آموزش

برای اتصال لپ‌تاپ به اینترنت دانگل ۴G بخریم یا مودم ۴G؟

روش‌های مختلفی برای اتصال لپ‌تاپ به اینترنت وجود دارد.

اگر در خانه یک مودم و اینترنت ADSL یا VDSL داشته باشید؛ می‌توانید لپ‌تاپ را با کابل شبکه به مودم وصل کنید. روش دوم، اتصال لپ‌تاپ به وای‌فای مودم ADSL است که اینترنت هم دارد.

روش بعدی، اتصال لپ‌تاپ به مودم رومیزی ۴G یا TD-LTE خانه است. همین‌طور، می‌توان لپ‌تاپ را با کابل شبکه به مودم ۴G یا TD-LTE وصل کرد.

اما اگر هیچ مودمی در خانه ندارید و اکنون می‌خواهید تصمیم بگیرید برای لپ‌تاپ یک اینترنت دست و پا کنید؛ به شک بیفتید بهتر است یک دانگل ۴G بگیرید یا مودم ۴G؟

قطعا دانگل‌های ۴G ارزان‌تر، سبک‌تر و قابل حمل‌تر هستند ولی آیا مزایا، سرعت و کارایی مودم‌های ۴G را دارند؟ اصلا تفاوت یک دانگل با مودم ۴G چیست؟ چه مواقعی باید یک دانگل فورجی خرید و چه زمانی نیاز به مودم فورجی داریم؟

تفاوت دانگل ۴G با مودم ۴G

برای پاسخ‌گویی به پرسش بالا، باید تفاوت‌های دانگل ۴G و مودم ۴G را خوب بدانیم. چند تفاوت بزرگ این دو دستگاه عبارتند از:

۱- دانگل ۴G از طریق رابط USB به لپ‌تاپ یا کامپیوتر متصل می‌شود و اینترنت موبایل را روی دستگاه به اشتراک می‌گذارد ولی مودم ۴G به لپ‌تاپ یا کامپیوتر به صورت فیزیکی متصل نمی‌شود و ارتباط آن‌ها از طریق وای‌فای، کابل شبکه یا نهایتا کابل USB است.

۲- دانگل ۴G فاقد وای‌فای است و قابلیت‌های روتری ندارد. بنابراین؛ نمی‌توان گوشی موبایل، تبلت یا دستگاه دومی را به دانگل ۴G وصل کرد. اما بزرگ‌ترین مزیت مودم‌های ۴G در داشتن ارتباطات بی‌سیم یا وای‌فای است تا همزمان چندین دستگاه از راه دور به اینترنت موبایل وصل شوند.

۳- تفاوت مهم دیگر میان دانگل و مودم ۴G در قدرت پردازش سیگنال‌ها و آنتن‌دهی است. غالب دانگل‌های ۴G دارای پردازنده، رم، آنتن و تراشه‌های ضعیفی است که فقط برای استفاده روی یک دستگاه مناسب بوده و نمی‌توانند سرعت بالایی ارائه بدهند. نباید انتظار داشت سرعت و کارایی مودم ۴G را روی یک دانگل ۴G به دست آورد.

۴- دانگل ۴G کوچک‌تر، سبک‌تر، جمع‌وجورتر و کار با آن راحت‌تر از مودم ۴G است.

دانگل ۴G بخریم یا مودم ۴G؟

با دانستن مهم‌ترین تفاوت‌های این دو دستگاه، اکنون می‌توان تصمیم‌گیری کرد کدام‌یک برای ما مناسب‌تر است:

اگر فقط و فقط می‌خواهید لپ‌تاپ خود را به اینترنت موبایل وصل کنید و دیگر نیازی ندارید که گوشی موبایل، تبلت یا دستگاه‌های دیگر به اینترنت همراه وصل شوند؛ می‌توانید دانگل ۴G بخرید.

اگر سرعت اینترنت همراه برایتان اهمیت ندارید ولی می‌خواهید با هزینه بسیار پایین‌تری صاحب یک اینترنت همراه روی لپ‌تاپ شوید و همه‌جا با خود ببرید؛ دانگل ۴G بخرید.

اگر به اینترنت با سرعت بالایی نیاز دارید؛ باید چندین دستگاه به اینترنت وصل شوند؛ قدرت مودم برایتان اهمیت دارد و نیاز به قابلیت‌های دیگری مانند اتصال با کابل شبکه، پاوربانکی و غیره دارید؛ بهتر است مودم ۴G بخرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. دانگل ۴g میخوام ولی در بازار یا موجود نیست یا گرونه لطفا فروشگاه یا جای معتبر برای خرید دانگل ۴g اگه میشناسید معرفی کنید

    1. سلام
      نام دانگلی که می‌خواهید را در سایت ترب یا ایمالز سرچ کنید؛ فهرست فروشگاه‌های موجود این محصول را نمایش می‌دهد. از میان آن‌ها یک فروشگاه معتبر با قیمت منصفانه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا