آموزش

وای‌فای بهتری می‌خواهید؟ اینجا بهترین مکان برای قرار دادن روتر شما است

وسوسه‌انگیز است روتر خود را در جایی که تکنسین نصب تنظیم کرده قرار دهید ولی همیشه ایده خوبی نیست

آیا چیزی بدتر از یک وای‌فای کند وجود دارد؟ حتی اگر سرویس اینترنت پرسرعت و پرهزینه‌ای خریداری کرده و تکنسین نصب مودم روتر، تمام مراحل تنظیم مودم را انجام داده باشد و یک مودم روتر خوب تهیه کرده باشید؛ باز هم ممکن است وای‌فای کند و آزاردهنده باشد.

خوش‌بختانه، گاهی اوقات یک راه‌حل آسان برای این مشکل وجود دارد و آن تغییر مکان مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما است.

عوامل زیادی هستند که سرعت اینترنت شما را تعیین می‌کنند و در حالی‌که چند ترفند یا دستورالعمل برای بهبود وای‌فای، سرعت و پوشش‌دهی شبکه بی‌سیم وجود دارد؛ یکی از موثرترین آن‌ها، موقعیت مکانی روتر شما است. خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید؛ مکانی که مودم روتر را نصب کردید؛ در سرعت وای‌فای و اینترنت شما تاثیرگذار است.

با ما در این مطلب همراه باشید تا درباره بهترین مکان خانه برای نصب روتر یا مودم روتر و بهبود سیگنال‌دهی وای‌فای صحبت کنیم:

ابتدا یک مودم روتر مناسب تهیه کنید

همه‌چیز با انتخاب یک روتر یا مودم روتر و تجهیزات شبکه مناسب دیگر آغاز می‌شود. همه روترها باهم برابر نیستند و اندازه و طراحی خانه شما تعیین می‌کند که به چه نوع شبکه بی‌سیمی نیاز دارید.

برای اکثر آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک (زیر ۱۴۰ متر مربع) یک نقطه دسترسی یا اکسس‌پوینت بی‌سیم کافی است ولی اگر از روتر یا مودم روتر شما چندین سال گذشته است و دیگر قدیمی محسوب می‌شود؛ شاید بهتر باشد به یک مدل جدیدتر با پشتیبانی از وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac یا جدیدتر از آن وای‌فای ۶ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax ارتقا دهید.

برای خانه‌های بزرگ‌تر و چند طبقه، بهتر است یک سیستم مش وای‌فای شامل روتر اصلی و چند نود فرعی خریداری شود تا کل خانه زیر پوشش وای‌فای ثابتی برود و نقطه کور زیادی در خانه باقی نماند. هنگامی که روتر اصلی را نصب می‌کنید؛ وقتی متوجه شدید در گوشه‌ای از خانه شما پوشش‌دهی وای‌فای ضعیف است؛ می‌توانید یک نود مش وای‌فای را به آن ناحیه اضافه کنید تا مشکل برطرف شود.

ولی صرف‌نظر از اینکه شما در خانه یک مودم روتر، روتر بی‌سیم یا سیستم مش وای‌فای دارید؛ محل قرار دادن این تجهیزات بسیار مهم است و گاهی اوقات می‌تواند سرعت وای‌فای شما را زیر و رو کند.

روتر خود را باید کجا قرار دهید؟

معمولا، مودم روترها در مکانی نزدیک به یک پریز تلقن ثابت یا محلی که بیشترین گیرندگی آنتن را داشته باشد؛ نصب می‌شوند. اگر یک نصاب به خانه دعوت کرده باشید؛ معمولا این نصاب‌ها سعی می‌کنند تنظیمات اتصال اینترنت را انجام دهند و یک اینترنت وصل شده به شما تحویل دهند و کارشان بهینه‌سازی شبکه وای‌فای و افزایش سرعت و سیگنال‌دهی یا یافتن بهترین مکان برای نصب روتر و مودم روتر نیست.

بسیاری از کاربران، به تنظیمات تکنسین نصاب اطمینان کرده و مودم روتر یا روتر خود را برای سال‌ها همان‌جای اولیه قرار می‌دهند؛ در صورتی که اگر تلاش می‌کردند به جای دیگری ببرند؛ شاید اینترنتی تا دو برابر سریع‌تر داشتند. همیشه بهترین مکان نصب مودم روتر یا روتر، همان مکان نصب اولیه نیست.

یک موقعیت مرکزی در خانه انتخاب کنید

روترها، سیگنال‌های رادیویی را در همه جهت‌ها پخش می‌کنند. بنابراین، اگر روتر خود را در گوشه اتاق یا خانه نصب کرده باشید؛ درصد قابل توجهی از پوشش‌دهی بی‌سیم آن خارج از دسترسی شما است. برای بهینه‌سازی سیگنال‌های وای‌فای بهتر است روتر را در یک مکان و موقعیت مرکزی خانه نصب کنید.

نصب روتر در وسط یک خانه همیشه ساده نیست و شاید برایتان دردسرساز باشد. مثلا، نیاز به کابل‌کشی داشته باشید یا از آداپتورهای پاورلاین کمک بگیرد و مسایل دیگر اما در عوض پوشش‌دهی وای‌فای شما افزایش پیدا می‌کند.

به‌طور کلی، مودم روتر یا روتر باید جایی باشد که از هر نقطه استفاده از اینترنت، یک فاصله نسبتا یکسانی پیدا کند. نباید مودم به یک اتاق نزدیک‌تر و از آشپزخانه یا سالن اصلی دورتر باشد.

روتر را بالاتر نصب کنید

روترها طوری طراحی شدند که تمایل دارند سیگتال‌ها را به سمت پایین بفرستند. بنابراین، بهتر است روترها را تا جایی که امکان دارد؛ در ارتفاع بالا نصب کنید تا پوشش‌دهی حداکثری داشته باشند. سعی کنید آن‌ها را در بالای قفسه کتاب یا روی دیوار و مکانی نامحسوس نصب کنید که البته اطراف آن باز باشد.

از سایر وسایل الکترونیکی دور کنید

سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که از سایر وسایل الکترونیکی و اجسام فلزی بزرگ دور باشد. هرچه دیوارها، موانع بزرگ و وسایل الکترونیکی بیشتری در نزدیکی مودم روتر شما باشند؛ احتمال تداخل امواج رادیویی افزایش پیدا می‌کند.

یکی از وسایل الکترونیکی که باید جدا از آن دوری کنید؛ مایکروویو است که سیگنال قوی روی باندهای رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز منتشر می‌کند. این همان باند رادیویی است که مودم روترها یا روترها بی‌سیم روی آن کار می‌کنند.

جهت نصب آنتن‌ها مهم است

برخی روترها اصلا آنتن ندارند ولی برخی مدل‌های دیگر ۸ تا آنتن دارند. این آنتن‌ها به هدایت سیگنال‌ها کمک می‌کنند. اگر روی مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما دو یا سه آنتن و شاید هم بیشتر قرار دارد؛ همه آنتن‌ها را در یک جهت قرار ندهید.

در عوض، بهتر است که آنتن‌ها عمود بر یکدیگر باشند. یک آنتن را افقی و آنتن دیگری را عمودی نصب کنید تا کمی موقعیت آنتن‌ها را تغییر دهید تا طیف‌های رادیویی در زوایای مختلفی پخش شوند.

 

سعی کنید نقشه سیگنال‌ها را به دست بیاورید

در بدترین حالت، شاید نیاز باشد نقشه‌ای از وضعیت سیگنال‌های وای‌فای در خانه خود تهیه کنید تا به طور دقیقی بدانید کدام نقاط وضعیت پوشش‌دهی وای‌فای ضعیف است. نرم‌افزارهای زیادی هستند که به شما در تهیه یک نقشه از وضعیت سیگنال‌های وای‌فای در خانه کمک می‌کنند. یکی از این نرم‌افزارها، ابزار رایگان NetSpot است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
cnet

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام و عرض ادب
      مودم ایسوس DSL-AC68U امکاناتی دارد که اصلا در مودم تی‌پی‌لینک یافت نمی‌شود. مثلا شما می‌توانید هر نوع وی پی انی که می‌خواهید روی مودم نصب کنید. پیشنهاد خریدم مدل ایسوس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا