آموزش

چگونه روتر بی‌سیم را ریستارت کنیم؟ بررسی انواع روش‌های ریست مودم و روتر

آموزش ریست سخت یا ریست ۳۰-۳۰-۳۰ روترها و مودم‌ها

اگر رمزعبور روتر یا وای‌فای را فراموش کنید، دوباره بخواهید تنظیمات روتر را انجام دهید یا به تنظیمات کارخانه برگردانید، فریم‌ویر روتر را ارتقای دهید یا مشکلی در وای‌فای و اینترنت داشته باشید؛ باید روتر بی‌سیم را Reset یا ریستارت کنید. 

روش‌های مختلفی برای ریستارت یک روتر تعریف شده است که هریک برحسب وضعیتی که روتر دارد یا هدفی که شما دنبال می‌کنید؛ می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در این مطلب با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های ریستارت روترهای بی‌سیم خانگی را باهم مرور کنیم:

ریستارت سخت

وقتی روتر را با کلید reset روی دستگاه ریستارت کنید؛ از ریستارت سخت استفاده کردید. ریستارت سخت برای زمانی است که رمزعبور روتر را فراموش کردید یا نیاز دارید روتر دوباره به تنظیمات اولیه کارخانه برگردد یا مشکلی دارد و باید از ابتدا تنظیم شود. 

توجه کنید که ریستارت سخت نسخه فریم‌ویرو روتر بی‌سیم شما را تغییر نمی‌دهد. برخی از افراد تصور می‌کنند تا ریستارت سخت می‌توانند فریم‌ویر روتر را به‌روز کرده یا به نسخه دیگری تغییر دهند که اشتباه است.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل عمده قطعی‌های پشت سرهم اینترنت و راه‌حل آن‌ها

قبل از اینکه روتر بی‌سیم را ریستارت سخت کنید؛ بهتر است کابل اتصال مودم به روتر را بکشید تا تاثیری روی عملکرد مودم به وجود نیاید. مراحل انجام ریستارت سخت به صورت زیر است:

ریست سخت مودم

۱- روتر را روشن کنید و به دنبال کلید Reset بگردید. معمولا کلید Reset یک روتر در پشت یا کناره‌های روتر است. در برخی از روترها نیز کلید Reset در جلوی روتر تعبیه شده است. معمولا کلید Reset به صورت تورفتگی است و باید از یک وسیله نوک تیز استفاده کنید. این کلید را تورفته طراحی می‌کنند تا بر اثر اشتباه و ناخودآگاه روتر ریستارت نشود. 

۲- با یک وسیله نوک تیز به مدت ۳۰ ثانیه کلید Reset را فشار دهید و ول نکنید. پس از ۳۰ ثانیه دستان را بردارید. در این مرحله باید تمامی چراغ‌های روتر خاموش شوند و برای چند ثانیه‌ای کار نکنند.

۳- مدت زمانی حدودا ۳۰ ثانیه منتظر بمانید تا روتر به طور کامل ریستارت سخت شود و دوباره به حالت اولیه برگردد. 

یک روش جایگزین به نام ریستارت سخت ۳۰ – ۳۰ – ۳۰ نیز وجود دارد که برای مواقعی است که با ۳۰ ثانیه اول روتر ریستارت سخت نشود. در این روش کلید Reset مدت زمان ۹۰ ثانیه فشار داده می‌شود. در آینده به شما می‌گوییم چه زمانی و چگونه از قانون ریستارت سخت ۳۰ – ۳۰ – ۳۰ استفاده کنید. 

برخی از شرکت‌ها روش‌هایی بهتر برای ریستارت سخت روترشان پیشنهاد می‌کنند. حتما دفترچه راهنمای روتر خود را برای این موضوع مطالعه کنید. 

Power Cycling

روش دیگری برای ریستارت یک روتر بی‌سیم؛ خاموش کردن روتر و روشن کردن دوباره آن پس از چند ثانیه است که اصطلاحا Power Cycling نامیده می‌شود. این روش برای مواقعی مناسب است که روتر هنگ کرده یا مشکلات جزیی دارد و شما احساس می‌کنید باید با یک خاموش/روشن این مشکل را رفع کنید. با این روش؛ حافظه داخلی موقت روتر پاک شده و برخی از قطعات دوباره از ابتدا شروع به کار می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: راهنمای ساده به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم و روتر

توجه کنید که در این روش هیچ‌یک از تنظیمات یا رمزهای عبور و اطلاعات دیگر روی روتر بی‌سیم یا شبکه وای‌فای از بین نمی‌روند. مراحل Power Cycling به صورت زیر است:

۱- برخی از روترهای بی‌سیم یک کلید On/Off دارند. با استفاده از این کلید، روتر را چند ثانیه‌ای خاموش کنید. اگر روتر شما کلید روشن/خاموش ندارد، کابل برق روتر را از پریز برق جدا کنید. اگر از روترهای دارای باتری استفاده می‌کنید؛ بهتر است باتری روتر را جدا کنید. 

۲- پس از چند ثانیه؛ دوباره روتر را روشن کنید. برخی کاربران تصور می‌کنند روتر باید چند دقیقه یا چند ساعت خاموش باشد ولی نیازی نیست و چند ثانیه خاموش بودن روتر کافی است. پس از اینکه روتر را روشن کردید؛ چند ثانیه‌ای منتظر بمانید تا تمام چراغ‌های LED روتر روشن و ثابت شوند. حالا می‌توانید از یک روتر سرحال استفاده کنید. 

ریستارت نرم

گاهی اوقات دارید مشکلات اینترنت روی روتر را رفع می‌کنید یا یک تغییر کوچک در تنظیمات روتر انجام دادید و باید روتر ریستارت شود ولی نیازی به ریستارت سخت یا خاموش کردن دستگاه نیست. در این مواقع می‌توانید از ریستارت نرم استفاده کنید. در ریستارت نرم؛ فریم‌ویر یا تنظیمات روتر و اطلاعات ذخیره شده روی آن پاک نمی‌شوند و به حالت کارخانه برنمی‌گردند بلکه روتر یک ریستارت سریع چند ثانیه‌ای دارد تا تغییرات اعمال شود و هماهنگی میان مودم و روتر یا بخش‌های دیگر روتر دوباره از سر گرفته شود. 

مراحل انجام ریستارت نرم به صورت زیر است:

۱- یک روش ریستارت روتر استفاده از گزینه و کلید ریستارت در پنل تحت وب دستگاه است. به پنل مدیریتی روتر متصل شوید و معمولا در بخش تنظیمات مربوط به روتر یا بخش تنظیمات مدیریت روتر می‌توانید گزینه Reset یا Restart را مشاهده کنید. روی برخی از پنل‌های مدیریتی روترها کلیدهای Disconnect/Connect برای ریستارت نرم وجود دارد. 

۲- در برخی روترها یک کلید فیزیکی برای ریستارت نرم دستگاه در نظر گرفته شده است. معمولا این کلید با کلید WPS ادغام می‌شود.

۳- گاهی اوقات کشیدن کابل اتصال مودم و روتر می‌تواند ارتباط میان این دو دستگاه را ریستارت کند و مشکل اینترنت رفع می‌شود. 

توجه کنید روی برخی دستگاه‌ها وقتی از کلید فیزیکی Reset استفاده می‌کنید؛ برخی از تنظیمات مانند SSID وای‌فای یا رمزعبور وای‌فای به حالت اول برمی‌گردند و دوباره باید تنظیم شوند. بهترین گزینه برای ریستارت نرم استفاده از گزینه Reset در پنل مدیریتی روتر بی‌سیم است. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا