آموزش

آیا با تعویض مودم مشکل نویز خط تلفن حل می‌شود؟

خرید یک مودم بهتر و گران‌تر چقدر سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد؟

این پرسش مشترک بسیاری از کاربران اینترنت ADSL است.

هنگامی که به شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ADSL زنگ می‌زنیم و از کندی سرعت اینترنت، افت سرعت یا قطعی‌های زیاد اینترنت گله و شکایت می‌کنیم؛ یک جواب می‌شنویم و آن اینکه روی خط تلفن شما نویز زیادی هست.

حالا، در این مقاله نمی‌خواهیم وارد بحث نویز خط تلفن شویم. اینکه اصولا چرا روی یک خط تلفن نویز وجود دارد؛ چگونه نویز خط تلفن را اندازه‌گیری کنیم یا آن را رفع کنیم. در مطلب زیر، کمی پیرامون این مسایل صحبت کردیم و شما را به خواندن این مقاله ارجاع می‌دهیم:

چگونه پیش از خرید اینترنت و مودم از سرعت و کشش خط تلفن مطلع شویم؟

اما وقتی از شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ناامید می‌شویم؛ اولین گزینه‌ای که برای بهبود کیفیت اینترنت و خلاص شدن از کندی سرعت و قطعی‌های مکرر به ذهن‌مان خطور می‌کند؛ تعویض مودم و خرید یک مودم بالاتر و بهتر است.

خرید مودم جدید مشکل نویز را رفع می‌کند؟

آیا خرید مودم‌های بهتر و به‌روز، کمکی به کاهش نویز خط تلفن می‌کند؟ جواب منفی است. چون اصولا، نویز خط تلفن ارتباطی به مدل و برند و استاندارد مودم ندارد.

بارها و بارها این امر را آزمایش کردیم. وقتی یک خط نویز بالایی دارد که باعث قطعی اینترنت می‌شود؛ چه یک مودم بسیار قدیمی نسل ۸۰۲.۱۱n استفاده کنید یا یک مودم دو بانده نسل جدید، باز قطعی اینترنت پابرجا است یا سرعت اینترنت کند است.

نویز روی خط تلفن به پارامترها و مسایل زیادی بستگی دارد و مودم فقط یک ترمینال انتهایی است که سیگنال‌ها را دریافت کرده و با تبدیل به اطلاعات دیجیتالی در اختیار شما قرار می‌دهد. اصولا، اینترنت پیش از رسیدن به مودم دچار افت کیفیت شده یا از حداقل سیگنال‌ها برخوردار است که باعث قطعی می‌شود.

شاید کیفیت ساخت بالای یک مودم کمک کند که اینترنت با نویز بالا باز هم برای شما کار کرده و از قطعی‌ها بکاهد ولی این‌طور نیست که مشکل را به طور کامل حل کند.

راه‌حل حذف نویز سیم تلفن

تنها راه‌حل، کابل‌کشی از صفر در داخل خانه از دم درب تا پریزها و بیرون از خانه از مخابرات تا کافوهای اینترنت و بعد از کافوها تا درب خانه است.

باید بگردید و مشکل نویز را روی خط تلفن پیدا کنید. گاهی اوقات خوردگی، ساییدگی، بریده شدن و لخت شدن سیم خط تلفن در یک نقطه از طول مسیر کابل‌ها در داخل خانه باعث ایجاد نویز شدید می‌شود.

گاهی اوقات فرسودگی و پوسیدگی کابل‌ها چه در داخل خانه و چه در بیرون از خانه عامل نویز است.

خرید یک مودم بهتر و گران‌تر، روی پارامترهای دیگر اینترنت مانند سرعت وای‌فای، آنتن‌دهی، باندهای رادیویی با پهنای‌باند بیشتر و قوی‌تر، درگاه‌های ارتباطی گیگابیتی، پوشش‌دهی بهتر، پایداری وای‌فای و نظایر این‌ها تاثیرگذار است ولی پارامترهای کشش و نویز خط مانند Data Rate Upstream و Status و Downstream و SNR را تغییر نمی‌دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. احتراما مسائل مطروحه کاملا قابل حل نیستند و دسترسی مشترک فقط به سیم کشی داخلی منزل تا سر خط میسر بوده و مابقی تحت اختیار مخابرات است که مشخصا قابل پیگیری و حل شدن نیستند.
    به همین منظور میزان نویز در خطوط مسی داخل کشور در بالای ۹۰ درصد موارد از حد مجاز بیشتر بوده که معمولا ناشی از فرسودگی خطوط و فاصله زیاد تا مرکز مخابرات و تجهیزات ضعیف ISP هاست.
    در این شرایط مودم ها عکس العمل متفاوتی در نگه داشتن کانکشن و میزان سینک نهایی نشان میدهند، بطور مثال مودمی با سرعت بالاتر سینک شده و میزان قطعی بالاتری را ایجاد میکند در حالیکه برعکس مودمی دیگر با چیپ ست و تنظیمات پیشفرض متفاوت با سرعت سینک کمی پایین تر کانکشن را برای ساعت ها یا روزهای متوالی به خوبی حفظ میکنند.
    با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت باید نویز بیش از حد در خطوط مسی کشور را پذیرفته و به آزمون خطا با مودم های مختلف روی آورد تا دید کدامیک میتوانند کانکشن را بهتر نگه دارند. ناگفته نماند این موضوع در مواردی درست هست که کاربر میزان کشش نهایی خط خود را بداند و برای دستیابی به این حدنهایی کشش و کانکشن با ثبات دست به این اقدامات بزند بطور مثال اگر کشش نهایی خط شما ۸ مگابیت است ولی با ثبات نیست میتوانید اقدام به این کار کنید نه اینکه فکر کنید میتوانید سرویس ۱۶ مگابیت را با این روش راه اندازی کنید. زیرا حساسیت چیپ ست بکار رفته در مودم های مختلف و برنامه ی حدواسط تهیه شده برای این چیپ ست ها متفاوتند. حتی حد آستانه قطع کردن کانکشن در آنها متفاوت است.
    در نهایت خرید مودم گران قیمت معمولا کمکی به شما نخواهد کرد. اما تست کردن مودم های مختلف ارزان قیمت روی خط در صورت امکان توصیه میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا