آموزش

کنترل والدین روتر با کنترل والدین روی پی‌سی و تبلت کودکان چه تفاوتی دارد؟

بهتر است کدام نوع کنترل والدین را استفاده کنیم؟

بسیاری از ما برای محافظت از کودکان و فرزندان‌مان در فضای مجازی و اینترنت، سراغ ابزارها و نرم‌افزارهای کنترل والدین می‌رویم.

یک کنترل والدین می‌تواند به صورت یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن روی پی‌سی یا تبلت یا گوشی تلفن همراه فرزندمان نصب شود یا روی یک مودم یا روتر فعال و پیکربندی و راه‌اندازی گردد.

حالا، بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که کدام نوع کنترل والدین بهتر و مناسب‌تر است؟ اصلا کنترل والدین روی روتر با کنترل والدین روی دستگاه کودک چه تفاوتی دارد؟

کنترل والدین روتر یا کنترل والدین دستگاه کودک؟

در جواب باید بگویم، ماجرای کنترل والدین مشابه وی‌پی‌ان روی روتر یا وی‌پی‌ان روی یک دستگاه است. شما وقتی قابلیت کنترل والدین را روی روتر یا مودم راه‌اندازی و تنظیم می‌کنید؛ سعی کردید از هر محتوا یا حمله یا آسیبی، پیش از رسیدن به دستگاه کودک‌تان جلوگیری کنید.

کنترل والدین روی روتر می‌تواند هر محتوا، سایت، تصویر و ویدئو را پیش باز شدن روی گوشی موبایل یا تبلت کودک، فیلتر و مسدود کند اما کنترل والدین روی دستگاه، اجازه می‌دهد این محتوا به دستگاه برسد و بعد فیلتر شود. دقیقا مانند این است که اجازه بدهید یک خطر وارد خانه شود ولی وارد اتاق کودک نشود.

کنترل والدین کودکان

وقتی بخواهیم یک محتوا توسط هیچ دستگاهی در سراسر خانه دیده نشود؛ از کنترل والدین در روتر استفاده می‌کنیم. فرض کنیم قرار شده است در خانه هیچ‌کس نتفلیکس نبیند. در این شرایط، باید سایت نتفلیکس و اپ و سرویس آن را روی روتر و از طریق تنظیمات کنترل والدین، مسدود کنید.

اما اگر قانون گذاشتید در ایام امتحانات، فرزند شما سایت و اپ نتفلیکس را باز نکند؛ باید روی برنامه کنترل والدین نصب شده در دستگاه فرزندتان، نتفلیکس را محدود و مسدود کنید.

سه نکته مهم در استفاده از کنترل والدین

متخصصان آی‌تی و اینترنت، کنترل والدین روتر را لایه نخست دفاعی در برابر کودکان می‌دانند و از نرم‌افزارهای کنترل والدین نصب شده روی دستگاه کودک به عنوان لایه دوم محافظتی و امنیت بیشتر یاد می‌کنند.

بنابراین چند نکته را در استفاده از ابزارهای کنترل والدین به خاطر بسپارید:

۱- هنگامی که می‌خواهید یک محتوا به طور کامل در خانه شما محدود و فیلتر و مسدود شود؛ باید از روتر کنترل والدین استفاده کنید.

۲- وقتی می‌خواهید یک سایت یا محتوا برای یک دستگاه یا کودک شما مسدود شود؛ سراغ ابزارهای کنترل والدین نصب شده روی دستگاه کودک بروید.

۳- می‌توانید کنترل والدین روتر و کنترل والدین روی دستگاه کودک را تواما و باهم استفاده کنید و هیچ مشکلی برای به‌کارگیری همزمان آن‌ها با یکدیگر نیست!

اگر قصد خرید یک روتر با کنترل والدین خوب داشتید؛ ما بهترین روترهای کنترل والدین در سال ۲۰۲۲ را معرفی کردیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
futurism

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا