گالری عکس

گالری عکس: بدترین حالت‌های نصب روترهای بی‌سیم

همه می‌دانیم که مکان قرارگیری و نصب یک روتر بی‌سیم چقدر در سرعت و قدرت وای‌فای تاثیر دارد.

برخی از کاربران این موضوع را نادیده گرفته یا ارزش آن را پایین می‌پندارند در صورتی که بسیاری اوقات؛ جابه‌جایی مکان یک روتر می‌تواند سرعت وای‌فای را چندین برابر کرد.

همین دیروز؛ یکی از کاربران سایت شبکه‌چی گزارش داد که با تغییر جای یک مودم روتر توانسته از سرعت حدود ۱۴ مگابیت به سرعت ۴۰ مگابیت برسد. باورکردنی نیست ولی کاملا اصولی و منطقی است.

در خانه یا ساختمان محل زندگی ما؛ عواملی هستند که می‌توانند مانع انتشار امواج رادیویی شوند یا این سیگنال‌ها را تضعیف کنند. اکثر کاربران، طبق یک قاعده نانوشته و اشتباه؛ روتر را در اتاقی که خودشان هستند قرار می‌دهند یا به نزدیک‌ترین پریز برق نزیک می‌کنند. همین‌طور ممکن است روتر را برای زیبایی و سهولت استفاده در کنار تلویزیون و تجهیزات پخش‌کننده قرار دهند.

در ادامه با نگاهی به بدترین مکان‌ها و روش‌هایی که می‌توان یک روتر بی‌سیم را نصب کرد؛ دستورالعملی برای یافتن بهترین نقطه‌های خانه جهت قرارگیری روتر می‌دهیم:

بدترین حالت‌های نصب روتر

سعی کنید حتما محل روتر از زمین فاصله داشته و کنار دیوار یا تجهیزات بتنی و آهنی دیگر خانه قرار نگیرد. دیوارها و موانع دیگر می‌توانند بخش زیادی از سیگنال‌ها را هدر بدهند:

مکان نامناسب دیگر برای قرارگیری یک روتر بی‌سیم؛ پله‌ها و مکان‌هایی است که از چندین طرف محصور و محدود شده‌اند:

قرار دادن روتر در طبقه‌بندی‌هایی که باز هم بالا، پایین و کنار روتر پوشیده و گرفته شده‌ است؛ باعث می‌شود امواج روتر تنها از یک جهت بتوانند در محیط منتشر شوند:

روتر یا مودم بی‌سیم را درون کمد، گنجه، قفسه و جاهای بسیار مرتفع نیز قرار ندهید:

مایکرووفر، سیستم‌های تلفنی و آنتنی، فرستند‌ها و تجهیزاتی از این قیبل برای روتر کشنده هستند. ابدا روتر بی‌سیم را نزدیک این تجهیزات قرار ندهید:

گاهی اوقات دیده می‌شود که کاربران این‌طوری سعی می‌کنند یک روتر را نصب کنند که اشتباه است. اطراف روتر باید خلوت باشد تا هم هوا جریان پیدا کند و هم بتواند امواج رادیویی را به هر سو گسیل کند:

قرار دادن چندین دستگاه شبکه روی یکدیگر هم خطرناک و هم اشتباه است. حالا کار کردن و نصب چندین روتر یا دستگاه بی‌سیم روی یک میز در کنار هم خطایی بزرگ است. این دستگاه‌ها روی کارایی یکدیگر تاثیر می‌گذارند:

از قرار دادن روتر روی زمین یا سطوح پایین نیز خودداری کنید. هرچه روترها از سطح زمین فاصله بیشتری داشته باشند؛ احتمال دریافت امواج آن‌ها بیشتر است. البته نباید روتر را خیلی هم در ارتفاع نصب کرد. فاصله یک تا دو متری از سطح زمین مناسب است:

در عکس زیر می‌توانید بهترین مکان نصب یک روتر در خانه را ببینید. مرکز خانه، جایی که اطراف آن خالی است، به تمامی اتاق‌ها و بخش‌های خانه می‌تواند موج‌رسانی کند و هیچ مانعی حداقل در نزدیکی آن نیست:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. آنتن های روتر و کارت شبکه رو به چه صورتی تنظیم کنیم تا سیگنال بهتری رو بین هم منتقل کنن؟ به صورت عمود با هم یا حالت افقی (خوابیده)؟
    متشکرم از راهنمایی هاتون.

    1. بهترین شیوه تنظیم آنتن‌های روترها این‌گونه است که یکی را عمودی و دیگری را افقی قرار دهید.
      بسیاری از دستگاه‌ها از جمله گوشی‌های موبایل؛ آنتن‌شان طوری است که امواج را افقی ارسال می‌کنند و بهتر است یک آنتن به صورت افقی تنظیم شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا