اپلیکیشن

ابزار تست سرعت هر نوع اینترنت، روی هر دستگاهی، با هر مرورگر وبی

روی اینترنت ابزارهای آنلاین زیادی برای اندازه‌گیری و تست سرعت اینترنت و شبکه وجود دارد.

معروف‌ترین ابزار تست شبکه که بسیاری از کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می‌دهند؛ سایت speedtest.net است.

من در مطلب «۵ سایت برتر و رایگان اندازه‌گیری سرعت اینترنت» هم چندین سایت و ابزار آنلاین دیگر برای تست سرعت شبکه معرفی کردم.

اما امروز در وب‌گردی‌هایم به یک سایت و ابزار انلاین جالب برخوردم. سایت DSL Reports عموما به گزارش و مقایسه سرعت و کیفیت سرویس‌های اینترنت و باندپهن اپراتورهای مختلف در سراسر جهان می‌پردازد و سرعت اینترنت کشورهای مختلف را با هم مقایسه می‌کند.

اخیرا این سایت یک ابزار جدید Speed Test به منوهای خود افزوده و امکان اندازه‌گیری و تست سرعت اینترنت و شبکه را می‌دهد. این ابزار از فناوری HTML5 استفاده می‌کند.

جالب است که این ابزار و سایت با غالب دستگاه‌ها اعم از کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، گوشی‌های موبایل، تبلت و غیره هم در دسترس بوده و هم سازگاری کاملی دارد. به علاوه، امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی ارایه می‌دهد که شما در کمتر سایت تست سرعت شبکه دیگری پیدا می‌کنید.

تست سرعت شبکه روی هر دستگاه و اینترنتی

برای شروع، وارد سایت DSL Reports شده و از بخش منوها Speed Test را انتخاب کنید. مشاهده می‌کنید همانند زیر یک فهرستی از ابزارهای هیجان‌انگیز ظاهر می‌شود:

با انتخاب گزینه Run Test می‌توانید برای اجرای تست سرعت شبکه یا اینترنت آماده شوید. با این ابزار می‌توانید سرعت انواع شبکه فیبرنوری، باندپهن، وای‌فای عمومی، DSL، اترنت، ۴G و غیره را ارزیابی کنید. 

همین‌طور، می‌توانید ابتدا لوکیشن خود را مشخص کرده یا اینکه نام سرور و سرویس‌دهنده را به سایت بدهید تا تست سرعت اینترنت دقیق‌تری انجام شود. حتا می‌توانید نام محله یا خیابان را هم وارد کنید:

وقتی تست سرعت انجام شد؛ چندین نتیجه مشاهده خواهید کرد و امکان اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران هم وجود دارد. در نتایج می‌توانید سرعت دانلود، سرعت آپلود، سرعت پینگ شبکه، کیفیت شبکه، بافرلود و اطلاعات جالب دیگری درباره شبکه و اینترنت‌تان را مشاهده کنید:

اگر روی نتایج کلیک کنید، گزارش‌های مفصل دیگری مانند لاگ‌های دریافت شده و سرورهای استفاده شده را هم مشاهده خواهید کرد:

به طور مجزا می‌توانید تست سرعت پینگ روی سرورهای مختلف را انجام دهید:

تاریخچه‌ای از تست سرعت اینترنت شما نشان می‌دهد و می‌توانید روی نمودارهای گرافی، مقایسه‌ای میان آزمایش‌های مختلف داشته باشید:

می‌توانید متوسط سرعت اینترنت در کشورهای مختلف از جمله ایران را مشاهده کنید:

در این بخش به شما می‌گوید متوسط سرعت اینترنت ۴G در ایران ۱۲.۷۲ مگابیت است. سرعت DSL در ایران ۵.۵۵ مگابیت، سرعت وای‌فای ۱۱.۷۹ مگابیت، سرعت کابل ۲۴.۳۱ مگابیت، سرعت فیبرنوری ۳۸۸.۰۶ مگابیت و سرعت متوسط کل اینترنت ایران ۱۸.۲۵ مگابیت است.

به نظر من ابزار تست سرعت شبکه DSL Reports را جایی در ذهن‌تان یادداشت کنید تا در موقع لزوم ازش بهره ببرید. اطلاعات و سرعت‌های جالبی درباره بخش‌های مختلف به شما می‌دهد. مثلا، با این ابزار می‌توانید سرعت اینترنت ADSL خانه‌تان را با ۴G و وای‌فای مقایسه کنید و به نتایج جالب و شاید هم غافل‌گیرکننده‌ای برسید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا