راهنمای خرید

۵ ویژگی مهم روترهای بی‌سیم برای گیمرها

هر روتری مخصوص بازی نیست. با هر وای‌فای نمی‌توان بازی استریم کرد یا چندنفره آنلاین بازی کرد. 

گیمرها خوب می‌دانند که باید روتر بی‌سیم مخصوص گیمینگ تهیه کنند تا بتوانند بی‌سیم بازی‌های آنلاین را روی وای‌فای استریم کنند. گیمرها خوب می‌دانند یک روتر چقدر می‌تواند به لذت یک بازی بیفزاید و باعث افزایش کیفیت شبکه شود.

برای یک روتر گیمینگ فقط دو بانده یا سه بانده بودن کافی نیست. سرعت زیاد تضمین‌کننده کیفیت وای‌فای نیست و تعداد آنتن‌های خارجی نشان‌دهنده قدرت روتر نیست. ویژگی‌های دیگری هم لازم است تا یک روتر بی‌سیم را از مدل‌های دیگر سوا کند و به یک روتر گیمینگ مبدل سازد.

بیشتر بخوانید: بهترین روترهای گیمینگ سال ۲۰۱۷

اگر گیمر هستید و قصد دارید یک روتر بی‌سیم جدید بخرید؛ به دنبال این ۵ ویژگی در روتر انتخابی‌تان باشید:

۱- کیفیت سرویس

در برندها و روترهای مختلف به نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود ولی عمدتا با QoS می‌شناسیم. روتر گیمینگ باید تضمین بدهد کیفیت سرویس یا شبکه و ترافیک افت نمی‌کند؛ لگ نمی‌زند و تاخیر ندارد. همین‌طور، پینگ شبکه پایین است. 

برخی برندها با افزودن چندین ویژگی یا فناوری جدید به محصول‌شان به این مهم دست پیدا می‌کنند. مثلا روتر بی‌سیم لینک‌سیس WRT۳۲X با فناوری‌ پرسروصدای Network Killer Prioritization Engine توانسته است کیفیت ترافیک شبکه را تضمین کند. همین‌طور؛ قابلیت دیگری به نام DFS دارد که به طور خودکار پهنای‌باند یک ارتباط رادیویی را انتخاب می‌کند.

برخی روترها از ابزارهای اولویت‌بندی دستگاه‌های شبکه یا پهنای‌باند و ترافیک سود می‌برند. به طور خودکار دستگاه‌های بازی را شناسایی و در اولویت‌ بالا قرار می‌دهند.

روی روتر‌های بی‌سیم دنبال ویژگی و ابزاری باشید که خیال شما را بابت تضمین کیفیت بالای وای‌فای مطمئن کند.

۲- اولویت‌بندی دستی دستگاه‌ها

یکی از ویژگی‌های مهم و ضروری برای یک روتر گیمینگ، اولویت‌بندی دستگاه‌ها یا کاربران متصل به وای‌فای است. اما برخی روترها این فرآیند را به صورت خودکار انجام می‌دهند و غالبا کاربر در آن نقشی ندارد. 

بهتر است ابزاری در پنل مدیریتی روتر یا روی اپلیکیشن موبایل روتر باشد که کاربر بتواند به طور دستی هر دستگاه را اولویت‌بندی کنند و میزان پهنای‌باند، سرعت شبکه و ترافیک را برایش مشخص نماید.

روترهای گیمینگ خوب بازار چنین ابزاری دارند و گیمرها به راحتی‌ می‌توانند از این طریق روی ترافیک شبکه مدیریت و کنترل داشته باشند.

۳- درگاه اترنت گیگابیت

مهم نیست یک روتر بی‌سیم چقدر وای‌فای قوی و پرسرعتی دارد؛ بلکه لازم است از درگاه شبکه اترنت گیگابیتی سود ببرد چون احتمالا شما می‌خواهید کنسول بازی خودتان یا کامپیوتر رومیزی را از طریق کابل شبکه به روتر متصل کنید.

هنوز شبکه‌های کابلی بهترین و سریع‌ترین نوع اتصال هستند و پایداری زیاد با تاخیر کم دارند. روی کابل شبکه، سرعت اینترنت بیشتر و دسترسی به آن نیز راحت‌تر خواهند بود.

بنابراین؛ در هنگام انتخاب یک روتر گیمینگ، حتما دقت کنید درگاه‌های اترنت گیگابیتی به تعداد نیاز شما داشته باشد. اگر می‌خواهید چند نفره بازی کنید یا روتر را برای یک کافی‌نت بازی می‌خواهید؛ باید به سراغ انتخاب روترهایی با تعداد درگاه‌های زیاد؛ مثلا ۸ درگاه بروید.

۴- پهنای‌باند

برای بازی به پهنای‌باند نیاز دارید. برای دسترسی به پهنای‌باند روی وای‌فای به فرکانس‌های خلوت و باندهای رادیویی با پهنای‌باند بالا نیاز دارید و همه این صحبت‌ها یعنی فرکانس ۵ گیگاهرتز.

این روزها روتر گیمینگ مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n یا فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز خنده‌دار است و بیشتر یک شوخی است.

باید روتری انتخاب کنید که از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی کند و هرچقدر روی این فرکانس سرعت بیشتری داشته باشد یا از MIMO بالاتری سود ببرد؛ بهتر است. برخی روترها سه بانده هستند و اجازه می‌دهند از یک باند رادیویی ۵ گیگاهرتز فقط برای بازی استفاده شود.

فرکانس ۵ گیگاهرتز پهنای‌باند بیشتری دارد (۱۶۰ مگاهرتز) و خلوت‌تر از ۲.۴ گیگاهرتز است. تعداد باندهای زیاد باعث می‌شود تداخل کمتر شود و برای فاصله‌های دورتر بهتر عمل می‌کند.

۵- به‌روز

روترهای جدید از پردازنده‌های چند هسته‌ای، حافظه رم و فلش بیشتر، تعداد آنتن‌های خارجی بیشتر و قابلیت‌هایی مانند MU-MIMO سود می‌برند. مجهز به نسل دوم وای‌فای (Wave 2) هستند و از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا سود می‌برند.

مهم است که روتر گیمینگ شما به‌روز باشد. شاید روتری دو سال پیش بهترین روتر گیمینگ دنیا بوده باشد ولی شک نکنید برای امسال مناسب نیست چون سخت‌افزاری بازی شما؛ کنسول بازی و همه‌چیز تغییر کردند.

سعی کنید روتر گیمینگ‌تان را خودتان انتخاب کنید و روترهای سرویس‌دهنده اینترنت غالبا مناسب نیست. 

شاید برای بسیاری از مصارف، نیازی نباشد پول زیادی برای خرید یک روتر هزینه کرد ولی در حوزه بازی باید واقعا یک روتر گیمینگ واقعی خرید که هزینه نسبتا زیادی هم دارد ولی به لذت‌اش و تجربه کاربری‌اش می‌ارزد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا