زوم تک

۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم

به‌احتمال زیاد تابه‌حال نام VLAN را شنیده‌اید. باید گفت که ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم بسیار مهم بوده و دلایلی هستند که حتما باید از این سیستم شبکه در زیرساخت شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده کنید. این کار باعث افزایش امنیت شده و طبقه بندی را راحت‌تر می‌کند.

شاید برایتان سوال باشد که چرا؟ درصورتی‌که دلایل استفاده از VLAN را بررسی کنید متوجه می‌شوید که این زیرساخت شبکه چه مزایایی را برای شما دارد. همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب آموزشی مهم‌ترین نکات و دلایل استفاده از این زیرساخت را باهم بررسی کنیم.

4 دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم

VLAN چیست؟

در پاسخ به این سوال که VLAN چیست باید گفت که VLAN یک نوع گروه‌بندی منطقی کلاینت‌ها و تجهیزات شبکه است. VLAN در واقع همان Virtual LAN بوده و استفاده از آن را VLAN بندی می‌گویند. باید گفت که استفاده از این روش گروه‌بندی موجب می‌شود تا مدیریت شبکه و اطلاعات مبادله شده در سطح شبکه راحت‌تر شود.

دلایل گوناگونی نیز وجود دارد که باید از این زیرساخت استفاده کنید. فرض کنید که تمامی تجهیزات و کلاینت‌های موجود در یک شبکه در یک دامنه برادکست قرار بگیرند. مدیریت آن‌ها به‌صورت یکجا دشوار است. به همین دلیل باید از VLAN استفاده کنید.

انواع VLAN

شاید فکر کنید که استفاده از VLAN تنها با یک روش یا یک نوع ممکن است؛ اما باید گفت که این‌طور نیست. یک یا چند شبکه ممکن است از مدل‌های مختلفی VLAN مستقل پشتیبانی کنند. انواع این زیرساخت شامل موارد زیر هستند:

  • VLAN استاتیک : در LAN مجازی یا همان VLAN که مبتنی بر پورت است، یک مدیر شبکه به این نیاز دارد تا پورت‌ها را به یک شبکه مجازی اختصاص دهد.
  • VLAN پویا : VLANهای پویا به مدیر شبکه این امکان را می‌دهند تا عضویت در شبکه را براساس ویژگی‌های دستگاه تعیین کند.
  • Voice VLAN : این نوع VLAN به طور خاص برای ارتباطات تلفنی IP (VoIP) ایجاد شده است. این امکان را فراهم میکند تا ترافیک تلفنی را از ترافیک داده های شبکه جدا کرده و به بهترین شکل کیفیت تماس های تلفنی را حفظ کنید.
  • Management VLAN : این VLAN به عنوان VLAN مدیریتی شناخته می شود و به مدیران شبکه اجازه می دهد تا به دستگاه های شبکه از طریق VLAN مخصوص به مدیریت دسترسی داشته باشند. این مورد می تواند به عنوان یکی از چندین راهکار افزایش امنیت شبکه استفاده شود.
  • Native VLAN : این VLAN به عنوان VLAN پیشفرض در تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. این VLAN برای ارسال ترافیکی استفاده میشود که به VLAN دیگری تخصیص نیافته است.
  • Data VLAN : این نوع VLAN برای ترافیک داده های کلی در شبکه استفاده میشود.

کاربردهای VLAN

شاید برایتان سوال باشد که چه کاربردهایی برای VLAN وجود دارد؟ قبل‌از اینکه به بررسی ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم بپردازیم، بهتر است کاربردهای این سیستم را باهم بررسی کنیم. مهم‌ترین کاربردهای VLAN عبارت‌اند از:

  • استفاده از VLAN جهت گروه‌بندی دسترسی‌های مختلف
  • بهره‌گیری برای توسعه امنیت شبکه
  • قابلیت ارائه گروه‌های اختصاصی برای اشخاص یکه

دلایل استفاده از VLAN

VLAN چیست

باید گفت که دلایل گوناگونی برای استفاده از VLAN وجود دارد. درصورتی‌که در دوره‌های تخصصی شرکت کرده و VLAN چیست را درک کنید متوجه این موضوع خواهید شد. ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم شامل موارد زیر هستند. با شرکت در دوره‌های آکادمی IFT این دلایل را دقیق‌تر درک می‌کنید.

گروه‌بندی کلاینت‌ها

یکی از ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم این است که با بهره‌گیری از VLAN قابلیت گروه‌بندی کلاینت‌ها برای شما وجود دارد. در واقع مهم‌ترین دلیلی که باعث شده شرکت‌ها و افراد زیادی به‌دنبال یادگیری VLAN در سیسکو باشند این است که با بهره‌گیری از آن می‌توانید انواع کلاینت‌ها را بدون محدودیت مکانی براساس شغل و موقعیت سازمانی گروه‌بندی کرد.

این کار باعث می‌شود تا بتواند کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف را دسته‌بندی کنید. به‌طور مثال، کارمندان واحد بازرگانی در یک سیستم VLAN قرار می‌گیرند و به‌راحتی قابلیت کنترل دسترسی آن‌ها به اجزای مختلف شبکه وجود خواهد داشت.

کاهش ریسک مشکلات امنیتی

از دیگر مزایایی که می‌توان آن را جزو ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم دانست، کاهش ریسک و مشکلات امنیتی است. مزیت VLAN این است که با استفاده از آن می‌توان تعداد میزبان‌هایی که کپی از فریم‌های سوئیچ را دریافت می‌کنند کاهش داده یا فیلتر کرد.

این یعنی دسترسی به کنترل و تنظیمات سوئیچ محدود شده و کمتر کسی قابلیت دسترسی به آن را دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا ریسک‌های امنیتی و حملات DDoS کاهش پیدا کرده و دیگر امنیت سوئیچ در خطر نباشد.

قابلیت افزایش دامنه‌های شبکه

اگر به‌طورکامل تعریف VLAN را بررسی کرده باشید می‌دانید که با استفاده از این شبکه مجازی قابلیت این را دارد که به‌طور‌کامل روی یک دامنه برادکست راه‌اندازی شود؛ اما این موضوع تنها ویژگی آن نخواهد بود. یکی از ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم این است که شما قابلیت افزایش دامنه‌های شبکه را دارید.

این یعنی می‌توانید در دامنه‌های گوناگون شبکه دسترسی‌های مختلف و گروه‌بندی‌های گوناگون را ایجاد کرده و به‌راحتی آن‌ها را کنترل کنید. چنین کاری موجب افزایش امنیت و کنترل راحت‌تر گروه‌های ایجاد شده می‌شود.

امکان ایجاد گروه اختصاصی

اما آخرین چیزی که می‌خواهیم به‌عنوان مزیت و یکی از ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم بررسی کنیم، امکان ایجاد گروه‌های اختصاصی است. مهم‌ترین کاربرد شبکه VLAN این بوده که با بهره‌گیری از آن توانایی ایجاد گروه‌های مختلف را دارید.

اکثر این گروه‌ها به‌صورت عمومی بوده و شرایطی عمومی نیز برای آن‌ها تعیین شده است؛ اما شما این قابلیت را دارید که به‌راحتی درون این شبکه گروه‌های اختصاصی نیز ایجاد کنید. هر کلاینت یا میزبان این قابلیت را دارد تا بتواند کارایی خاص برای خود ایجاد کند.

چگونه کانفیگ VLAN را انجام دهیم؟

مینی دوره کانفیگ VLAN در دستگاه های سیسکو آکادمی IFT

موضوعی که شاید برای شما نیز سوال باشد این است که چگونه باید کانفیگ VLAN را انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کانفیگ شبکه VLAN کار سخت و زمان‌بری است. به همین دلیل باید به‌تمامی فرایندهای آن مسلط باشید.

پیشنهادی که برای شما داریم این است که در دوره کانفیگ VLAN در دستگاه‌های سیسکو آکادمی IFT شرکت کنید. آکادمی IFT این دوره را با کمک بهترین اساتید برگزار می‌کند تا راه‌اندازی این شبکه برای زیرساخت شرکت‌های مختلف را ساده‌تر کند.

جمع‌بندی

شاید برایتان سوال باشد که ۴ دلیل اینکه چرا به VLAN احتیاج داریم شامل چه مواردی هستند؟ باید گفت که دلایل گوناگونی برای این کار وجود دارند؛ اما مهم‌ترین آن‌ها ۴ دلیل اصلی هستند که در این مطلب آموزشی باهم بررسی کردیم. از مهم‌ترین آن‌ها باید به افزایش امنیت، گروه‌بندی اختصاصی، گروه‌بندی کلاینت‌ها و افزایش تعداد دامنه‌ها اشاره کرد.

شبکه VLAN را می‌توان یکی از مهم‌ترین شبکه‌هایی دانست که با استفاده از سوئیچ سیسکو قابل‌پیاده‌سازی است. شما این قابلیت را دارید که با شرکت در دوره آموزش VLAN سیسکو، به‌راحتی استفاده از این سیستم و راه‌اندازی آن را در آکادمی IFT فرابگیرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا