آموزش

آیا با خرید یک مودم گیمینگ می‌توانید پینگ پایین‌تری در بازی‌ها داشته باشید؟

گیمرها عاشق خرید تجهیزات سخت‌افزاری هستند که باعق بهبود عملکردشان می‌شوند و تجربه کاربری بهتر و لذت‌بخش‌تری به آن‌ها می‌دهند.

یکی از سخت‌افزارهایی که گیمرها برای بازی کردن نیاز دارند؛ مودم است. معمولا گیمرها مودم‌های اینترنت ثابت مانند مودم‌های ADSL و مودم‌های VDSL را دوست دارند.

در خارج از ایران مودم‌های کابلی بسیار پرطرفدار هستند ولی در ایران که اینترنت کابلی نداریم و اینترنت DSL هم در دسترس نیست یا سرعت پایینی دارد؛ گیمرهای زیادی سراغ مودم‌های گیمینگ ۴G رفتند.

مودم‌های گیمینگ بسیار گران‌قیمت هستند و این روزها برای خریدشان باید حداقل ۵ میلیون تومان هزینه کرد. بسیاری از گیمرها سراغ خرید یک مودم گیمینگ می‌روند تا پینگ کمتری داشته باشند.

حالا سوال اینجا است که واقعا خرید یک مودم گیمینگ باعث کاهش پینگ در بازی‌ها می‌شود؟ تاثیر یک مودم گیمینگ با یک مودم معمولی در پینگ اینترنت و بازی‌های آنلاین چقدر است؟ آیا ارزش دارد ۶ الی ۷ میلیون تومان برای خرید یک مودم گیمینگ بدهیم؛ فقط به خاطر اینکه پینگ کمتری داشته باشیم؟

پهنای‌باند یا پینگ؟

برای پاسخ دادن به این پرسش مهم؛ ابتدا باید تفاوت پهنای‌باند را با پینگ مشخص کنیم. گیمرها به پهنای‌باند (Bandwidth) آن‌چنان زیادی نیاز ندارند. اگرچه باید برای بازی‌های آنلاین یک پهنای‌باند معقولی و تضمین شده‌ای داشت ولی اولویت نخست گیمرها نیست.

یک گیمر با اینترنت ۸ مگابیت خوب هم می‌تواند بازی کند و حتما نباید اینترنتی با ۳۰ یا ۵۰ مگابیت داشته باشد. این‌طور هم می‌شود گفت که تبدیل اینترنت ۱۶ مگابیت به اینترنت ۵۰ مگابیت چندان تاثیری روی کیفیت بازی کردن نمی‌گذارد. پهنای‌باند برای افرادی که دانلودهای همزمان زیادی دارند یا چندین نفر به طور همزمان می‌خواهند به اینترنت وصل شوند؛ پر اهمیت است.

اما گیمرها به پینگ (Ping) نیاز دارند. پینگ همان مدت زمانی است که یک سیگنال الترونیکی طول می‌کشد از سیستم شما به مبدا سرورهای‌ بازی ارسال شود و دوباره به سمتتان بازگردد.

یک مودم گیمینگ در بیشتر اوقات می‌تواند پهنای‌باند بهتری به شما بدهد نه پینگ بهتری!

در اینترنت خانگی که در ایران تجربه می‌کنیم؛ در بهترین حالت شاهد پینگی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه هستیم. در بسیاری از مواقع این پینگ بالاتر از این میزان است و به ندرت روی اینترنت VDSL یا اینترنت فیبرنوری (FTTH) شاهد پینگی زیر ۳۰ میلی‌ثانیه هستیم.

مودم‌های گیمینگ می‌توانند اتصال بین خودشان با کامپیوتر یا کنسول بازی را از طریق پهنای‌باند بیشتر، وای‌فای دو بانده و پر سرعت، فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و اولویت‌دهی به دستگاه‌ها و پهنای‌باند را بهبود دهد ولی روی پینگ اینترنت یا همان ارسال و دریافت سیگنال‌ها چندان تاثیرگذار نیست.

بله می‌شود گفت مودم‌های گیمینگ به خاطر داشتن پردازنده، رم، حافظه کش و سیستم قوی‌تر، می‌توانند پردازش‌های سریع‌تری داشته باشند و نویز کمتری روی اینترنت بیفتد ولی این تاثیر روی پینگ بازی چندان زیاد نیست.

مودم گیمینگ یا روتر گیمینگ؟

کاهش پینگ توسط یک مودم گیمینگ نسبت به مودم معمولی شاید بین ۱۰ الی ۲۰ میلی‌ثانیه باشد که برای گیمرها چندان محسوس نیست و دردی از مشکل آن‌ها حل نخواهد کرد.

به علاوه، شما باید سرعت واکنش خودتان را هم در نظر داشته باشید. انسان‌ها در بهترین حالت می‌توانند واکنش‌هایی در حدود ۱۰۰ میلی‌ثانیه داشته باشند و بسیار نادر است که بتوانند از پینگ‌های زیر ۳۰ میلی‌ثانیه بهره واقعی ببرند.

بنابراین، اگر بهترین مودم‌های گیمینگ دنیا با قیمت‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ دلاری را هم خریداری کنید؛ نخواهید توانست پینگ بازی‌های آنلاین را خیلی زیاد کاهش دهید و شاید اصلا تفاوت آن را با پینگ یک مودم معمولی احساس نکنید.

اگر قصد شما از خرید یک مودم‌ گیمینگ کمتر شدن مقدار پینگ‌تان است، پس انتخاب‌تان کاملا اشتباه است.

برای داشتن پینگ کمتر باید بیشتر روی انتخاب یک شرکت سرویس‌دهنده اینترنت تمرکز کنید یا نوع اینترنت خود را عوض کنید. مثلا، اگر اینترنت ADSL با سرعت ۱۶ مگابیت داشتید و راضی نیستید؛ دنبال خرید سرویس اینترنت VDSL یا FTTH بروید.

اگر قصد شما از خرید یک مودم‌ گیمینگ کمتر شدن مقدار پینگ‌تان است، پس انتخاب‌تان کاملا اشتباه است. مودم‌های گیمینگ صرفا امکانات بیشتری نظیر قدرت پوششی بیشتر، تعداد پورت‌های بیشتر، پشتیبانی از پهنای‌باندهای بالاتر و … در اختیارتان قرار می‌دهند.

وقتی نیاز به مودم گیمینگ داریم که مثلا اتصال وای‌فای برای ما اهمیت داشته باشد یا اینکه بخواهیم کنسول بازی را با کابل شبکه اترنت هزار مگابیت به مودم وصل کنیم.

بهترین پیشنهاد؛ خرید یک مودم رده متوسط به همراه یک روتر گیمینگ است. در خارج از کشورها گیمرها عاشق روترهای گیمینگ هستند چون ده‌ها قابلیت ویژه و اختصاصی برای بازی‌های آنلاین دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. در حالی‌که مودم‌های دیگر هم‌رده ایسوس AC۶۸U پینگی ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه دارند ولی این محصول ایسوس پینگی ۹۰ الی ۱۰۰ میلی‌ثانیه‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا