اخبار ایران

گام بلند ایرانسل به سوی ۵G: از سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت تا SDN و NFV

دیروز؛ ایرانسل طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و دیگر مدیران مخابراتی از چندین پروژه زیرساختی مرتبط با فناوری ۵G رونمایی کرد. ایرانسل با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های فناوری‌های مرتبط با ۵G مانند NFV ،SDN، کلاود، NB-IoT و غیره می‌خواهد گام بلندی به سوی ۵G در ایران بردارد. 

ایرانسل در مراسم بهره‌برداری آزمایشی از زیرساخت‌های دستیابی به نسل پنجم شبکه‌های موبایل از پروژه‌هایی با عناوین «هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر ۵G»، «هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN» و «اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های ۵G» بهره‌برداری آزمایشی کرد. همچنین، این شرکت در حضور محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات و دیگر مدیران و رسانه‌ها اینترنت ۵G آزمایشی ایرانسل تست و محک‌زنی شد که سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه به دست آمد. 

مدیران ایرانسل در مراسم رونمایی و بهره‌برداری آزمایشی از این پروژه‌ها به ارایه برخی تعریف‌ها و مزایای ۵G بسنده کردند و اطلاعات دقیق و عملیاتی ندادند که البته نباید هم انتظار داشت در چنین برنامه‌هایی توضیحات فنی ارایه شود. 

مثلا ایرانسل درباره شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های ۵G می‌گوید:

تکنیک‌های نسل پنجمی مورد استفاده در این آزمایش، فناوری Massive MIMIO و BeamForming هستند که با تخصیص یک پرتو رادیویی اختصاصی به هر مشترک تحت پوشش یک آنتن، بازدهی فرکانسی و نهایتا ظرفیت هر سلول رادیویی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. با توجه به محدودیت منابع طیف فرکانسی، این تکنیک‌ها نقش کلیدی و مهمی در توسعه ظرفیت رادیویی ایفا می‌کنند. فناوری نسل پنج و NRا(New Radio) از تکنیک‌های متنوعی مانند Flexible Framing استفاده می‌کند تا بتوانند انعطاف و چابکی لازم را برای برآورده کردن نیازهای بازارهای عمودی پیش رو را برآورده کنند.

همچنین، ایرانسل درباره دو فناوری NFV و SDN نیز تعریف‌های زیر را ارایه داده است:

فناوری NFV یا Network Function Virtualization نرم‌افزارهای هسته شبکه ارتباطی را از قید سخت‌افزارهای خاص مخابراتی آزاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا این نرم‌افزارها با استفاده از فناوری Cloud روی ابرسخت‌افزارهای رایج و بیشتر در دسترس، با آزادی و چابکی بیشتری کار کنند. فناوری SDN یا Software Defined Networking هم با جداسازی کامل لایه مسیریابی و لایه ارسال در روترها و سویچ‌های شبکه، مسیریابی منعطف و چابک را میسر می‌کند. این فناوری‌ها اجازه می‌دهند تا منابع شبکه به شکل بهینه و با چابکی و انعطاف در اختیار هر یک از بازارهای عمودی قرار بگیرند و بدون از دست رفتن توجیه اقتصادی، پاسخگویی به طیف وسیع نیازهای این بازارها میسر شود.

ایرانسل در این مراسم خبر همکاری با یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تجهیزات ارتباطی دنیا برای پیاده‌سازی و اجرای این پروژه‌ها در ایران داد. 

در روزهای آینده و حین برگزاری نمایشگاه الکامپ درباره این پروژه‌های مرتبط با نسل پنجم موبایل ایرانسل بیشتر و به طور دقیق‌تری خواهیم نوشت.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا