اخبار ایران

رکورد سرعت اینترنت ۵G ایرانسل شکسته شد

امروز دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود خبر از شکسته شدن رکورد سرعت اینترنت ۵G در ایران داد.

در عکس منتشر شده از تست سرعت اینترنت ۵G، سرعت دانلود به مرز ۲.۵ گیگابیت رسیده است و تاخیر آن فقط ۶ میلی‌ثانیه است.

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید همکارانش از مردادماه تا کنون، شبکه ۵G ایرانسل را توسعه داده و باعث افزایش سرعت شبکه نسل پنجم تلفن همراه ایرانسل شدند. در مردادماه و با حضور خبرنگاران در ساختمان مرکزی ایرانسل، شرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه ثبت شده بود.

ایرانسل روز یکم مردادماه، اولین سایت ۵G را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران راه‌اندازی کرد. همچنین، هفتم مردادماه ۹۹ دومین سایت ۵G در ساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شده است.

به گفته دکتر عباسی آرند؛ روز ۲۱ آبان ماه ۹۹ نیز سومین سایت ۵G در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس انجام شد که برخلاف دو سایت داخل ساختمانِ (Indoor) قبلی، نخستین سایت خارج از ساختمان (Outdoor) نسل پنج ایرانسل است و امکان استفاده عموم مشترکان ایرانسل، به وسیله گوشی‌های موجود در بازار ایران با قابلیت پشتیبانی از ۵G و به علاوه، استفاده دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه از آخرین نسل فناوری تلفن‌همراه، در آزمایشگاه ۵G این دانشگاه را فراهم می‌کند.

ایرانسل می‌خواهد به‌زودی در سایر نقاط شهر تهران هم سایت‌های ۵G دیگری راه‌اندازی کند.

گفتنی است سرعت‌هایی مانند ۱.۵ گیگابیت یا ۲.۵ گیگابیت روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و به طور دقیق‌تر فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز ایرانسل، در حالت ایده‌آل و با حضور در محل خود سایت ۵G به دست می‌آیند.

در سطح جهان، اینترنت ۵G روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز در نهایت سرعتی ۶۰۰ الی ۷۰۰ مگابیت دارند. یعنی کاربران با گوشی‌های موبایل فایوجی خود می‌توانند به این سرعت‌ها دست پیدا کنند که باز بسیار خوب و نسبت به سرعت شبکه‌های ۴G LTE نیز به ده برابر افزایش یافته است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا