آموزش

در این اوضاع گرانی؛ چگونه از مودم و روتر خود نگهداری کنیم که خراب نشود؟

به نظرم در این روزها باید چهار چشمی مواظب مودم و روتر خود باشید؛ چون خرابی و سوختگی آن مساوی با هزینه‌ای حداقل یک میلیون تومانی است.

مودم و روترهای ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی گذشته، اکنون در بازار قیمتی حدود یک میلیون تومان دارند و اگر مودم و روتری گران‌تر دارید؛ مثلا چند سال پیش ۵۰۰ هزار تومان خریداری کردید؛ اکنون در بازار بالای ۲ میلیون تومان است.

واقعیت این است که خرید دستگاه‌های شبکه برای غالب مردم بسیار سخت شده؛ به‌طوری‌که برخی افراد قید خرید آن را می‌زنند و فقط از گوشی و اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. 

ارتقا و جایگزین مودم و روتر در این روزها به یک حرف خنده‌داری تبدیل شده است که هیچ طرفداری ندارد. وقتی پول نیست و جنس‌ها بسیار گران هستند؛ راهی باقی نمی‌ماند جز اینکه دستگاه موجود را به خوبی مراقبت و مواظبت کنیم.

من از روی تجربه شخصی و نگهداری از روترهایی که گاها تا ۱۵ سال کار کردند (البته شما هرگز روتر یا مودمی را این مدت استفاده نکنید!)؛ ترفندهای زیر را پیشنهاد می‌کنم:

۱- تمیزکاری مرتب و جلوگیری از گردوغبار

گردوغبار دشمن شماره یک دستگاه‌های الکترونیکی است. هرگز نباید اجازه دهید گردوغبار وارد جعبه دستگاه شود یا درگاه‌های شبکه و محفظ‌های تهویه هوای دستگاه با گردوغبار پوشیده شوند.

هر دو سه هفته‌ای یک بار سراغ مودم و روتر خود بروید و خوب آن را تمیزکاری کنید. پارچه نرمی برداشته و با کمی آب خیس کرده و روی بدنه دستگاه بکشید. حتما سراغ منافظ و شیارهای پشت، زیر و کناره‌های روتر رفته و آن‌ها را تمیز کنید.

می‌توانید از چوب پاک‌کن هم برای تمیز کردن شیارها استفاده کنید. افرادی که وارد هستند؛ می‌توانند درپوش مودم یا روتر را برداشته و داخل جعبه را هم تمیزکاری کنند. 

دقت کنید مودم روتر شما در مکانی نباشد که گردوغبار زیادی روی آن می‌نشیند. هنگامی که نیازی به آن ندارید؛ درون جعبه قرار دهید یا روی آن کاور و پارچه‌ای بیندازید.

۲- خاموش کردن در مواقع غیر ضروری

وقتی یک هفته بیرون از خانه هستید؛ چرا باید مودم روتر شما روشن باشد؟ برخی کاربران در طول سال هرگز مودم روتر را خاموش نکرده و اجازه می‌دهند یک سره کار کند. این طرز استفاده باعث کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

توصیه نمی‌کنم هر روز مودم روتر را خاموش کنید ولی وقتی چند روز یا چند هفته قصد استفاده از آن را ندارید؛ از برق کشیده و درون جعبه قرار دهید تا هم عمر مفید بالاتری داشته باشد و هم گردوغبار نگیرد.

خاموش کردن مودم و روتر در مواقعی که استفاده نمی‌کنید؛ یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد و آن جلوگیری از هک وای‌فای و سرقت اینترنت است.

۳- خنک کردن و دوری از گرمای بیش از حد

هر دستگاه الکترونیکی در هنگام کار گرما تولید می‌کند. این تجربه را همه ما با کامپیوتر، لپ‌تاپ و دستگاه‌های گیمینگ داشتیم. مودم و روتر هم گرما تولید کرده و دارای حرارت هستند. پس، باید برای آن فکری کنید وگرنه خیلی زود شاهد خرابی آن هستید.

نخست، حتما مودم و روتر را در مکانی قرار دهید که هوا در جریان باشد و خود دستگاه بتواند با تهویه هوا حرارت را بیرون دهد. قرار دادن مودم روتر در کمد، سقف کمد، مکان‌هایی کوچک و تنگ یا گرم باعث خرابی زودتر دستگاه می‌شود.

دوم، بهتر است مودم در فضایی باشد که خنک‌تر از بقیه نقاط است. در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید؛ در نزدیکی بخاری یا دستگاه‌های تولیدکننده حرارت قرار ندهید و از لپ‌تاپ و کامپیوتر مقداری فاصله بگیرید.

۴- جلوگیری از جابه‌جایی و ضربه

برخی از کاربران با مودم و روتر شبیه به یک گوشی یا تبلت رفتار می‌کنند. یعنی هر روز در کیف و ساک آن‌ها است و هر جور ضربه و فشاری را تحمل می‌کند.

شاید گوشی و تبلت و حتی لپ‌تاپ طوری ساخته شده باشند که بتوانند این فشارها را تحمل کنند ولی مودم و روتر این‌گونه نیستند. تا حد امکان آن‌ها را کمتر جابه‌جا کنید و در هنگام جابه‌جایی، بهتر است درون جعبه باشند و به خوبی از آن‌ها مواظبت شود.

مانع از ریختن مایع‌ها روی مودم و روتر شوید یا روی آن‌ها جسم سنگینی قرار ندهید. 

۵- جلوگیری از نوسان برق

یکی از دلایل سوختگی مودم و روتر می‌تواند نوسان‌های برق باشد. اگر در شهر و منطقه‌ای هستید که دایما برق در نوسان است؛ حتما مودم را به یک محافظ الکترونیکی وصل کنید.

۶- جلوگیری از فشار کاری زیاد

هر دستگاهی یک توان و ظرفیت کاری دارد. مودم‌ها و روترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هنگامی که یک مودم تنها می‌تواند چند دستگاه را پشتیبانی کند ولی شما برای محیطی با ۲۰ دستگاه استفاده می‌کنید؛ قطعا باید منتظر خرابی زودتر از موعد آن باشید.

بهتر است از هر دستگاه برحسب توان آن نه نیاز شما استفاده شود تا عمر مفید خود را حفظ کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید؛ ببخشید یه مطلب هم در مورد کم یاب شدن مودم های خارجی مطرح در بازار بذارین! توو فروشگاه های اینترنتی که همه شون ناموجود هستن، توو بازار فیزیکی هم گویا کم یاب شدن! میگن به خاطر دو سه مدل مودم ایرانی و حمایت از تولید ملی، اینجوری کردن! یه بررسی بکنین و یه مطلب بذارین! ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا