اخبار ایران

سرعت اینترنت ثابت ایران کاهش یافت؛ اینترنت موبایل سریع‌تر شد

آخرین گزارش از وضعیت سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران

سایت Speedtest گزارش وضعیت اینترنت جهان و کشورهای مختلف در ماه جولای ۲۰۲۱ (مردادماه ۱۴۰۰) را منتشر کرده است. براساس این گزارش، باز هم سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش پیدا کرده است ولی سرعت اینترنت موبایل افزایش پیدا کرده است. رویه‌ای که ایران به شدت به برعکس آن نیاز دارد؛ یعنی سرعت اینترنت ثابت خانگی باید افزایش پیدا کند!

در جهان دقیقا همه‌چیز سر جای خودش است و سرعت اینترنت موبایل کاهش پیدا کرده و سرعت اینترنت ثابت افزایش داشته است؛ یعنی میانگین سرعت اینترنت ثابت کشورهای دنیا در حال افزایش است.

در ماه جولای، میانگین سرعت اینترنت ثابت جهانی به مرز ۱۰۷.۵۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است که بالاتر از سرعت ۱۰۶.۶۱ مگابیت بر ثانیه ماه ژوئن است.

سرعت اینترنت موبایل در ماه جولای هم به مرز ۵۵.۰۷ مگابیت رسیده است ولی ماه ژوئن میانگین سرعت جهانی ۵۵.۳۴ مگابیت بود.

وضعیت اینترنت ایران

به گزارش موسسه اسپیدتست، در ایران و طی ماه جولای، میانگین سرعت اینترنت ثابت کاهش یافته و از ۲۲.۰۲ مگابیت بر ثانیه به ۲۱.۰۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است. رتبه ایران هم یک پله کاهش یافته و به رتبه ۱۳۴ جهانی رسیده است.

در سطح جهان همچنان موناکو با سرعت ۲۵۶.۷۰ مگابیت بر ثانیه در صدر جدول قرار دارد. در رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب سنگاپور و هنگ‌کنگ با سرعت ۲۵۶.۰۳ و ۲۴۸.۵۹ مگابیت بر ثانیه به چشم می‌خورند. تایلند با سه رتبه صعود و با سرعت ۲۱۶.۱۶ مگابیت بر ثانیه در رتبه چهارم قرار دارد و در رتبه پنجم هم رومانی با سرعت ۲۱۵.۳۰ مگابیت بر ثانیه خودنمایی می‌کند.

اما سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل‌تر آن افزایش داشته است و از ۳۱.۰۶ مگابیت بر ثانیه به ۳۱.۶۵ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. اما با وجود این افزایش سرعت اندک، رتبه ایران یک پله کاهش داشته و به رتبه ۷۹ جهانی رسیده است.

در سطح جهان تغییری در رتبه‌های اول تا سوم ایجاد نشده و همچنان شاهد قرارگیری امارات متحده عربی، کره جنوبی و قطر در این رتبه‌ها هستیم. سرعت اینترنت موبایل در این کشورها به ترتیب برابر ۱۹۰.۰۳، ۱۸۹.۲۰ و ۱۷۰.۷۷ مگابیت بر ثانیه است.

ایران همچنان در اینترنت ثابت وضعیت وخیمی دارد و باید وزارت ارتباطات هرچه زودتر فکر اساسی به حال آن بکند. در همه کجای جهان، سرعت اینترنت ثابت در حال افزایش است؛ حتی اگر اندک و در حد مگابیت باشد ولی سرعت اینترنت ثابت ایران مرتبا کاهش پیدا می‌کند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات جدید دولت سیزدهم ایران، در اولین گفت‌وگوی خبری خود وعده داد سرعت اینترنت ثابت کسب‌وکارها را به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند و همین سرعت هم برای کاربران خانگی افزایش پیدا کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    ایا کل دزفول اینترنت vdsl داره یا بعضی از محله ها ؟
    من میخوام از ابادان به دزفول نقل مکان کنم کدوم محله ها vdsl دارن
    تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      به دزفول خوش آمدید
      تقریبا همه محله‌های مرکز شهر مجهز به VDSL هستند. بیایید دزفول و مستقر بشوید بعد با شاتل تماس بگیرید ان‌شاءالله که جور می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا