اخبار ایران

وزیر ارتباطات: با چین برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و ۵G همکاری می‌کنیم

تا پایان سال نیم میلیون پورت فیبرنوری راه‌اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات خبر داد برای توسعه فناوری‌های مرتبط با اینترنت ثابت و ۵G با کشور چین همکاری می‌کنیم.

«عیسی زارع‌پور» تایید کرد در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، بخشی به همکاری‌های فناوری ارتباطی از جمله اینترنت ثابت و فایوجی پیش‌بینی شده است.

چند وقت پیش، صحبت‌هایی مبنی بر همکاری با چین برای توسعه اینترنت شد و نمایندگان مجلس گفتند قرار است مدل اینترنت چین در ایران نیز پیاده‌سازی شود که از سوی وزیر ارتباطات این خبر رد شد. اما امروز و در حاشیه مراسم اتصال هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات، وزیر ارتباطات گفت:

«بله، ما در همکاری هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت بخشی ارتباطات و اینترنت ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

«عیسی زارع‌پور» تاکید کرد این همکاری‌های متقابل می‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت ICT کشور شود. همچنین، او گفت قرار است برای توسعه پلتفرم‌های ایرانی در کشورهای همسایه همکاری‌هایی صورت بگیرد و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد.

او دیگر اشاره نکرد همکاری ایران و چین برای توسعه اینترنت ثابت و ۵G دقیقا شامل چه بخش‌ها و فیلدهایی می‌شود و چینی‌ها در کدام حوزه می‌خواهند به توسعه اینترنت ایران کمک کنند.

وزیر ارتباطات در این مراسم، دوباره وعده راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری طی ۳ سال آینده را تکرار کرد و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحقق این وعده و شدنی بودن آن گفت یک کار ملی است و همه باید پای کار بیایند و با همگرایی که در دولت سیزدهم هست؛ این کار شدنی است.

زارع‌پور خبر داد توافقات خوبی با وزیر نیرو درباره استفاده از شبکه توزیع برق در سراسر کشور برای توسعه اینترنت فیبر نوری شده است و سازمان همیاری‌های شهرداری نیز باید پای کار بیاید.

وزیر ارتباطات گفت تا پایان سال نزدیک به نیم میلیون پورت فیبر نوری راه‌اندازی می‌شود و همزمان در تلاش هستند تا ظرفیت پهنای‌باند کل شبکه را از ۱۰ ترابیت بر ثانیه به مرز ۲۰ ترابیت بر ثانیه برسانند و این ظرفیت تا ۳۰ ترابیت بر ثانیه قابل تحقق خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا