اخبار ایران

فعال‌سازی قابلیت Safe Search سلب حقوق مردم ایران است؛ هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است

اعتراض‌های به فعال‌سازی قابلیت Safe Search ادامه دارد؛ از نماینده مجلس تا وکیل و اینفلوئنسرها

اقدام وزارت ارتباطات برای فعال‌سازی قابلیت Safe Search هنوز قابل دفاع و هضم نیست و اعتراض‌ها نسبت به کودک برشمردن تمام جمعیت ایران ادامه دارد.

بسیاری از کارشناسان حقوقی، این اقدام وزارت ارتباطات را غیرقانونی دانسته و برخلاف حقوق و آزادی‌های مشروع ذکر شده در قانون اساسی کشور می‌دانند.

اگرچه این روزها دیگر هر کودکی هم یاد گرفته چگونه قابلیت Safe Search گوگل را دور بزند و با تنظیماتی ساده در مرورگر وب خود یا روی اینترنت گوشی و لپ‌تاپ، دوباره به نقطه بدون Safe Search برگردد ولی وزارت ارتباطات نتوانست افکار عمومی و محافل خصوصی را برای این اقدام خود قانع کند.

در تازه‌ترین جبهه‌گیری بر ضد فعال‌سازی قابلیت Safe Search، «احمد علیرضا بیگی»، نماینده مردم تبریز، این کار وزارت ارتباطات را سلب حقوق مردم دانسته است و گفت:

«اینترنت کودک یکی از برنامه‌هایی است که وزیر ارتباطات به مجلس اعلام کرد. اما دسترسی کودکان بایستی با تصمیم خانواده محدود شود و اختیار را به آن‌ها داد. اینکه همه مردم کشور را کودک فرض کنیم، محل اشکال است.»

این نماینده مجلس، اختلالات اینترنتی که اخیرا پی در پی انجام شدند را نکته منفی در کارنامه وزارت ارتباطات دانست و بیان کرد با توجه به نیاز کسب‌وکارها به اینترنت، اختلالات شبکه ضررهای قابل توجهی به مردم وارد کرده است.

علیرضا بیگی می‌گوید وزارت ارتباطات خسارت‌های وارده به کسب‌وکارها در پی اختلالات اینترنت اخیر را برآورده کرده است ولی باید سهم کاربران نیز از این اختلالات مشخص شود. او می‌گوید تکرار اختلالات اینترنت نشان می‌دهد وزارت ارتباطات نتوانسته است به تکلیف قانونی و ذاتی خود عمل کند.

گوگل Safe Search

کارشناسان زیادی در رسانه‌ها نسبت به عواقب منفی فعال کردن سیف سرچ گوگل هشدار دادند. از جمله، «میلاد افشاری»، متخصص شبکه و هم‌بنیان‌گذار گروه گردانندگان شبکه ایران IRNOG در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:

«نباید فراموش کرد، همیشه وقتی محدودیتی ایجاد می‌شود، تکنولوژی از آن جلوتر است. در حال حاضر نیز، یک‌سری راهکارها برای دور زدن این ماجرا، بین کاربران ردوبدل می‌شود. اما این راهکارها از شدت بد بودن اتفاق کم نمی‌کند. چون مگر چند درصد از عموم کاربران اینترنت سواد این را دارند که به سراغ این راهکارها بروند؟«

او در ادامه اشاره می‌کند این اتفاق، تاثیرات زیادی دارد؛ تاثیرات پنهانی که هنوز مشخص نیست و بیشتر این تاثیرات هم فرهنگی است:

« کاربری که تا کنون به هیچ عنوان از وی‌پی‌ان استفاده نمی‌کرد، حالا برای یک جست‌وجوی ساده نیز به مشکل برمی‌خورد و ناگزیر است از وی‌پی‌ان استفاده کند.»

افشاری تاکید می‌کند «safe search» برای کودکان زیر ۱۳ سال است؛ نه به این معنا که گوگل به کلی امن می‌شود. حق کاربران بالای ۱۳ سال این است که خروجی مورد نظرشان را از گوگل دریافت کنند. با این حال، درصد زیادی از کاربران هنوز نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است.

در حالی‌که انتظار می‌رفت وزارت ارتباطات و مدیران میانی این وزارت‌خانه، درباره فعال سازی سیف سرچ بیشتر توضیح بدهند اما سکوت اختیار کرده و کاملا این انتقادات را بی‌پاسخ گذاشتند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا