راهنمای خرید

جمعه سیاه (بلک فرآیدی) در بازار شبکه ایران چه خبر است؟

امروز جمعه ۸ آذر ماه (۲۹ نوامبر) در سراسر دنیا معروف به روز جمعه سیاه (Black Friday) است. روزی که فروشگاه‌ها اجناس خود را با تخفیف زیاد برای خرید سال نو مردم حراج می‌کنند و مردم در کشورهای اروپایی و امریکایی در این روز از کار خود مرخصی گرفته و به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند.

چند سالی است که روز جمعه سیاه (بلک فرآیدی) هم در ایران گرفته می‌شود و برخی فروشگاه‌های آنلاین اقدام به حراج و تخفیف اجناس خود می‌کنند. حتما آگهی‌ها و تبلیغات فروشگاه‌های برای بلک فرآیدی را دیدید.

البته، یک تفاوت بزرگ میان بلک فرآیدی ایران با سایر نقاط دنیا است. در روز بلک فرآیدی که آخرین روز ماه نوامبر در تقویم میلادی است؛ شرکت‌های مانند آمازون تا ۹۰ درصد تخفیف واقعی به اجناس خود می‌دهند و مردم واقعا شاهد یک حراج بزرگ هستند ولی در ایران تخفیف‌ها غالبا زیر ۱۰ درصد است و خریدار اصلا ترغیب به خرید نمی‌شود.

بماند که بلک فرآیدی در کشورهای دیگر نزدیک پایان سال، تعطیلات کریسمس و شروع سال نو میلادی است ولی در ایران وسط سال است و مردم در حال و هوای خرید سال نو نیستند.

از این تفاوت‌ها بگذریم؛ در روز بلک فرآیدی ایران از بازار شبکه چه خبر؟ کدام سایت‌ها و فروشگاه‌ها این روز را حراج کردند و محصولات شبکه را با تخفیف عرضه می‌کنند؟ اگر شما قصد خرید یک محصول شبکه را دارید؛ سراغ کدام فروشگاه و سایت آنلاین بروید؟

با هم وضعیت چند سایت معتبر فروشگاهی را در بلک فرآیدی ۹۸ بررسی کنیم:

دیجی‌کالا: هیچ خبری نیست

سری به سایت دیجی‌کالا زدم. نه در صفحه اول تبلیغی برای روز بلک فرآیدی دیدم و نه در بخش محصولات شبکه شاهد تخفیف‌هایی غیر معمول بودم. چند محصول همیشگی آن هم در حد ۲ الی ۵ درصد تخفیف خوردند.

مقداد آی‌تی: پیشنهادهای ویژه در حد چند ده هزار تومان

در صفحه اصلی سایت مقداد آی‌تی می‌توانید تبلیغات بزرگ روز بلک فرآیدی ۹۸ را مشاهده کنید. برای هر بخش یک آگهی جداگانه زده شده است و وقتی روی تخفیف‌های مودم زدم؛ دو محصول با تخفیف‌های ۴۰ و ۶۰ هزار تومان هست. شاید تا پایان روز ۸ آذر ماه، چند تخفیف بزرگ دیگر هم اضافه شود.

ایزی مارکت: ۱۰ درصد تخفیف تا ۵۰ هزار تومان

چند روزی است که فروشگاه ایزی مارکت بلک فرآیدی ۹۸ را آغاز کرده و مشتریان می‌توانند با کد تخفیف تا ۱۰ درصد یا حداکثر ۵۰ هزار تومان هر محصولی را خریداری کنند. در صفحه اول این فروشگاه می‌توان تبلیغ و جزئیات طرح روز جمعه سیاه را دید.

بازار شبکه: تا ۳۰ درصد تخفیف

فروشگاه بازار شبکه به مناسبت روز بلک فرآیدی، محصولات منتخبی را تا ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌کند. البته، حداکثر تخفیف داده شده روی برخی کالاها ۳۰ درصد است. بیشتر محصولات پسیو در این فروشگاه حراج شده‌اند.

آمازون و سایر فروشگاه‌های آنلاین جهان

متاسفانه من در فروشگاه‌های شبکه ایرانی دیگر چندان تخفیفی ندیدم. ظاهرا بازار شبکه روی خوشی به بلک فرآیدی ۹۸ نشان نداده است یا اینکه اصلا خریداران و مشتریان این بازار در ایران چندان به این روز توجهی ندارند.

اما در خارج از کشور غوغا است. انواع مودم‌ها، روترهای بی‌سیم، سیستم‌های مش وای‌فای و هات‌اسپات‌های وای‌فای با تخفیف‌های بسیار خوب روی خرده‌فروشی‌ها عرضه شدند. آن هم بهترین و به‌روزترین محصولات بازار با تخفیف‌های بسیار خوب.

مثلا، سایت آمازون روتر نت‌گیر R6900P را که قیمتی ۱۲۵ دلار دارد و جزو بهترین روترهای بی‌سیم سال ۲۰۱۸ بوده است به قیمت ۹۲.۴۹ دلار در بلک فرایدی می‌فروشد. وقتی به سایت‌های واسط خرید از آمازون در ایران مراجعه می‌کنید؛ به پول ایران می‌شود نزدیک به ۲.۲ میلیون تومان که فوق‌العاده به‌صرفه است.

شما هم‌اکنون در ایران با پرداخت ۲.۲ میلیون تومان می‌توانید یک روتر قدیمی بخرید نه روتر AC1900 رده بالای سال ۲۰۱۸. به نظرم اگر پولش را دارید؛ از همان سایت آمازون محصولات شبکه خود را خریداری کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا