آموزش

آموزش یافتن مک آدرس در اندروید

آیا می‌توانیم آدرس مک در اندروید را تغییر دهیم؟

یافتن مک آدرس در اندروید ساده است و فقط با چند لمس یا ضربه ساده روی گوشی اندرویدی قابل مشاهده خواهد بود.

اگر یک دستگاه بتواند به اینترنت وصل شود؛ پس دارای یک آدرس مک (MAC address) است.

مک آدرس به طور اختصار، مخفف Media Access Control است و منظور یک نشانی منحصربه‌فرد برای یک دستگاه در شبکه است؛ چیزی مشابه پلاک یک ساختمان یا آپارتمان که از طریق آن، می‌توان یک خانه را در خیابانی یافت.

معمولا ما نیازی به آدرس مک گوشی یا لپ‌تاپ نداریم و آن را حفظ نمی‌کنیم یا در دفتر یادداشت خود، نگه نمی‌داریم. اما از نظر امنیتی و در برخی مواقع که مشکلات فنی بروز می‌کند؛ نیاز به MAC address هست.

پس، بیایید با هم نحوه یافتن مک آدرس در گوشی‌های اندرویدی را مرور کنیم. پیش‌تر روی سایت شبکه‌چی، آموزش یافتن مک آدرس در آیفون و آیپد را منتشر کردیم.

چگونه در گوشی اندرویدی آدرس MAC را پیدا کنیم؟

پیدا کردن آدرس مک در اندروید، برای یک گوشی که به وای فای وصل است؛ ساده و مستلزم درک منوها و تنظیمات گوشی است.

بسته به نوع و مدل گوشی اندرویدی شما و اینکه کدام نسخه اندروید روی آن نصب و اجرا شده است؛ شاید روش یافتن آدرس مک کمی متفاوت شود یا برچسب‌های منوها و تنظیمات متفاوتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش تغییر DNS برای عبور از فیلتر در ویندوز، مک، اندروید و آیفون

در زیر، براساس گوشی وان پلاس ۸T و اندروید ۱۲، نحوه یافتن MAC address در وای فای را آموزش می‌دهیم ولی برای گوشی شما، با کمک کنکاش و جست‌وجو، روش مشابه زیر است:

۱- صفحه گوشی را از بالا به پایین سوایپ کنید تا نوار اعلان‌های اندروید ظاهر شود. بعد، روی آیکون چرخه دنده مانند Settings ضربه بزنید.

۲- صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به گزینه About [device] برسید. روی آن ضربه بزنید.

۳- در صفحه جدید روی گزینه Status بزنید. در برخی گوشی‌ها، شاید گزینه Status را مشاهده نکنید و گزینه‌ای مشابه Hardware Information باشد.

۴- در بخش Wi-Fi MAC address می‌توانید آدرس مک دستگاه خود را مشاهده کنید.

یافتن mac address

فراموش نکنید که آدرس mac یک اطلاعات شخصی، محرمانه و منحصربه‌فرد برای دستگاه شما است و نباید آن را به کس دیگری بدهید یا روی وب و شبکه‌های اجتماعی در معرض دید عموم قرار گیرد.

آیا می‌توانیم آدرس مک در اندروید را تغییر دهیم؟

اگر به هر دلیلی، تصمیم گرفتید که آدرس mac گوشی را تغییر دهید؛ این کار امکان پذیر است و می‌توانید به طور دستی، خودتان یک آدرس جدید بدهید.

گوگل از اندروید ۱۰ به بعد، اقدام به ساخت آدرس mac تصادفی برای دستگاه‌های اندرویدی کرده است. اگر شما یک گوشی یا تبلت اندرویدی دارید که اندروید ۱۰ به بالا روی آن نصب است؛ احتمالا نیازی به تغییر آدرس mac نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه در اندروید آدرس IP را تغییر دهیم؟

ضمن اینکه تغییر آدرس مک، پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد و ترجیحا، تا مجبور نباشید؛ بهتر است سراغ این کار نروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
androidauthority

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا