آموزش

چگونه رمزعبور مودم و روتر را در ویندوز ۱۰ پیدا کنیم؟

وارد روتر خود شده و تنظیمات شبکه وای‌فای را تغییر دهید

شما برای دسترسی به تنظیمات شبکه روی دستگاه‌های مودم روتر و روتر بی‌سیم به رمزعبور نیاز دارید. این مطلب درباره یافتن رمزعبور مودم روتر یا روتر در ویندوز ۱۰ است.

بسیاری از مودم روترها یا روترها به طور پیش‌فرض از نام کاربری و پسورد admin و password استفاده می‌کنند؛ اگر شما هنوز پسورد روتر خود را عوض نکردید؛ پس باید بدانید که دستگاه شما در معرض خطر است و باید هرچه زودتر رمزعبور خود را عوض کنید.

چگونه بفهمیم رمزعبور روتر من در ویندوز ۱۰ چیست؟

نام کاربری و رمزعبور مودم روتر یا روتر بی‌سیم در برچسبی روی بدنه سخت‌افزار دستگاه نوشته شده است. برچسب دستگاه خود را نگاهی بیندازید و دنبال user name و password به همراه نام شبکه وای‌فای (SSID) و گذرواژه آن باشید.

درست متوجه شدید؛ در گام نخست، رمزعبور مودم روتر مستقل از ویندوز ۱۰ است. فرقی نمی‌کند که از کدام سیستم‌عامل استفاده می‌کنید؛ برای یافتن رمزعبور مودم روتر یا روتر یک سری مراحل ثابت طی می‌شود.

اما اگر برچسبی نمی‌بینید؛ می‌توانید در اینترنت به دنبال نام کاربری و رمزعبور آن باشید. نام شرکت سازنده مودم روتر و مدل آن را روی اینترنت سرچ کرده و دنبال رمزعبور و نام کابری پیش‌فرض مودم روتر باشید. در دفترچه راهنمای دستگاه نیز می‌توانید دنبال این اطلاعات پیش‌فرض باشید.

اگر نتوانستید نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض روتر یا مودم روتر خود را پیدا کنید؛ حداقل نام برند و مدل دقیق محصول خود را به دست بیاورید.

هنگامی که این اطلاعات پیش‌فرض را به دست آورید؛ حالا مراحل زیر را طی کنید:

۱- در مرورگر وب، وارد سایت Router Passwords شوید.

۲- از فهرست کشویی پایین رونده، نام شرکت سازنده مودم روتر یا روتر بی‌سیم خود را پیدا کنید و بعد روی کلید Find Password بزنید.

۳- مدل روتر یا مودم روتر خود را پیدا کنید. در ستون سمت راست می‌توانید نام کاربری و پسورد پیش‌فرض دستگاه خود را پیدا کنید.

پسورد روتر یا پسورد وای‌فای

نکته‌ای که باید بدانید، پسورد وای‌فای با پسورد روتر یکسان نیست. پسورد وای‌فای برای اتصال به یک شبکه وای‌فای است و شما آن را روی ویندوز ۱۰ یا گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپ و هر دستگاه دیگری که می‌خواهد به وای‌فای وصل شود؛ وارد می‌کنید.

اما پسورد روتر را باید وارد پنل کاربری تحت وب در مرورگر وب وارد کنید و برای دسترسی به تنظیمات شبکه روتر یا مودم روتر است. مثلا، اگر نیاز پیدا کردید رمزعبور وای‌فای را عوض کنید؛ از قابلیت پورت فورواردینگ بهره ببرید یا آدرس IP دستگاه‌های متصل به وای‌فای را یافته و تغییر دهید؛ باید به تنظیمات شبکه روتر دسترسی داشته باشید و اینجا است که به رمزعبور روتر نیاز دارید.

چرا رمزعبور روتر من کار نمی‌کند؟

اگر رمزعبور مودم روتر پیش‌فرض خود را عوض کردید؛ دیگر با نام کاربری یا پسورد به دست آمده از سایت Router Passwords نمی‌توانید وارد پنل کاربری تحت وب روتر شوید. اگر نام کاربری و رمزعبوری که برای روتر تغییر دادید؛ روی ویندوز ۱۰ ذخیره نشده است؛ تنها چاره کار، ریست کارخانه دستگاه است تا بتوانید دوباره از نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض استفاده کنید. برای ریست کارخانه مودم روتر یا روتر بی‌سیم به آموزش زیر بروید:

چگونه روتر بی‌سیم را ریستارت کنیم؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
lifewire

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا