راهنمای خرید

چرا نباید مودم هواوی L01s را بخریم؟ بزرگ‌ترین ضعف این مودم ۴.۵G/TDLTE چیست؟

مودم HWS32MWA می‌تواند نهایتا جایگزینی برای مودم‌های ارزان‌قیمت TD-LTE باشد

پیش‌تر، به طور مفصل مودم هواوی HWS32MWA یا L01s (همین‌طور در برخی سایت‌ها و فروشگاه‌ها به نام Speed Wi-Fi HOME نیز شناخته می‌شود) را بررسی کردیم که می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید:

اما با توجه به ورود و فروش در سطح گسترده این مودم و عرضه توسط چندین اپراتور و شرکت، افراد زیادی سوال می‌کنند که این مودم ۴.۵G/LTE ارزش خرید دارد یا خیر؟

به طور کلی، مودم هواوی HWS32MWA یا L01s در رده LTE Cat 9 با حداکثر سرعت ۴۴۰ مگابیت است و از شبکه‌های موبایل TDD و FDD و وایمکس ۲ پلاس پشتیبانی می‌کند.

مودم HWS32MWA
خرید مودمی مانند HWS32MWA که از فرکانس‌های بسیار محدودی پشتیبانی می‌کند اصلا منطقی نیست

یک مودم رومیزی به شکل استوانه‌ای با وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و درگاه شبکه اترنت گیگابیتی است. حداکثر سرعت وای‌فای این مودم ۱۲۰۰ مگابیت بوده و از MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند.

به ظاهر مشخصات این مودم خوب است و می‌توانید یک گزینه خرید خوب برای افرادی باشد که می‌خواهند از اینترنت TD-LTE و ۴G LTE به تناوب استفاده کنند. دقیقا چیزی که این روزها بازار مودم ایران تشنه‌اش است و دنبال رقیبانی برای مودم B612 یا ایرانسل TF-i60 H1 می‌گردد.

قیمت این مودم نیز نسبتا مناسب بوده و آنلاک آن با قیمت حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اما چرا توصیه متخصصان و کارشناسان بازار مودم ایران، عدم خرید مودم هواوی L01s است؟ در واقع، بزرگ‌ترین مشکل مودم L01s یا هواوی HWS32MWA چیست که باعث می‌شود قید سایر مشخصات خوب آن را زده و بی‌خیال خریدش شویم؟

بزرگ‌ترین عیب و ضعف در باندهای رادیویی قابل پشتیبانی است. مودم هواوی HWS32MWA از باندهای رادیویی زیر پشتیبانی می‌کند:

۴G+/3G TDD-LTE: B41/B42

FDD-LTE: B1/B18 WIMAX 2

به زبان ساده، در شبکه FDD فقط از باند ۱ که در ایران هم استفاده می‌شود؛ پشتیبانی می‌کند و در شبکه‌های TDD نیز از باند ۴۲ پشتیبانی می‌کند که اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت روی آن قرار دارد.

ضعف بزرگ این مودم به همین محدود و کم بودن باندهای رادیویی برمی‌گردد. عملا شما در FDD قدرت مانور زیادی ندارید و اگر در محدوده‌ای باشید که باند ۱ توسط اپراتوری مانند ایرانسل یا همراه اول یا رایتل عرضه نمی‌شود؛ نمی‌توانید به اینترنت موبایل وصل شوید.

یک مودم نسبتا خوب برای شبکه‌های موبایل باید حداقل از باندهای ۱ و ۳ و ۷ در FDD و باندهای ۴۰ و ۴۲ و ۴۳ در TDD پشتیبانی کند تا مطمئن باشیم در همه نقاط به شبکه وصل می‌شود و قابلیت تجمیع فرکانس دارد.

در عمل، مودم L01s می‌تواند یک مودم TDD برای استفاده از اینترنت TD-LTE باشد و بیشتر با همین هدف خریداری شود تا جایگزینی برای مودم‌های ارزان قیمت و رده پایین TDLTE باشد ولی نمی‌تواند یک مودم FDD خوب باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام. مودم AIR master 3100 چطوره
    درسته میان رده هست ولی هیچ بررسی راجبش نیست
    در صورتی که هم اینترنت TD و هم FDD رو ساپورت میکنه ممنون میشم توضیح بدید یا بررسی بزارید واسش

  2. با اپی که معرفی کردید چک کردم،منطقه ما باندb1 fddپوشش میده اما آنتن دهی چندان خوبی نداره،از طرفی هم بنده اکثرا قصد استفاده ازtdدارم.
    باتوجه به کاربری بنده و قیمت حدود۲ میلیون این مودم ارزش خرید داره؟

    1. سلام
      اگر مطمئن هستید باند ۱ خوب نیست؛ نه اصلا نخرید چون این مودم همه باندهای FDD را ندارد

    1. سلام دوست عزیز
      باید وارد پنل کاربری و تنظیمات این مودم بشوید و از ابتدا وای فای را برای هر دو فرکانس کاری تنظیم کنید. آدرس IP پنل کاربری و رمزعبور پیش فرض روی خود مودم نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا