اپلیکیشن

اپلیکیشنی رایگان برای بهبود سیگنال‌های وای‌فای روی ویندوز ۱۰ و مک

یکی از روش‌های افزایش سرعت وای‌فای و تقویت سیگنال‌های رادیویی؛ گزارش‌گیری از وضعیت سیگنال‌های روتر بی‌سیم خودتان و روترهای بی‌سیم و شبکه‌های وای‌فای همسایه است. در گام بعد؛ می‌توانید براساس اطلاعاتی که دارید تنظیمات روتر بی‌سیم‌تان را تغییر دهید تا قوی‌ترین سیگنال‌های را دریافت کنید. 

اپلیکیشن‌های زیادی برای گزارش‌گیری و اسکن وای‌فای داریم. از WiFi Analayzer بگیرید تا inSSIDer اما غالب این نرم‌افزارها تجاری و پولی هستند. به علاوه، کار با آن‌ها سخت است و نیاز دارید آموزش ببینید. در میان اپلیکیشن‌های اسکنر وای‌فای؛ برنامه NetSpot یکی از بهترین‌ها است چون یک نرم‌افزار قدیمی و پرقدرت برای کاوش در شبکه‌های بی‌سیم و مانیتورینگ وای‌فای محسوب می‌شود و هم رایگان و کار با آن ساده است. هر کاربری خیلی سریع می‌تواند این برنامه را نصب و وضعیت وای‌فای خودش را ببیند. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های این برنامه کاربردی می‌اندازیم:

NetSpot اپلیکیشنی برای اسکن و گزارش‌گیری وای‌فای است که هم از سیستم‌عامل ویندوز و هم سیستم‌عامل مک پشتیبانی می‌کند. با این اپلیکیشن می‌توانید قدرت سیگنال‌های وای‌فای، فرکانس کاری، نوع شبکه و استاندارد وای‌فای، نقشه محدوده پوشش‌دهی روتر بی‌سیم، نوع رمزنگاری و کلی اطلاعات دیگر را مشاهده کنید. 

پس از نصب نرم‌افزار NetSpot آن را اجرا کنید. برنامه سریعا شروع به کاوش در سیگنال‌های رادیویی محیط اطراف می‌کند و در سربرگ Discovery به ترتیب شروع به نمایش شبکه‌های وای‌فای جست‌وجو شده خواهد کرد. برای هر شبکه اطلاعات مرتبط با آن مانند قدرت سیگنال‌ها، کیفیت سیگنال‌ها، استاندارد وای‌فای، حداکثر/حداقل قدرت سیگنال‌ها، نوع رمزنگاری و غیره را نشان می‌دهد. برای مثال؛ در تصویر زیر می‌بینید که اطلاعات تمامی شبکه‌های وای‌فای اطراف یک آپارتمان را نشان داده است. 

با دانستن همین اطلاعات می‌توانید شروع به تغییر تنظیمات روتر بی‌سیم مانند باند فرکانسی برای بهبود وای‌فای کنید. اما امکانات NetSpot در همین اندازه خلاصه نمی‌شود. اگر روی هر شبکه وای‌فای کلیک کنید؛ می‌توانید وضعیت پایداری سیگنال‌های آن شبکه را در بازه‌های مختلف و برای فرکانس‌های مختلف ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز مشاهده کنید. می‌توانید خودتان یک بازه زمانی ۵ دقیقه یا ۳۰ و ۶۰ دقیقه را انتخاب و وضعیت پایداری سیگنال‌ها را بررسی کنید. 

یکی از اصلی‌ترین امکانات برنامه NetSpot ترسیم نقشه شبکه‌های وای‌فای یک محیط خاص است. در بالای برنامه روی سربرگ SURVEY کلیک کنید تا نقشه شبکه‌های وای‌فای اطراف خود را ببینید. این نقشه براساس یک سری تنظیمات و اطلاعات پیش‌فرض به دست آمده است. در گام بعدی می‌توانید با دستکاری برنامه نقشه‌های جامع‌تر و پیشرفته‌تری ترسیم کنید. این نقشه به شما می‌گوید چند روتر بی‌سیم و در چه فاصله و مکان‌هایی نسبت به شما قرار دارند. از روی نقشه می‌توانید متوجه شوید کدام مکان‌ها سیگنال‌های قوی‌تری وجود دارد. 

در نسخه‌های غیر رایگان این برنامه گزینه‌های پیشرفته‌ای برای کار با نقشه شبکه‌ها دارید. برای مثال، می‌توانید نقشه وای‌فای‌های یک ساختمان را برآورد کرده و تصمیم بگیرید روتر بی‌سیم خود را در کدام طبقه و اتاق قرار دهید تا خلوت‌ترین مکان باشد. 

یکی دیگر از قابلیت‌های اپلیکیشن اسکنر وای‌فای NetSpot گرفتن خروجی یا Export از وضعیت شبکه‌های مختلف یا نقشه محدوده پوشش‌دهی وای‌فای است. می‌توانید انواع فایل‌های خروجی PDF یا CVS را گرفته و در برنامه‌های دیگر استفاده کنید. 

در مجموع؛ اپلیکیشن NetSpot برای کاربران خانگی یک گزینه بسیار عالی است. تنظیمات و پیچیدگی‌های زیادی ندارد و سرراست به سراغ ارایه اطلاعاتی می‌روند که به خاطرشان این نرم‌افزار را نصب کردید. برخی نرم‌افزارهای اسکنر وای‌فای این‌قدر مراحل و تنظیمات دارند که کاربر را سردرگم و منصرف می‌کنند یا نیاز به اطلاعات و دانش فنی بالایی برای کار با آن‌ها وجود دارد. 

نسخه رایگان اپلیکیشن NetSpot را می‌توانید از روی لینک انتهای مطلب دریافت کنید. نسخه کامل این برنامه ۲۰ دلار قیمت دارد. در ادامه نیز می‌توانید یک فیلم آموزشی درباره این برنامه مشاهده کنید:

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا