راهنمای خرید

با سریع‌ترین و زیباترین روتر زیر ۱۵۰ هزار تومان دنیا آشنا شوید

شرکت شیائومی به سبک دیگر محصولات خود؛ تجهیزات شبکه لایف‌استایل، سبک، زیبا و با طراحی‌های منحصربه‌فرد عرضه می‌کند. این شرکت در اوایل امسال روتر بی‌سیم  Mi Router 3C را در رده N300 و با قیمت باورنکردنی ۲۰ دلار برای بازارهای هند معرفی کرد اما این روتر ان‌قدرها خوب بود که سریعا راهی به بازارهای جهانی پیدا کند و از جمله در ایران یافت شود. 

روتر بی‌سیم Mi Router 3C شیائومی باز هم طراحی منحصربه‌فرد شیائومی را به ارث برده است. قطر این روتر فقط ۲۵.۳۰ میلی‌متر است؛ یعنی شاید نازک‌ترین روتر بی‌سیمی که بتوان در دنیا سراغ گرفت. عرض و طول این روتر نیز به ترتیب ۱۹۵ و ۱۰۷ میلی‌متر است. پس؛ با روتر بسیار نازک و کوچک روبرو هستیم اما چهار آنتن خارجی بلند با طول ۱۸۰ میلی‌متری دارد که برای یک شبکه ۲.۴ گیگاهرتز تک بانده کمتر سراغ داریم. همین آنتن‌های خارجی موجب می‌شوند شما بهترین و سریع‌ترین سیگنال‌های رادیویی را دریافت کنید. 

پردازنده این روتر تک هسته‌ای و مدل MT7628N شرکت مدیاتک است. در کنار این پردازنده؛ ۶۴ مگابایت حافظه DDR2 و ۱۶ مگابایت حافظه فلش استفاده شده است تا یک شبکه پرقدرت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و MIMO 2×2 بسازند و سرعتی ۳۰۰ مگابیتی به نمایش بگذارند. امکانات ارتباطی این روتر بی‌سیم نیز برای یک کاربر معمولی کفایت می‌کنند: دو درگاه LAN صد مگابیت با قابلیت Auto MDI/MDIX، یک درگاه WAN صد مگابیت و کلیدهای روشن/خاموش و ریست. 

شیائومی برای این روتر یک اپلیکیشن به نام Mi Wi-Fi روی هر دو سیستم‌عامل آی‌او اس و اندروید عرضه کرده است که می‌تواند مدیریت تنظیمات روتر را ساده‌تر کند و کاربران از راه دور با روتر در ارتباط باشند. با این اپلیکیشن می‌توان SSID و رمزعبور پیش‌فرض شبکه را تغییر داد یا سیستم رمزنگاری وای‌فای را بهبود بخشید. با استفاده از این اپلیکیشن و از راه دور می‌توانید دستگاه‌های متصل به شبکه را مشاهده کنید و پهنای‌باند مصرف شده توسط هریک را ببینید. همچنین، می‌توان شبکه میهمان را تعریف و راه‌اندازی کرد، برای دستگاه‌هایی مانند NAS یک آدرس IP یکتا تعریف کرد و تنظیمات QoS را انجام داد. 

در ارزیابی‌هایی که از این روتر بی‌سیم شده است؛ گاهی اوقات از روترهای سری AC و روترهای پرقدرت N600 و N800 سری N نیز سرعت و عملکرد بهتری از خود نشان داده است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به راحتی می‌توانید سرعت‌هایی ۶۰ الی ۷۰ مگابیت بر ثانیه را به دست بیاورید که جزو سریع‌ترین سرعت‌ها در میان روترهای سری N است. 

تمام ویژگی‌ها و امکانات این روتر را باید با در نظر گرفتن قیمت بسیار پایین ۲۰ دلاری آن مقایسه کنید. در ایران روتر Mi Router 3C شیائومی حدود ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به روترهای بی‌سیم دیگر در همین رده قیمتی؛ به نظر می‌رسد بسیار مقرون‌به‌صرفه است. البته؛ این روتر کاستی‌هایی هم دارد. در بسته این روتر خبری از کابل شبکه نیست و درگاه USB ندارد. همین‌طور، درگاه‌های LAN فقط صدمگابیتی هستند و هزار مگابیتی نیستند. در واقع، شیائومی این روتر بی‌سیم را برای بازارهایی مانند کشور هند ساخته است و انتظار زیادی است که بخواهیم یک روتر ۲۰ دلاری این امکانات را هم داشته باشد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا