زوم تک

اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید + نکات کلیدی یادگیری گیتار

یکی از مهمترین علاقمندی هایی که هم می توان به آن بعنوان یک سرگرمی نگاه کرد و هم برای کسب درآمد آموختن ساز است. نواختن ساز را می توان یکی از کارهای مشکل و سخت در نظر گرفت که در کنار علاقه ای که به آن داریم باید استعداد خوبی در این مسیر داشته باشیم. یکی از سازهای محبوب و معروفی که افراد زیادی علاقه دارند آن را یاد بگیرند، گیتار است. ساز گیتار انواع مختلفی دارد که می توان به گیتار کلاسیک، فلامینکو، گیتار برقی و گیتار الکتریک اشاره کرد. هرکدام از آنها ساختار مشابه همدیگر دارند ولی در نوع نواختن و نت ها قدری تفاوت دارند و البته نوع صدای تولید شده توسط آنها کاملا متمایز است.

برای اینکه بخواهیم ساز گیتار را یاد بگیریم روش های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آنها به ما کمک خواهد کرد به شیوه ای اصولی و کامل به این ساز محبوب مسلط شویم. یکی از روشهای نوین و جدیدی که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است با استفاده از اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید می باشد که می توانیم در هر زمان و مکانی نکات کلیدی و مهم یادگیری این ساز را فرابگیریم. در ادامه این مطلب می خواهیم ضمن معرفی ساز گیتار و تاریخچه ی آن، با انواع گیتار آشنا شویم و به بررسی اپلیکیشن های آموزش گیتار برای سیستم عامل اندروید بپردازیم.

معرفی ساز گیتار

معرفی ساز گیتار

هرکسی که بخواهد با اصول و قواعد آموزش ساز گیتار آشنا شود باید ابتدا به کلیات و تعریفات آن بخوبی مسلط شود و در این زمینه اطلاعات کاملی را کسب کند تا بتواند با درک و تسلط کافی به یادگیری این ساز بپردازد. در ابتدا باید بگوییم که گیتار یکی از انواع سازهای زهی می باشد که می توانیم با وسیله ای به نام پیک یا انگشتان دست شروع به نواختن نت های موسیقی کنیم. با حرکت دادن هرکدام از سیم های گیتار صدایی از آنها مرتعش می شود که هریک صدای مخصوص به خود را دارند و به همین خاطر گیتار را جزء دسته ی سازهای کوردوفون درنظر می گیریم.

ساز گیتار علاوه بر اینکه قدمت و سابقه تاریخی بالایی دارد توانسته با تحولات و تغییرات جدید در موسیقی غربی خود را سازگار کند و پیشرفت های خوبی را در ساختار و شکل و همچنین صدای تولید شده ایجاد کند که بعنوان مثال می توانیم به ساز گیتار برقی و الکتریک اشاره کنیم که به کلی نسبت به ساختار اصلی و قدیمی خود متحول و دگرگون شده است.  ساز گیتار در حال حاضر یکی از سازهای مورد توجه و مهم در بسیاری از آهنگ های موسیقی و همچنین کنسرت های سمفونیک می باشد که نقش بسیار کلیدی را در آهنگ های اسپانیولی ایفا می کند.

پس مشاهده می کنیم که نمی توانیم نسبت به یادگیری و آموزش گیتار بی تفاوت باشیم و هر نوازنده ای دوست دارد حتما به این ساز جذاب تسلط کافی داشته باشد و یکی از راه های یادگیری آن استفاده از انواع اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید می باشد. برای این منظور پیشنهاد می کنیم اگر بخواهید بصورت اصولی و جامع یادگیری گیتار را شروع کنید از منابع معتبر آموزشی استفاده کنید تا بتوانید به یک نوازنده زبردست تبدیل شوید، یکی از این منابع ارزشمند آموزش آنلاین فرادرس می باشد که توانسته است با استفاده از فیلم های آموزشی جامع شما را با تمام زیر و بم های ساز گیتار آشنا کند.

آشنایی با تاریخچه ساز گیتار

لازم است در ابتدا اشاره کنیم که گیتار از یک ساز ایرانی به نام بربط گرفته شده است که از گذشتگان و نوازندگان بنام به ما رسیده است و در زمان های گذشته میان ایرانیان بسیار محبوب بوده است. به گفته یکی از موسیقیدانان معروف بربط همان عود ایرانی قدیمی است که به نام باربی توس هم شناخته می شود. نام بربط به این خاطر به ساز گیتار نسبت داده شده است چون کاسه ی آن به شکل سینه (بر) و مانند مرغابی (بط) می باشد.

آشنایی با تاریخچه ساز گیتار

در مورد تاریخچه ساز عود نیز باید بگوییم هنگامی مسلمانان به کشور اسپانیا حرکت کرده و این کشور را به تصرف خود درآوردند ساز عود به بخش جنوبی از قاره ی اروپا راه پیدا کرد و این ساز به عنوان مهمترین سازی بود که از شرق به غرب رسیده است. ولی با خروج مسلمانان از کشور اسپانیا، ساز عود در بین مردم بسیار رواج پیدا کرده بود و آن را بعنوان ساز محلی خود می دانستند.

البته بعدها در سایز و شکل ساز عود تغییراتی ایجاد شد و سایز آن کوچکتر شده و روی آن نقش و نگاره مختلفی قرار گرفت و همچنین نام آن نیز ویولا انتخاب شد. لازم به ذکر است که شخصی به نام جی سامرفیلد در کتابی در مورد ساز گیتار و تکنیک های آن منتشر کرده است، گیتار کلاسیک را از سال ۱۸۰۰ میلادی تا به اکنون بر پایه ی چهارتار ایرانی می داند و منشا اصلی ساختن گیتار را یک ساز ایرانی دانسته است.

در دنیای موسیقی امروزی گیتار را می توان یکی از ساز های صاحب سبک و بسیار محبوب دانست که برای یادگیری آن می توانیم از روش های جدید و نوینی مانند استفاده از اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید استفاده کنیم. هم اکنون می توانیم مشاهده کنیم که گیتار در سبک های مختلفی از کلاسیک گرفته تا راک در بین نوازندگان مورد استقبال قرار گرفته است و کاربرد زیادی در آهنگ های موسیقی بیکلام و باکلام دارد.

بررسی انواع ساز گیتار

بررسی انواع ساز گیتار

بعد از شناخت کلی در مورد ساز گیتار و بررسی تاریخچه جالب این ساز می خواهیم در مورد انواع گیتار و دسته بندی های آن صحبت کنیم تا افراد علاقمند به این ساز بتوانند نوع سبک مورد نظر خود را براحتی انتخاب کنند. بطور کلی ساز گیتار به ۲ دسته ی گیتارهای آکوستیک و الکتریک تقسیم بندی می شود که هرکدام از این دسته ها خود دارای زیر دسته های مختلفی نیز می باشد.

معرفی گیتارهای الکتریک

همانطور که اشاره شد یکی از دسته های ساز گیتار، از نوع گیتارهای الکتریک می باشد که بدنه ی آنها کاملا پُر است و توخالی نیست و صدایی از خودشان ندارند. البته به این معنی که صدایی که از آنها تولید می شود با استفاده از آمپلی فایرها و افکت های الکتریکی است که تمامی آنها با استفاده از یک سیم به گیتار متصل شده اند. برای اینکه بتوانیم با گیتارهای الکتریک را کار کنیم باید آنها را به دستگاه های مورد نظر متصل کنیم تا صدا تولید شود و بر این اساس گیتارهای الکتریکی با استفاده از برق کار می کنند و بدون برق صدایی از آنها مرتعش نمی شود.

بدنه ی ساز گیتار الکتریک از جنس چوب می باشد و ۶ عدد سیم فلزی دارد که در برخی موارد ۷ سیم برای آنها می توانیم تعبیه کنیم بصورت ۲ یا ۳ دسته تقسیم می شوند. با ساز گیتار الکتریک می توان سبکه های متعددی مانند متال، راک و مشتقات آنها را بنوازیم. انواع سازهای گیتار الکتریک شامل زیر دسته های مخصوصی می باشند که هرکدام جزئیات مربوط به خود را دارند و این زیر دسته عبارتند از :

  • گیتار نیمه آکوستیک
  • گیتار الکتریک استاندارد
  • گیتار بیس

معرفی گیتارهای آکوستیک

دسته ی دیگر ساز گیتار به نام گیتارهای آکوستیک معرفی می شود که فقط با استفاده از بدنه ی آن می توانیم به تقویت صدا و سیم بپردازیم و صدای این سیم ها در بدنه ی توخالی و چوبی گیتار ایجاد می شود و نت های تولید شده به گوش شنونده می رسد. گیتارهای آکوستیک دارای ۶ تار از جنس سیم فلزی هستند که ضخامت هریک از آنها ۵۶ هزارم اینچ برای بم ترین سیم و همچنین ۱۳ هزارم اینچ برای زیرترین سیم در بدنه ی اصلی گیتار نصب شده است.

سبک های متعددی را نیز می توانیم با ساز گیتار از نوع آکوستیک بنوازیم که برخی از این سبک ها عبارتند از بلوز، راک، فولک، کانتری و … می باشد. گیتارهای آکوستیک خود دارای زیر دسته های مختلفی هستند که ۲ نوع اصلی آن  عبارتند از :

  • گیتار کلاسیک
  • گیتار فلامینکو

تفاوت این دو دسته برحسب سیم های مورد استفاده، ضخامت و سایز آنها و همچنین نوع چوب ساخته شده می باشد.

آشنایی با انواع اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید

بعد از اینکه با دسته های مختلف ساز گیتار آشنا شدیم می خواهیم برای شروع آموزش های عملی و انفرادی به سراغ یکی از روش های نوین یادگیری یعنی استفاده از اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید برویم. در ادامه این بخش به معرفی انواع برنامه ها و نرم افزارهای جذاب آموزش گیتار خواهیم رفت و با خصوصیات و امکانات آنها آشنا خواهیم شد.

برنامه آموزش گیتار Yousician

برنامه آموزش گیتار Yousician

اگر بخواهیم یکی از سبک های مهم گیتار که از نوع گیتار الکتریک بود را یاد بگیریم و یکی از انواع محبوب آن یعنی گیتار بیس را فرابگیریم می توانیم از برنامه ی Yousician استفاده کنیم. از مزایای مهم این نرم افزار این است که بدون پرداخت هیچ هزینه ای و بصورت رایگان می توانید آموزش یادگیری گیتار الکتریک را شروع کنید و نت های جذابی را برای آهنگ های ساخته شده بسازید. البته اگر بخواهید از امکانات بیشتری در این نرم افزار استفاده کنید می توانید از بخش پرداخت درون برنامه آن اقدام کنید تا آموزش خود را کاملتر کنید.

اگر آموزش های کامل و مفید این نرم افزار را انجام دهید می توانید به یک نوازنده ی زبردست تبدیل شوید. البته این نرم افزار برای کسانی که می خواهند برای اولین بار شروع به یادگیری گیتار برقی کنند بسیار مفید و کامل می باشد تا توانایی های خود را در این زمینه ارتقا دهند. البته بغیر از افراد تازه کار بسیاری از معلمان و اساتید و همچنین گیتاریست های حرفه ای نز می توانند از تکنیک های آموزش داده در این برنامه برای کامل کردن دانش و مهارت های خود استفاده کنند. درس های ارائه شده در برنامه ی Yousician بصورت فیلم های آموزشی کوتاه می باشد که همه آنها تحت دوره های گام به گام و طبقه بندی شده قرار گرفته اند. برای اینکه بتوانید آموزش گیتار الکتریک را با این برنامه شروع کنید می توانید نسخه عرضه شده برای سیستم عامل اندروید را از طریق فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس

اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس

از جمله نرم افزارهای جذابی که می توانیم برای آموزش انواع گیتار الکتریک و آکوستیک از آن استفاده کنیم و به بررسی تکنیک های کامل و اصلی گیتار بپردازیم، اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس می باشد که با در اختیار داشتن ویدیوهای آموزشی کامل و تدریس شده توسط کارشناسان و اساتید برتر موسیقی می توانیم توانایی ها و مهارت های خودمان را ارتقا دهیم. از جمله امکانات بالای این نرم افزار وجود بیش از ۲۰۰۰ ساعت فیلم آموزشی است که بعنوان یک منبع غنی برای کاربران و نوازندگان گیتار شناخته می شود. با بهره بردن از محیط و رابط کاربری فارسی این نرم افزار می توانیم به دنیای آموزش گیتار وارد شویم و به بررسی اصول نوازندگی با این ساز محبوب دست پیدا کنیم. برای شروع یادگیری با اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس می توانید آخرین نسخه آن را از طریق لینک زیر دانلود و نصب کنید:

برنامه آموزش گیتار Fender Play

یکی دیگر از نرم افزارهای مخصوص برای یادگیری گیتارهای آکوستیک و الکتریک اپلیکیشن Fender Play می باشد که بصورت کاملا رایگان عرضه شده است. با بهره بردن از تکنیک های حرفه ای و فنی ارائه شده در این نرم افزار می توانیم به آموزش کاملی درباره ی نحوه نواختن ساز گیتار دست پیدا کنیم. البته برای ارتقای بیشتر مهارت هایمان می توانیم با استفاده از پرداخت درون برنامه ای از ابزارهای پیشرفته تر در این برنامه استفاده کنیم. از جمله مزایای دیگری که برای کار با اپلیکیشن Fender Play می توان بیان کرد این است که افراد تازه کار و مبتدی می توانند براحتی با آن شروع به یادگیری گیتار کنند و از آن بعنوان یک نرم افزار آموزش گیتار اندروید بهره ببرند.

برنامه آموزش گیتار Fender Play

وجود درس های طبقه بندی و گام به گام در این نرم افزار می تواند راه را به نوازندگان و هنرآموزان نشان دهد تا با استفاده از ویژگی های معرفی شده در هریک از دروس بتوانیم به تمامی اصول و تکنیک های ساز گیتار دست پیدا کنیم. بخش جذاب دیگری که در این نرم افزار قرار داده شده است مربوط به نت های زیبایی است که می توانیم از آنها استفاده کنیم و تمرین نوازندگی انجام دهیم. در حال حاضر برای یادگیری و آموزش گیتار با بهره بردن از نرم افزار Fender Play می توانیم نسخه ی اندرویدی آن را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنیم.

کلام آخر درباره اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با گیتار و ویژگی های اولیه آن بیشتر آشنا کنیم و همچنین درباره تاریخچه جذاب آن کاملا صحبت کردیم و در ادامه در مورد انواع ساز گیتار و خصوصیات هریک بحث کردیم. برای اینکه بخواهیم یادگیری این ساز محبوب را با انواع اپلیکیشن آموزش گیتار اندروید شروع کنیم برنامه های متعددی را معرفی کردیم. برای اینکه بتوانیم تسلط کافی بر روی گیتار و نواختن نت های موسیقی با آن داشته باشیم باید از منبع آموزشی کاملی استفاده کنیم تا تمامی تکنیک های اصلی و مهم را یاد بدهد، یکی از این منابع مفید و جامع فیلم های آموزشی فرادرس می باشد که توسط موسیقیدانان و اساتید موفق موسیقی به زبان فارسی آموزش داده شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا