اخبار ایران

مخابرات به آرزوی چند ساله‌اش رسید: قیمت تلفن ثابت گران شد

ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت تلفن ثابت را تصویب کرد و از شهریور ماه امسال اعمال می‌شوند

سال‌ها است مخابرات دنبال افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت است. خرداد سال گذشته، شورای رقابت با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت کرده بود و پس از هماهنگی‌های میان رگولاتوری و مخابرات، این بار نوبت ستاد تنظیم بازار رسید که در اعلام قیمت‌های جدید تعلل کند و حالا پس از گذشته ۶ ماه از سال ۱۴۰۱، این قیمت‌ها تایید شدند.

در روش جدید محاسبه قیمت تلفن ثابت، یک مبلغ ثابت ماهیانه برای هر خط ثابت در نظر گرفته می‌شود. اگر میزان کارکرد مشترک زیر نرخ ثابت باشد؛ همان نرخ ثابت ماهیانه پرداخت می‌گردد و اگر میزان کارکرد مشتری بالاتر از نرخ ثابت باشد؛ باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

برای محاسبه کارکرد هر خط تلفن ثابت نیز کشور به سه منطقه تقسیم‌بندی شده است. شهر تهران گران‌ترین نرخ قیمت تلفن ثابت را دارد و ماهیانه ۲۰ هزار تومان برای هر خط تلفن در نظر گرفته شده است. مراکز استان‌ها باید ماهیانه ۱۵ هزار تومان و شهرهای استان‌ها ماهیانه ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند.

تعرفه تلفن ثابت مخابرات در سال ۱۴۰۱

سال گذشته، مخابرات و رگولاتوری، ماه‌ها روی این مدل محاسبه کارکرد تلفن ثابت جلساتی را برگزار و آن را نهایی کردند ولی از زمستان سال گذشته در ستاد تنظیم بازار، معطل شد؛ به‌طوری‌که صدای مدیرعامل مخابرات ایران را درآورده و در یک جلسه کاری ۲۵ تیر ماه عنوان کرد، عدم اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت تلفن ثابت، حدود ۲ هزار میلیارد تومان به این شرکت زیان وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: آموزش ۶ روش خرید اینترنت مخابرات، بسته، ترافیک و مشاهده باقیمانده اینترنت

مخابرات در سال‌های گذشته، بارها عنوان کرد هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت بسیار بیشتر از هزینه آبونماهی است که مشترکان پرداخت می‌کنند و خواستار افزایش قیمت تلفن براساس تورم سالیانه اخیر شد. شورای رقابت در خرداد ماه سال گذشته، افزایش قیمت تلفن ثابت به حدی که هزینه نگهداری این سرویس را تامین کند موافقت کرد.

مخابرات می‌گوید ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت در سال‌ها گذشته، باعث زیان‌ده شدن این شرکت شده است. مخابرات در ابتدای امسال، قیمت اینترنت ADSL خود را نیز افزایش داد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا