اخبار ایران

مهلت ۱۰ روزه به همراه اول و ایرانسل برای کاهش قیمت و بازگرداندن بسته‌های اینترنت

بیش از یک هفته از تغییرات جدید در ارائه بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل می‌گذرد.

تغییراتی که با حذف بسته‌های بلندمدت و مقرون‌به‌صرفه و افزایش قیمت بسته‌های کوتاه‌مدت همراه بود. 

تغییراتی که با واکنش‌های رگولاتوری، دادن اخطار به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، تهدید به کاهش مدت زمان پروانه و درخواست برای بازگرداندن بسته‌های اینترنت و تعرفه‌ها به سابق همراه بوده است.

دو اپراتور بزرگ هنوز مقاومت کردند و در حالی‌که ادعا می‌کنند روی سایت‌شان بسته‌های بلندمدت هنوز هستند ولی در اپلیکیشن‌ها و کدهای دستوری و درگاه‌های ستاره مربع قضیه چیز دیگری است.

دیروز، محمدجواد آدری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با رادیو تهران؛ ابعاد تازه‌ای از این ماجرا را بیان کرده و تاکید کردند این دو اپراتور مهلت ۱۰ روزه‌ای دارند تا بسته‌های اینترنت را برگردانند.

جهرمی می‌گوید اگر همراه اول و ایرانسل ظرف ۱۰ روز پس از اخطار رگولاتوری، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات، از تخلف خود رفع اثر نکنند؛ پرونده‌شان وارد کمیته‌ی جرایم شده و برخورد جدی با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات می‌گوید این دو اپراتور برای افزایش تعرفه‌ها و حذف بسته‌های اینترنت پر طرفدار با هم تبانی کردند در حالی‌که حق نداشتند مقررات جاری کشور را زیر سوال ببرند.

به گفته جهرمی، اپراتورها علاوه بر اینکه وضعیت و قیمت بسته‌های اینترنت همراه را باید به شکل سابق برگردانند؛ باید پول‌های اضافی گرفته شده از مردم را نیز پس بدهند.

وزیر ارتباطات در این گفت‌وگوی تلفنی به دلایل بیان شده از سوی مدیران این دو شرکت برای چنین اقدامی اشاره کرده و گفت یکی از مدیران گفته این حرکت در راستای ارزش نهادن به پیام‌رسان‌های بومی بوده است که اصلا این‌طور نیست.

جهرمی می‌گوید قیمت یک بسته اینترنت همراه به طور آزاد ۴۰ هزار تومان است ولی در سال ۹۵ مقرر شده اپراتورهایی که سهم بیش از ۱۰ درصد بازار را دارند بتوانند زیرفروشی اینترنت کنند ولی با محدودیت‌هایی که البته از همان ابتدا توسط اپراتورها رعایت نشد.

به هر حال، جدال و زورآزمایی اپراتورها با رگولاتوری و وزارت ارتباطات برای افزایش تعرفه اینترنت موبایل و حذف بسته‌های بلندمدت مقرون‌به‌صرفه ادامه دارد و باید منتظر واکنش‌های طرفین در روزهای آتی باشیم.

به نظر شما کدام طرف در نهایت پیروز می‌شود و می‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند؟ بسته‌های اینترنت ارزان شده و به وضعیت سابق برمی‌گردند یا اپراتورها موفق خواهند شد روی گران‌فروشی و بی‌قانونی خود تاکید و اصرار کنند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا