آموزش

چگونه با یک تمیزکاری ساده از خرابی یا کندی روتر بی‌سیم جلوگیری کنیم؟

برخی اوقات احساس می‌کنیم روتر بی‌سیم‌مان دیگر قدرت و سرعت گذشته را ندارد. 

اغلب کاربران در این مواقع به دنبال روش‌هایی برای بهبود سرعت وای‌فای و اینترنت هستند. مثلا تقویت‌کننده خریداری می‌کنند یا سرعت اینترنت را افزایش می‌دهند. شاید هم روتر بی‌سیم جدیدی بخرند و روتر قبلی را دور بیندازند.

کاربران حرفه‌ای‌تر شروع می‌کنند به تغییر مکان روتر یا تغییر وضعیت آنتن‌هایش و شاید هم به سراغ تغییر باندهای فرکانسی و تنظیمات پیش‌فروش و صحیح روتر بی‌سیم بروند.

اما جالب است بدانید در اغلب اوقات، کندی سرعت روتر به خاطر کثیف بودن شیارهای تهویه هوا است. روترها دستگاه‌های الکترونیکی هستند که گرما تولید می‌کنند و باید این گرما به بیرون از دستگاه منتقل شود.

هر روتر بی‌سیم مجموعه‌ای از شیارها و سوراخ‌های تهویه هوا دارد. پس از مدتی، این شیارها با گردوغبار گرفته می‌شوند و گرما روی عملکرد روتر تاثیر می‌گذارد. وقتی بورد اصلی، خازن‌ها، تراشه‌ها و سیم‌ها داغ شوند؛ مشخص است که دیگر قدرت و کارایی گذشته را ندارند.

کاربرانی که در مناطق آلوده هوایی یا شهرهای گردوغبارخیز مانند ایلان و خوزستان زندگی می‌کنند؛ بیشتر در معرض این خطر هستند. همین‌طور، اگر کاربری روترش را در فضای باز قرار داده یا کنار پنجره و مکان‌هایی است که بیشتر گردوغبار می‌گیرد و همین‌طور اگر در خانه حیوانات اهلی دارند؛ باز هم مطمئن باشند که پس از مدتی روترشان مملو از گردوغبار است.

روترهای بی‌سیم برخلاف تصور بسیاری از کاربران؛ دستگاه‌های حساس و نیازمند رسیدگی هستند. هر ماه باید روترها تمیز شوند و شیارهای تهویه هوای آن‌ها به طور کامل تمیزکاری و گردوغبارها از بین بروند.

اصلا یکی از امتیازهای روترهای خوب و حرفه‌ای رده بالا در بازار؛ طراحی خوب شیارهای تهویه هوا است. برخی روترها طوری طراحی شدند که شیارها فقط در بخش زیرین روتر هستند که در نتیجه وقتی روی میزکار یا سطح صافی قرار می‌گیرند؛ تهویه هوای خوبی ندارند.

چند ترفند ساده برای تمیزکاری روتر بی‌سیم

تمیز کردن روتر و به‌خصوص شیارهای تهویه هوا کار چندان سخت و زمان‌گیری نیست. خیلی ساده می‌توانید کارهای پیشنهادی زیر را انجام دهید:

۱- با استفاده از یک کمپرسور هوا سعی کنید هر ماه شیارهای تهویه هوا را تمیز کنید. با دستگاه‌هایی که هوای فشرده پرتاب می‌کنند و معمولا در تعمیرگاه‌ها وجود دارد؛ هوای فشرده را به شیارهای تهویه هوای روتر بزنید تا گردوغبارها از بین بروند. این دستگاه‌های در انواع و قدرت‌های مختلفی در فروشگاه‌های لوزام الکترونیکی قابل تهیه هستند. حتا تعمیرگاه‌های خودرو و پنچرگیری هم چنین دستگاه‌هایی دارند.

۲- اگر دستگاه هوای فشرده ندارید؛ با یک گوش‌پاکن یا تکه‌ای پنبه سعی کنید با صبر و حوصله یکی یکی شیارهای روتر بی‌سیم را پاک کنید و جرم‌ها، گردوغبار و اشغال‌های دیگر را خارج کنید.

۳- این کار را به همه کاربران توصیه نمی‌کنیم ولی باز کردن کاور روتر و تمیز کردن آن می‌تواند روی عملکرد این دستگاه بسیار تاثیرگذار باشد.

۴- سعی کنید روترها را طوری روی میزکار یا سطوح صاف دیگر قرار دهید که امکان تهویه هوا داشته باشند. اطراف روتر بی‌سیم را خالی بگذارید که هوا جریان پیدا کند. می‌توانید زیر روتر پایه‌هایی قرار دهید که هوا به طور کامل در تمام محیط اطراف روتر در جریان باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا