اخبار ایران

دستور وزیر ارتباطات برای بررسی فوری کیفیت شبکه ارتباطی کشور به زیرساخت و رگولاتوری

دستگاه‌های مسئول باید هرچه سریع‌تر مشکل را رفع و گزارش بدهند

صبح امروز، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، دستور فوری بررسی وضعیت اینترنت را به دستگاه‌های مسئول صادر کرد.

مدت‌ها است کیفیت اینترنت ایران افت کرده است؛ به‌ویژه در تابستان و ماه‌های منتهی به پاییز، کیفیت اینترنت هم در بخش اپراتورهای موبایل و هم در بخش اینترنت ثابت خانگی پایین آمده است. ما در مطلب «مقصر کندی سرعت اینترنت این روزهای کشور کیست؟» به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کردیم و دلایل مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

حالا مطلع شدیم که وزیر ارتباطات هم در پی دریافت گزارش‌های مردمی زیاد روی سامانه ۱۹۵ و همین‌طور گلایه‌های کاربران فضای مجازی از کندی اینترنت در روزهای اخیر، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت زیرساخت دستور بررسی فوری وضعیت زیرساخت شبکه‌های ارتباطی کشور را داده است.

بر اساس این دستور، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شده است با همکاری مدیرعامل شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کنند.

«عیسی زارع‌پور» دیروز هم در جواب یک پیامک کاربر که به وضعیت اینترنت اعتراض کرده بود؛ به طور ضمنی پذیرفته که زیرساخت اینترنت کشور دارای مشکل است و وعده داده بود همکارانش مشکل را بررسی و رفع کنند.

گفته می‌شود مدت‌ها است شرکت زیرساخت موفق نشده است پهنای‌باند بین‌الملل ایران را افزایش دهد و در حال حاضر، پهنای‌باند ایران به طور کامل اشباع شده است؛ در صورتی‌که هر روز مصرف اینترنت کشور بیشتر می‌شود.

در ماه‌های اخیر، مردم به شدت از سرعت اینترنت ناراضی بودند. ابتدا تصور می‌شد که فار آزمایشی طرح صیانت آغاز شده است و اپراتورهای موبایل و اینترنت خانگی از روی عمد اقدام به کاهش پهنای‌باند برخی از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کردند ولی بعدا و گزارش‌های شرکت‌هایی که اینترنت ایران را رصد می‌کنند؛ مانند ابرآوران نشان داد ترافیک همه مراکزداده مهم کشور دچار مشکل است و همه سایت‌ها و برنامه‌های ایرانی با اختلال و کندی روبرو است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا