت های مورد نیاز داوطلبین آن را مشخص کند و طبق سنجش های صورت گرفته نمره ی هر متقاضی را مشخص کند. از نتیجه ی آزمون تافل بیش از هر چیزی جهت ادامه تحصیل در مدارس، موسسات آموزش عالی و دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان می توان استفاده کرد پس می توان گفت که اغلب افراد از نمرات تافل جهت پذیرش و طی کردن مراحل گزینش در دانشگاه ها استفاده می کنند. ولی تنها این کاربرد آزمون تافل نیست و از آن می توانیم جهت درخواست ویزای دانشجویی، ویزای کار و مشاغل و همچنین گذراندن دوره کوتاه مدت نیز استفاده کرد.

بطور کلی در آزمون تافل باید در بخش های چهارگانه مختلفی پاسخ دهیم که هرکدام مربوط به یک مهارت می باشد. باید بخشی از یک کتاب درسی را بخوانیم، به یک سخنرانی گوش دهیم و بصورت کتبی و شفاهی به سوالات پاسخ دهیم گویا مثل اینکه در یک کلاس آموزشی هستید. البته این آزمون بخاطر معیارها و فاکتورهای بروز توسط بیش از ۱۰ هزار موسسه و دانشگاه در سراسر جهان تاییدیه اخذ کرده و آن را به رسمیت می شناسند.

باید دقت کنیم که آزمون تافل از یک الگو و مدل خاصی پیروی می کند و برای پاسخ دادن به نمونه سوالات تافل IBT و موفقیت در این آزمون باید این عوامل را در نظر بگیریم و برای اینکار باید با مهارت هایی که از داوطلبین خواسته می شود بطور کامل آشنا شویم. البته می توانیم بر این مهارت ها در دوره های آموزشی زبان انگلیسی بصورت کامل مسلط شویم، از جمله دوره های جامع برای اینکار آموزش های آنلاین فرادرس می باشد که تمامی افراد در هر سن و سطح آموزشی که قرار دارند می توانند از آن استفاده کنند.

دلایل اهمیت آزمون تافل

باید بدانیم که آزمون تافل نه فقط در کشورمان ایران بلکه در سراسر جهان بعنوان یک مدرک و تاییدیه معتبر بین المللی شناخته می شود که می تواند سطح دانش عموم افراد را درباره ی زبان انگلیسی بسنجد. در حقیقیت هدف و معیار هرکس برای اخذ مدرک تافل این است که بتواند جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی و یا ورود به کسب و کارهای مختلف و همچنین مهاجرت از آن استفاده کند.

دلایل اهمیت آزمون تافل

معیار نمره ی قبولی برای هر دانشگاه و موسسه آموزشی می تواند با دیگری تفاوت داشته باشد ولی داوطلبین باید بدانند که کسب نمره ی بالاتر در آزمون تافل IBT می تواند به آنها برای اعتبار و احتمال پذیرش کمک بیشتری کند. پس دلایل مهمی برای اهمیت آزمون تافل وجود دارد که برای متقاضیان و شرکت کنندگان در آن بسیار مهم است تا بتوانند به سوالات آزمون تافل پاسخ دهند. بطور ساده یکی از مواردی که می تواند برای هر داوطلبی که در آزمون تافل شرکت می کند مهم باشد دستیابی به نمونه سوالات تافل IBT است که می تواند به شما درک بهتری نسبت به نوع سوالات و نحوه ی طراحی آنها بدهد.

از آنجایی که عموما داوطلبین هزینه و زمان زیادی را برای کسب نمره ی قبولی و بالاتر صرف می کنند، چند بار شرکت کردن در آزمون تافل توجیه اقتصادی ندارد و در حال حاضر بسته به هر کشور هزینه ی آن متفاوت است و برای کشور ایران هزینه ۲۴۵ دلار آمریکا تعیین شده است. پس قبل از شرکت در آزمون تافل باید بفکر افزایش مهارت ها و توانایی های خودمان باشیم و بعد از آن در این آزمون شرکت کنیم.

مهمترین نکات مثبت و منفی آزمون تافل

بد نیست حالا که با آزمون تافل و دلایل اهمیت آن آشنا شدیم به برخی از مهمترین نکات مثبت و همچنین منفی آن بپردازیم تا شرکت کنندگان از آن مطلع باشند. با بررسی این نکات بهتر می توانید تصمیم بگیرید که در چه زمان و موقعیتی برای شرکت در آزمون تافل اقدام کنید.

برخی از نکات مثبت در آزمون تافل IBT عبارتند از :

مورد تایید دانشگاه های معتبر جهان

تقریبا در اغلب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و همچنین مدارس مدرک آزمون تافل بطور کامل شناخته شده است و همچنین تمامی دانشگاه های آمریکا نیز این مدرک را برای ادامه تحصیل به رسمیت می شناسند. تقریبا ۱۰ هزار دانشگاه در ۱۳۰ کشور دنیا مانند آمریکا، استرالیا، انگلستان و کانادا نتیجه ی آزمون تافل را قبول می کنند و تمامی ۱۰۰ دانشگاه طراز اول در جهان نیز تافل را تایید کرده اند.

رزرو آسان آزمون تافل

یکی از نکات مثبت این آزمون آن است که می توانید در هرکجای دنیا که حاضر هستید بصورت کاملا آزاد و آنلاین در آزمون تافل ثبت نام کنید و در مراکزی که جهت برگزاری آزمون تافل در کشورهای سراسر دنیا تعیین شده است شرکت کنید. در هر سال ۵۰ آزمون تافل IBT برگزار می شود که نتیجه ی آزمون نیز ظرف ۱۵ روز اعلام خواهد شد.

منابع آموزشی رایگان

چون آزمون تافل در سراسر دنیا بسیار محبوب و پرطرفدار است منابع آموزشی بسیار زیادی برای کمک به داوطلبین ارائه شده است که خیلی از آنها بصورت کاملا رایگان منتشر و عرضه شده است. تنها کافیست با جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانید به حجم بالایی از آموزش ها، منابع، دستورالعمل ها، تمرینات و نمونه سوالات تافل IBT دسترسی داشته باشید.

ارزیابی دقیق آزمون

یکی دیگر از نکات مثبت و مهم آزمون تافل این است که ارزیابی های صورت گرفته برای مشاهده نتایج آزمون دارای مقیاس و معیاری دقیق هستند که بعنوان نمونه بخش گفتاری یا Speaking آزمون توسط ۳ تا ۴ ارزیاب و کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد. حال که با نکات مثبت آزمون تافل IBT آشنا شدیم می خواهیم به برخی نکات منفی آن هم اشاره کنیم.

انواع آزمون تافل

پر شدن سریع حوزه های آزمون

البته این نکته منفی بیشتر بخاطر محبوبیت آزمون تافل است ولی با وجود اینکه در سال ۵۰ مرتبه آزمون تافل برگزار می شود ولی باز هم براحتی نمی توان در شرکت کرد و باید در امتحان بعدی که ۲ هفته پس از آزمون فعلی است شرکت کنیم.

تسلط به تمامی مهارت های مورد نظر

ممکن نیست که تنها از طریق یک مهارت بتوانید نمره ی ممتازی را کسب کنید و برای اینکه در آزمون نمره ی قبولی را کسب کنید باید در تمامی مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مهارت و تخصص کافی را داشته باشید و اینطور نیست که بتوانید از نمونه سوالات قبلی تافل بعنوان اطلاعاتی برای آزمون بعدی استفاده کنید، چون تمامی سوالات بصورت مفهومی و تالیفی می باشد.

زمان طولانی آزمون

یکی از نکات منفی دیگری که برای آزمون و پاسخ به نمونه سوالات تافل می توانیم بیان کنیم زمان طولانی آن است که در این حالت داوطلبین علاوه بر توانایی پاسخ به سوالات باید تمرکز و دقت خود را در طول ۴ ساعت آزمون تافل حفظ کنند. مخصوصا برای مهارت نوشتاری باید بعضی از اطلاعات در فایل های صوتی خواسته شده را بخاطر بسپارید.

نیاز به مهارت های کامپیوتری

از جمله چالش هایی که در حین اجرای آزمون تافل خواهید داشت کار کردن با کامپیوتر است که باید به آن در حد کافی مسلط باشید، چون کلیه ی مراحل آزمون بصورت اینترنتی و الکترونیکی انجام می گیرد و نیازی نیست به کشورهای دیگر برای انجام آزمون سفر کنید.

آشنایی با انوع آزمون تافل

در ابتدا لازم است بگوییم که در کنار آزمون تافل، آزمون دیگری با نام آیلتس شناخته شده است که آن هم مورد تایید بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی می باشد. ولی آزمون تافل که از محبوبیت و تقاضای بیشتری نسبت به آیلتس برخوردار است در ابتدا از سال ۱۹۶۴ توسط یک موسسه و سازمان خصوصی و غیر انتفاعی طراحی شده که نام این سازمان ETS یا Educational Testing Service نام دارد. از خدمات مهم این موسسه در زمینه ی ثبت آزمون های بین المللی فعالیت دارد ارسال کردن نتایج و کارنامه ی داوطلبین به سازمان های مقصد و دانشگاه ها می باشد.

آزمون تافل بصورت کلی به ۲ روش و شیوه برگزار می شود که عبارتند از :

  • آزمون تافل آی بی تی IBT
  • آزمون تافل پی بی تی PBT

عبارت IBT مخفف Internet based test می باشد که که از نام آن برمی آید از طریق اینترنت انجام می شود. نمونه سوالات تافل IBT بر روی ۴ مهارت مهم و آکادمیک انگلیسی استوار هستند و در کشورمان ایران نیز این آزمون بصورت اینترنتی و طبق تقویم آموزشی مشخص شده انجام می شود.

عبارت PBT نیز مخفف Paper based test می باشد و همانطور که مشخص است این آزمون بصورت کاغذی و حضوری از داوطلبین گرفته می شود. البته این روش برای کسانی است که دسترسی به اینترنت ندارند و حتما باید بصورت حضوری و سنتی آزمون تافل را بدهند. در این آزمون مهارت صحبت کردن یا Speaking اجرا نمی شود چون در مناطق مورد نظر امکان ضبط صدا و ارسال آن توسط شرکت کنندگان وجود ندارد ولی بقیه مهارت های مورد نظر نظیر خواندن، شنیدن و نوشتن در آزمون تافل BPT انجام می شود.

ساختار سوالات آزمون تافل

ساختار سوالات آزمون تافل

بطور کلی در آزمون تافل IBT شرکت کنندگان باید به سوالات مورد نظر برای ۴ مهارت اصلی که در ادامه شرح خواهیم داد پاسخ دهند و این سوالات عبارتند از :

  • سوالات خواندن یا ریدینگ
  • سوالات شنیدن یا لیستنینگ
  • سوالات نوشتن یا رایتینگ
  • سوالات صحبت کردن یا اسپیکینگ

در آزمون تافل باید به سوالات مربوط به بخش شنیدن با استفاده از هدست گوش دهیم تا بتوانیم به سوالات مطرح شده نسبت به آن پاسخ دهیم و همچنین برای سوالات بخش صحبت کردن با استفاده از میکروفون حرف بزنیم تا صدای داوطلبین برای ارزیابان آزمون ارسال شود. هدست و میکروفون مورد نیاز توسط مدیر مرکز آموزشی به شرکت کنندگان تحویل داده خواهد شد. حال به تشریح هرکدام از مهارت های مورد سوال در آزمون تافل IBT خواهیم پرداخت.

نمونه سوالات بخش خواندن (Reading)

در این بخش باید به سوالات طراحی شده برای مهارت های خواندن پاسخ دهیم که شامل سوالات چند گزینه ای و بعد از آن درج یک جمله است :

  1. سوالات چند گزینه ای : در این بخش هر سوال ۴ گزینه دارد که وقتی به سوالات بدرستی پاسخ داده شود ۱ امتیاز به داوطلب داده خواهد شد.
  2. تکمیل جمله : در نوع دیگری از سوالات هم یک جمله با ۴ جای خالی به شرکت کنندگان داده می شود تا آن را تکمیل کنند و در صورت کامل کردن هر پاسخ درست نیز ۱ امتیاز به داوطلب داده خواهد شد.

نمونه سوالات بخش شنیدن (Listening)

در ادامه نمونه سوالات تافل IBT بخش مربوط به سوالات شنیدن نیز ۳ حالت دارد که عبارتند از :

  1. سوالات با چند پاسخ : برای اینگونه سوالات جهت پاسخ دادن چندین پاسخ وجود دارد.
  2. سوالات چند گزینه ای : در این بخش هر سوال ۴ گزینه دارد که مانند بخش خواندن هر پاسخ درست یک امتیاز برای شرکت کنندگان به همراه خواهد داشت.
  3. باز پخش فایل های صوتی : در بخش سوالات مهارت شنیدن، قسمتی از یک کلیپ صوتی پخش خواهد شد و بعد از آن داوطلبین باید پرسش های طرح شده برای این فایل صوتی پاسخ دهند.

سوالات آزمون تافل

نمونه سوالات بخش نوشتن (Writing)

سوالات بخش نوشتن به ۲ شیوه نمایش داده می شود که شامل :

متن ۳۰۰ کلمه ای : یک متن ۳۰۰ کلمه ای به داوطلبین نمایش داده می شود که برای روخوانی کردن آن ۳ دقیقه فرصت خواهید داشت.

گوش دادن به فایل سخنرانی : در این بخش نیز باید به یک فایل سخنرنی به مدت ۲ دقیقه گوش دهیم.

پس از شنیدن این ۲ فایل باید در یک مقاله که توسط داوطلبین نوشته خواهد شد ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه را برای توضیح ۲ فایل صوتی که شنیده اید بنویسید.

نمونه سوالات بخش صحبت کردن (Speaking)

در این بخش نیز بعد از اینکه یک هدفون به داوطلبین داده شد از او می خواهند که به دستورالعمل ها پاسخ دهد. به این شیوه که باید در مورد برخی موضوعات عمومی بتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید و پس از آن نیز متن کوتاهی برای داوطلب نمایان خواهد شد که بعد از ۵۰ ثانیه نیز پاک می شود. بعد از او خواسته می شود تا به سوالاتی که درباره متن کوتاه پرسیده می شود پاسخ دهد و نظر و ایده خود را نیز نسبت به متن مورد نظر بیان کند. داوطلبین در بخش صحبت کردن باید به نکاتی شامل تلفظ صحیح کلمات، توانایی بسط دادن موضوع، روان بودن و رعایت نکات گرامری توجه کنند.

جمع بندی درباره نمونه سوالات آزمون تافل IBT

در این مطلب درباره مفهوم آزمون تافل بطور کامل صحبت کردیم و در مورد اهمیت یادگیری زبان انگلیسی و کسب نمره ی قبولی این آزمون بحث کردیم. در ادامه به مواردی درباره مهمترین نکات مثبت و منفی که آزمون تافل دارد اشاره کردیم و همچنین انواع آزمون تافل را که شامل IBT و PBT بود را نام بردیم. برای اینکه با نمونه سوالات تافل IBT بیشتر آشنا شویم ساختار کامل این آزمون را شرح دادیم تا داوطلبین بتوانند تمامی بخش های آن را تحلیل کنند و نسبت به یادگیری هر بخش اقدام کنند.

حال برای اینکه شما بعنوان داوطلب و شرکت کننده در آزمون تافل IBT بتوانید به موفقیت برسید لازم است از منابع یادگیری کامل و جامعی استفاده کنید تا به هدف خورد برسید که یکی از مهمترین آنها فیلم های آموزشی فرادرس می باشد که شرکت کنندگان می توانند با استفاده از مطالب آموزش داده شده توسط اساتید و کارشناسان زبان نمره قبولی و ممتازی را کسب کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا