اخبار ایران

مبین‌نت به طور رسمی از ۵G رونمایی کرد: اتصال به اینترنت ۵G با مودم رومیزی

امروز صبح شرکت مبین‌نت به طور رسمی از فناوری ۵G خود رونمایی و اولین پایانه‌های ۵G خود در شهرداری تهران و خبرگزاری ایرنا را افتتاح کرد.

شرکت ارتباطات مبین‌نت امروز در سالن ایوان شمس تهران و در حضور مدیران صنعت مخابرات، وزیر و معاوان ارتباطات و فناوری اطلاعات و اصحاب رسانه طرح اینترنت خانگی ۵G خود را معرفی کرد.

در سرویس اینترنت ۵G مبین‌نت یا FWA یک شخص یا سازمان می‌تواند از طریق مودم رومیزی ۵G مبین‌نت به شبکه نسل پنجم موبایل وصل شده و سریع‌ترین اینترنت بی‌سیم را تجربه کند.

هر سازمان، کسب‌وکار و فرد خانگی با دریافت مودم ۵G می‌تواند یک پایانه ۵G در محل خود راه‌اندازی کند.

مبین‌نت برای شروع ساختمان شهرداری تهران و ساختمان خبرگزاری ایرنا را به پایانه ۵G مجهز کرد تا به جای فیبرنوری، کارمندان این سازمان‌ها از طریق ارتباطات ۵G به اینترنت پرسرعت وصل شوند.

در تست‌ها و تصاویری که نشان داده شد؛ سرعت بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ مگابیت از طریق مودم فایوجی به دست آمد. ساختمان فاوای شهرداری تهران فاصله‌ای ۷۰۰ متری با آنتن ۵G مبین‌نت داشت ولی سرعت ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه را به نمایش گذاشت. در ساختمان خبرگزاری ایرنا که نزدیک‌تر است؛ سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه به دست آمد.

همین‌طور، مبین‌نت روی این ارتباطات نسل پنجم، چهار ویدئوی ۴K را همزمان استریم کرد که با موفقیت روی یک صفحه‌نمایش بزرگ ۴K به نمایش درآمدند و سرعت باز بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ مگابیت بود.

چند روز پیش، مجمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در یک گفت‌وگوی پرسش و پاسخی اعلام کرد چون در توسعه اینترنت VDSL به اهداف ۵ میلیون پورت در سال ۹۹ نرسیدیم؛ می‌خواهیم اینترنت خانگی ۵G را به عنوان یک راه‌حل جایگزین مطرح کنیم تا کاربران خانگی به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند.

فعلا برای سازمان‌ها است

ناصر مرادی، مدیرکل بازاریابی و فروش سازمانی مبین‌نت درباره ارائه ۵G به کاربران خانگی می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد فعل در مقیاس انبوه نیاز برای ارائه سرویس ۵G به عموم مردم وجود داشته باشد و ما می‌توانیم از این فناوری برای بهبود و پشتیبانی شبکه ۴G استفاده کنیم و در کنار آن به شرکت‌های بزرگ سرویس بدهیم.»

او افزود: «پهنای باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای یک مشترک خانگی زمانی نیاز است که سرویس‌هایی مانند بازی‌ها و ویدئوهای آنلاین عرضه شوند و بدون آنها چنین پهنای باندی معنی ندارد که فکر می‌کنم تا دو یا سه سال آینده به آن نقطه می‌رسیم.»

قیمت تفاوتی ندارد

مدیرکل بازاریابی و فروش سازمانی مبین‌نت درباره بحث قیمت هم می‌گوید: «تفاوت چندانی در هزینه‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال امروز به ایرنا و فاوای شهرداری سرویس دادیم که تا پیش از این سرویس رادیویی دریافت می‌کردند که تجهیزات آن از تجهیزات ۵G گران‌تر است. تنها موضوعی که ممکن است قیمت‌ها را بالا ببرد، نصب آنتن و دکل است که برای آنها هم برنامه‌هایی داریم.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا