نقد و بررسی

بررسی مودم ۴.۵G/TDLTE هواوی L01s یا HWS32MWA

چند ویژگی خوب در برابر چند مشکل بزرگ و محدودیت فرکانس و قیمت گران

برخی از کاربران تقاضا کردند درباره مودم TDLTE جدید هواوی Speed Wi-Fi HOME L01s یا HWS32 صحبت کنیم.

این مودم چند نام دارد. در کشورهای آسیای شرقی بیشتر با نام Speed Wi-Fi HOME L01s شناخته می‌شود و از سوی یکی از معروف‌ترین سرویس‌دهنده‌های اینترنت ژاپن به نام au به مشتریان داده است. در برخی دیگر از کشورها هم به نام HWS32 یا HWS32MWA شناخته می‌شود. پس، تعجب نکنید که اگر این مودم را با نام‌های مختلف در بازار ایران ببینید.

برای اولین بار، این مودم رومیزی را شرکت وینکس وارد بازار کرده و ما حدود دو ماه پیش به معرفی مودم هواوی HWS32 پرداختیم. مودمی با پشتیبانی از هر دو سرویس اینترنت FDD و TDD با سرعت دانلود حداکثر ۳۷۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۳۰ مگابیت بر ثانیه و درگاه‌های ارتباطی LAN و وای‌فای دو بانده که در ظاهر مشخصات خوبی دارد.

این مودم بیشتر در کشور چین و برای سرویس وایمکس ارائه شده است و سال ساخت آن به حوالی ۲۰۱۷ برمی‌گردد. یعنی چندان مودم جدیدی نیست و نباید انتظار پردازنده و مشخصات پنل کاربری به‌روزی از آن داشته باشیم. در کشور ژاپن سال ۲۰۱۸ عرضه و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

مودم هواوی HWS32MWA: شبکه‌های موبایل ۴G/TDLTE و وای‌فای دو بانده

نکته مهمی که باید درباره این مودم گفت؛ سرعت آن روی شبکه‌های ۴.۵G است. در سایت‌های فروشنده ایرانی، تبلیغ می‌شود که این مودم از رده Lte Cat 9 با سرعت ۴۴۰ مگابیت است ولی در واقع مودم هواوی L01s یا HWS32MWA روی شبکه‌های وایمکس کشور ژاپن چنین سرعتی را می‌دهد و در روی شبکه‌های FDD حداکثر سرعت آن ۳۷۰ مگابیت بر ثانیه و از رده Lte cat 7 است.

در وای‌فای، هر دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز به طور عملی و واقعی در دسترس هستند و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند. دقیقا مشخص نیست سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر با ۴۳۳ مگابیت یا ۸۶۷ مگابیت است ولی با توجه به سال ساخت مودم و مشخصات مودم‌های هواوی در آن برهه، به نظر می‌رسد باید سرعت ۴۳۳ مگابیت یا یک لینک را پشتیبانی کند. سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت است.

این مودم از MIMO 4×4 و CA2 پشتیبانی می‌کند و اگر مدلی را خریداری کنید که پنل کاربری آن کاملا باز و آنلاک است؛ می‌توانید امیدوار باشید که سرعت اینترنت بالاتری به دست بیاورید.

به هر دو فرکانس وای‌فای مودم HWS32MWA حداکثر ۲۰ دستگاه وصل می‌شود. دارای دو درگاه شبکه LAN گیگابیتی با پشتیبانی از استاندارد ۱۰۰۰Base-T است و یک درگاه USB 2.0 نیز دارد. در نتیجه، حداکثر می‌توان گفت ۴۲ دستگاه به طور اسمی به این مودم روتر ۴.۵G/TDLTE وصل می‌شوند.

مودم هواوی HWS32MWA: محدودیت فرکانس‌های پشتیبانی در ایران

نکته بسیار مهم دیگری که باید درباره این مودم بگوییم؛ باندهای مورد پشتیبانی FDD/TDD آن است. در بسیاری از سایت‌ها نوشته شده است که از باند B41/B42 که مربوط به فرکانس‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی می‌کند ولی درباره فرکانس‌های FDD باید گفت فقط از باندهای B1/B18 WIMAX 2 پشتیبانی می‌کند. در ایران باند B1 را غالب اپراتورها راه‌اندازی کردند و تقریبا خلوت است و می‌توان به آن وصل شد ولی باز شاید در برخی مناطق در دسترس نباشد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که در برخی نقاط حتی خود اینترنت TD-LTE مبین‌نت نیز روی باند ۴۲ در دسترس نیست!

یعنی در کل از باندهای رادیویی بسیار محدودی پشتیبانی می‌کند و اگر قصد خرید آن را دارید؛ باید دقت کنید در منطقه شما حتما باند B42 برای اینترنت TD-LTE و باند B1 برای FDD روی شبکه اپراتور موبایل مورد نظرتان فعال باشد.

اندازه این مودم روتر رومیزی، ۱۸۰ میلی‌متر در ۹۳ در ۹۳ میلی‌متر است؛ یک مودم نسبتا بزرگ که با آداپتور ۲۴ ولت برق شهری کار می‌کند و حتما باید همیشه به پریز برق وصل باشد.

درگاه‌های ارتباطی، کانکتور آداپتور برق، درگاه USB و کلید ریست در بخش پشتی این مودم استوانه‌ای قرار گرفتند و در جلو شاهد چراغ‌های LED نسبتا زیادی به همراه کلیدهای WPS و Mobile هستیم. در بخش پایه این مودم هم شیار سیم‌کارت دیده می‌شود.

مودم هواوی HWS32MWA: گران و با ریسک بالا

قیمت این مودم روتر ۴.۵G/TDLTE در بازار ایران از ۴ میلیون تومان تا ۵.۵ میلیون تومان برای مدل آنلاک و حدود ۳.۵ میلیون تومان برای مدل لاک شده به همراه سیم‌کارت و اینترنت یک ساله وینکس است.

با توجه به محدودیت باندهای رادیویی که پشتیبانی می‌کند؛ اصلا این قیمت‌ها به صرفه نیست و ارزش خرید ندارد. اگر با قیمت‌هایی در حدود ۲ میلیون تومان عرضه شود؛ شاید در مقایسه با مودم هواوی B612 یا مودم‌های بهتری مانند B618 ارزش خرید پیدا کند.

مانور فروشنده‌ها باز مانند مودم TF-i60 H1 روی پشتیبانی از هر دو سیم‌کارت FDD/TDLTE است ولی غافل از اینکه باید دید در منطقه‌ای که هستیم؛ آیا فرکانس مورد پشتیبانی این مودم اصلا روشن است یا خیر!

در ضمن قابلیت‌هایی مانند کانکتور آنتن خارجی نیز ندارد تا امیدوار باشیم در صورت ضعیف بودن آنتن‌دهی، می‌توان به آن آنتن خارجی وصل کرد.

مزایا:

۱- وای‌فای دو بانده AC

۲- پشتیبانی از سیم‌کارت ۴G و TDLTE

۳- سرعت ۳۷۰ مگابیت و MIMO 4×4 و CA2

معایب:

۱- محدودیت پشتیبانی از فرکانس‌های FDD و TDD

۲- قیمت بسیار گران در بازار ایران

۳- عدم داشتن کانکتور آنتن خارجی

خرید مودم هواوی L01s


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب، و تشکر بابت سایت مفیدتون، ببخشید یک سوال مهم داشتم، از بین ۳ مودم (TF-i60 H1 ایرانسل) و مودم ( Speed Wi-Fi HOME L01s هواوی) و مودم ( زایکسل ۴۵۰۶ شاتل ) از نظر سرعت و پایداری کدوم بهتر هست؟ ممنون میشم به ترتیب لیست کنید

    1. سلام
      از میان این سه مودم که نام بردید؛ مودم ایرانسل TF-i60 H1 بهتر است؛ البته سعی کنید مدل اصل و آنلاک بگیرید؛ چون برخی مدل‌های تقلبی یا با فریم‌ویر لاک شده هم وارد بازار شده که ضعیف‌تر هستند. مودم آنلاک شده TF-i60 H1 می‌شود هواوی B612

  2. آنلاک این مودم الان قیمت ۳۲۰۰ دارد و مدل i60 حدودا ۴۸۰۰ هست
    با در نظر گرفتن قیمت کدوم مدل رو برای tdlte ایرانسل پیشنهاد میکنید
    سرعتش در حد i60 هست؟

    1. سلام
      مودم ایرانسل i60 خیلی سرتر از مودم l01s است. مودم L01S باندهای فرکانسی بسیار محدودی را پشتیبانی می‌کند و فقط برای اینترنت TDLTE مناسب است ولی مودم i60 برای ۴.۵ جی نیز هست.

    1. سلام با نرم‌افزارهای اسکن شبکه و باندهای فرکانسی شبکه موبایل سیم‌کارت و مودم می‌توانید باندهای فرکانسی فعال در اطراف خود را مشاهده کنید.
      نرم‌افزارهایی مانند netmonitor و LTEwatch و …

  3. سلام وقت بخیر،من بین این مودمL01sو i60 g1 موندم کدوم بخرم واقعا سردرگم شدم خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید،از همين L01sیه مدل هست با لوگو و اینترنت وینکس که من از فروشنده پرسیدم گفت از این مدل ضعیف تر هست در رده cat6 این مودم هم از گارانتیش مطمئن نیستم تو دیجیکالا زده گارانتی ۱۲ ماهه ولی آرم ایرانسل نداره،از طرفی نمیدونم واقعا این مودم سرعت بالاتری و ثبات بیشتری میده نسبت به i60 g1یانه،باز میگن بستگی به شهر داره اگر اینطوره چرا پول اضافه بده آدم، لطفا رهنمایی کنین.یه نگرانی هم اینه اگر ایرانسل باند فرکانسی خودشو تغییر بده این مودم بی استفاده میشه؟یا اصلا تغییر نمیدن باند فرکانسی رو

  4. سلام روز بخیر
    من یک عدد از این مودم رو به همراه سیمکارت td lte از شرکتی خریداری کردم
    الان چجوری میتونم متوجه بشم که لاک هست یا خیر؟
    سیمکارت ۴g همراه اول که واردش کردم کار کرد اما فقط یک انتنش پر بود و خیلی کند بود
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      وقتی با سیم‌کارت‌های مختلف به شبکه موبایل وصل شود و کار کند؛ پس آنلاک است. مشکل این مودم این است که فقط یک باند فرکانسی FDD را پشتیبانی می‌کند. پس اگر این باند فرکانسی در محیط سکونت شما نباشد یا ضعیف و دور باشد؛ طبیعی است که آنتن‌دهی ضعیف باشد. فرکانس رادیویی TDLTE را خوب پشتیبانی می‌کند و باید روی TDD سرعت مناسبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا