آموزش

چرا این روزها همه کارشناسان امنیتی توصیه به ریست فکتوری روترهای بی‌سیم می‌کنند؟

در روزهای اخیر، مراکز امنیت وب و اینترنت، کارشناسان حوزه امنیت فضای مجازی و نهادهایی مانند مرکز ماهر در ایران و حتا سازمان FBI امریکا به کاربران خانگی توصیه کردند روترهای خود را ریست فکتوری کنند.

چرا این مراکز چنین توصیه‌ای دارند و آیا واقعا نیاز است که روتر بی‌سیم‌مان را ریست فکتوری یا ریست سخت (برخی هم بازگردانی به تنظیمات کارخانه می‌گویند) کنیم؟

چند روز پیش در مطلب «۵ روش امن‌سازی روتر بی‌سیم برای مقابله با بدافزار VNPFilter» درباره حمله جدید هکرهای روسی به روترهای خانگی و شیوع بدافزار خطرناکی به نام وی‌پی‌ان‌فیلتر صحبت کردیم.

این بدافزار تا کنون صدها هزار روتر بی‌سیم را آلوده کرده و هنوز هم به فعالیت خود روی وب ادامه می‌دهد.

روش‌های متنوعی برای مبارزه با بدافزار VPNFilter توصیه شده است ولی تمام مراکز امنیت وب روی یک موضوع اتفاق‌نظر دارند و آن نیاز به ریست فکتوری روتر بی‌سیم است.

شاید به‌روزرسانی فریم‌ویر، نصب آنتی‌ویروس، تغییر گذرواژه و اقدامات دیگر موثر باشد ولی باز هم بخشی از کدهای بدافزار وی‌پی‌ان‌فیلتر روی روتر بی‌سیم باقی می‌ماند اما با ریست فکتوری این کدها هم به طور کامل از بین می‌روند و حذف می‌شوند.

اگرچه گفته شده بدافزار وی‌پی‌ان‌فیلتر فقط به برخی مدل‌های روترهای بی‌سیم نفوذ می‌کند ولی بهتر است همه کاربران اقدام به ریست فکتوری روتر بی‌سیم و دیگر تجهیزات شبکه خود کنند.

ریست فکتوری مزایای دیگری هم دارد. برخی از مشکلات و عیب‌های روتر از بین می‌روند؛ سرعت و کارایی روتر بهبود پیدا خواهد کرد و اگر تنظیمات اشتباهی در مقطعی روی روتر بی‌سیم انجام شده؛ دوباره به حالت کارخانه یا اولیه برگردانده می‌شود.

چگونه روتر بی‌سیم را ریست فکتوری کنیم؟

در مطلب «چگونه روتر بی‌سیم را ریستارت کنیم؟» آموزش انواع ریست‌های روترهای بی‌سیم را دادیم ولی برای ریست فکتوری یا ریست کارخانه یک روتر به طور ساده باید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱- روتر را روشن کنید.

۲- با یک شی نوک تیز کلید ریست روتر بی‌سیم (معمولا در پشت دستگاه) را به مدت ۱۵ ثانیه فشار دهید.

۳- منتظر بمانید تا روتر به طور کامل روشن/خاموش و ریستارت شود. چراغ‌های روتر باید یک بار خاموش و دوباره به ترتیب روشن و فعال شوند.

۴- دوباره تمامی تنظیمات اینترنت، شبکه بی‌سیم و تعریف رمزعبور وای‌فای را انجام دهید.

تذکر مهم: ریست فکتوری کردن روتر بی‌سیم باعث از بین رفتن تمام تنظیمات روتر از جمله اطلاعات مربوط به کانکشن اینترنت و وای‌فای می‌شود. بنابراین؛ بهتر است قبل از ریست فکتوری روتر، مطمئن شوید تمامی این اطلاعات را دارید و از بین نمی‌روند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا