فناوری

هفته آینده مبین‌نت اولین اینترنت خانگی ۵G را عرضه می‌کند؛ جایگزینی برای اینترنت VDSL

مبین‌نت هفته آینده از اولین سرویس اینترنت ۵G خانگی در تهران رونمایی می‌کند. اینترنت خانگی ۵G یک راه‌حل جایگزین اینترنت VDSL است که نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک پرسش و پاسخ تلگرامی با کاربران، درباره موضوعات مختلفی از جمله هزینه اینترنت موبایل، عدم توسعه اینترنت VDSL، توسعه اینترنت خانگی ۵G، انحصار مخابرات و زیرساخت، مصربه اخیر مجلس و ساخت مودم بومی صحبت کرد.

مهم‌ترین بخش صحبت‌های وزیر ارتباطات به ارائه اینترنت خانگی ۵G در هفته آینده برمی‌گردد.

اینترنت خانگی ۵G جایگزین اینرتنت VDSL

آذری جهرمی درباره عقب‌ماندگی اینترنت VDSL می‌گوید: «توسعه VDSL  لست مایل است که سیم مسی است، یعنی نقطه نهایی ارتباط از کابینت مخابرات تا منزل در انحصار مخابرات است و این یکی از اشتباهات خصوصی سازی است.»

وزیر ارتباطات ادامه می‌دهد: «برنامه داشتیم که تا پایان امسال ۵ میلیون پورت VDSL در شهرهای قم، تهران و ۸ شهر دیگر واگذار کنیم که مخابرات ایران نتوانست منابع مالی این کار را تامین کند و از طرفی هم با شرکتهای بخش‌خصوصی علی رغم قراردادی که بسته بود (بیت استریم) همکاری نکرد. نتیجه آن شده که حالا در حد ۱ میلیون پورت VDSL  نصب شده داریم و نتوانستیم به برنامه‌مان دراین زمینه برسیم.»

آذری جهرمی می‌گوید این مشکلات توسعه پورت‌های VDSL باعث نشده است که دست از تلاش بردارند و دنبال راهکارهای جایگزین بودند: «ما دست از کار برنداشته‌ایم برای اینکه به برنامه برسیم به جای تمرکز روی VDSL روی ۵G و FWA تمرکز کرده‌ایم. اینترنت خانگی ۵G به‌زودی راه‌اندازی می‌شود؛ اولین شرکتی که این کار را انجام می‌دهد مبین‌نت است.»

ظاهرا شرکت مبین‌نت می‌خواهد روز دوشنبه از اولین سرویس اینترنت خانگی ۵G خود در تهران رونمایی کند و در فاز بعدی و به تدریج در سال آینده نقاط بیشتری از کشور را پوشش می‌دهد. وزیر جوان امیدوار است که اینترنت خانگی ۵G بتواند تا حدودی جبران عقب‌ماندگی اینترنت خانگی ثابت را بکند.

البته، وزیر ارتباطات تاکید می‌کند مذاکرات با مخابرات ادامه دارد و از این شرکت خواست دست از انحصار و لج‌بازی بردارد و به مصوبه بیت‌استریم احترام بگذارد و اجازه دهد شرکت‌های خصوصی دیگر هم بتوانند شبکه خود را توسعه دهند.

با مصوبه مجلس اینترنت موبایل صددرصد گران می‌شود

جهرمی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص حق‌السهم دولت از اپراتورها که ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد گفت:« در رابطه با مصوبه مجلس برای  افزایش حق السهم باید منتظر بمانیم، گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. ۱۴ اسفند کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه این جلسه اعلام نشده است و بعد اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن به تصویب برسد.»

او ادامه داد: اگر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حق السهم اپراتورها در هر شرایطی تصویب شود نیازی به این نیست که اجازه افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود به صورت طبیعی اینترنت گران می‌شود. تنها قیمتی که الان گذاشته شده است برای کیلو بایتی ۴دهم ریال است یعنی ۴۰ هزار تومان برای هر گیگ که اتوماتیک اگر مالیاتی که دولت از اپراتورها می‌خواهد بگیرد افزایش پیدا کند، اپراتورها هم می‌توانند سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند و این اتفاقی است که با قانونی شدن این مصوبه اتفاق خواهد افتاد و اینترنت صد درصد گران خواهد شد.»

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد اینترنت موبایل در ایران گران نیست. او دلیل ادعای ارزان بودن اینترنت همراه از نظر خود را اینگونه توضیح می‌دهد:« اول اینکه پول ایران ارزش خود را به شکل قابل توجه‌ای به خاطر تحریم‌ها از دست داده‌است. نکته دومی که وجود دارد این است که اپراتورها درمقطعی در یک رقابت منفی، قیمتها را دامپ کردند یعنی قیمت‌ها را پایین آوردند برای اینکه سایر رقبایشان یعنی شرکتهای اینترنت خانگی، را از مدار خارج کنند.»

براساس اظهارات او این رقابت تا حدی پیش رفت که کاربر آنها با این فرایند عادت کردند و اپراتورها دیگر امکان افزایش قیمت به شیوه سایر نقاط دنیا و یا روال منطقی را ندارند.

او با تعریف شاخص مقرون به صرفه بودن گفت: «واقعیت این است که شاخصی که باید بسنجیم مقرون به صرفه بودن است. این شاخی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از مقرون به صرفه بودن دیگر الزاما ارزان بودن نیست، در این شاخص در حال حاضر ایران مطابق با آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در جمع ۲۵ کشور اول دنیا است و در اینترنت موبایل در شاخص مقرون به صرفه بودن، مناسب است و به نظرم زیر ۱۵ کشور است. اما چیزی که اشکال وجود دارد در اینترنت خانگی است. ظاهر اینترنت خانگی در ایران پایین‌تر از اینترنت موبایل است.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. جالب اینجاست که اصلا فکر سلامت مردم نیستند و نمیگن که اون کابل مسی و فیبر هست ولی این امواج هست حسابشو بکنید روی دکل ها آنتن های ۲G 3G 4G و حالا هم ۵G !!!! تازه اونم از سه اپراتور . یهو بندازینمون توی مایکروفر دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا