اخبار ایران

افزایش ۳۰ درصدی پهنای‌باند شبکه‌های ۴G همراه اول و ایرانسل

پروانه فرکانسی باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای این دو اپراتور صادر شد

ظرفیت پهنای‌باند شبکه‌های ۴G کشور ۳۰ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از صدور پروانه فرکانسی باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل خبر داد.

«حسین فلاح جوشقانی» در توییتی نوشت: «امروز پروانه فرکانسی باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل صادر شد. با نصب تجهیزات، ظرفیت شبکه‌ پهن باند نسل ۴ موبایل کشور ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

طبق مصوبه ۳۱۶ که اسفند سال ۹۹ توسط کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تصویب رسید، قرار بود بخشی از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز برای استفاده بیشتر اپراتورهای موبایل به مزایده گذاشته شود.

طی سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از شروع پاندمی ویروس کرونا، فشار زیادی به شبکه‌های موبایل وارد آمده و اپراتورهایی مانند همراه اول و ایرانسل بالاترین ترافیک و ظرفیت بیش از حد را شاهد بودند. واگذاری بخشی از باند رادیویی ۲۳۰۰ به این دو اپراتور با هدف کاهش فشار بار ترافیکی اینترنت همراه صورت گرفته است.

امید به افزایش کیفیت و سرعت دیتای موبایل

با واگذاری بخشی از باند رادیویی ۲۳۰۰ مگاهرتز به همراه اول و ایرانسل، عملا می‌توان گفت پهنای‌باند شبکه‌های نسل چهارم موبایل ایران در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

امید می‌رود که با این واگذاری پهنا‌ی‌باند و افزایش ظرفیت شبکه ۴G LTE، شاهد کیفیت و سرعت دیتای موبایل بیشتری در کشور باشیم؛ آن هم در شرایطی که بیش از ۸۵ درصد کاربران اینترنت در ایران وابسته به شبکه‌های موبایل هستند و نیاز به کیفیت، آنتن‌دهی، پایداری و سرعت بالاتر هستند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییت خود نامی از سایر اپراتورهای موبایل از جمله شاتل موبایل و رایتل نبرده و ظاهرا فعلا فقط استفاده از باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای همراه اول و ایرانسل صادر شده است.

باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز فقط برای استفاده در شبکه‌های FDD است و امکان بهره‌برداری از آن برای شبکه‌های نسل پنجم موبایل یا ۵G نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا