راهنمای خرید

راهنمای خرید اینترنت خانگی وای فای مخابرات در سال ۱۴۰۲

کدام بسته‌های اینترنت به‌صرفه‌تر هستند و با چه سرعت و مدت زمانی بخریم؟

بیش از ۵۰ درصد کاربران اینترنت ثابت در ایران، مشتری شرکت مخابرات هستند. مخابرات فعلا بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده اینترنت ADSL در ایران است و مشترکان باید از قیمت اینترنت خانگی وای فای مخابرات اطلاع داشته باشند تا بهترین بسته مناسب با نیازشان را انتخاب و خریداری کنند.

شرکت مخابرات یک بار در اسفندماه و پیش از شروع سال ۱۴۰۱، تعرفه اینترنت خانگی وای فای خود را دو برابر کرد که سریعا با واکنش کاربران و رسانه‌ها مواجه شده و رگولاتوری نیز تذکراتی به آن‌ها داد تا تعرفه‌های اینترنت خود را به گذشته برگردانند.

دوباره و پس از اتمام تعطیلات نوروزی عید ۱۴۰۱، مخابرات اقدام به حذف برخی بسته‌ها و کاهش حجم بسته‌های پرمصرف و اصلاح قیمت‌ها گرفت و در برابر اعتراض مردم، گفت که افزایش قیمت نداشته و صرفا براساس مصوبه سال ۱۳۹۶ اقدام به ایجاد تغییراتی در بسته‌های اینترنت خود شده است.

عمده تغییرات مخابرات در کاهش حجم بسته‌ها بود به‌طوری‌که مشتری برای خرید حجم ناچار به پرداخت پول بیشتری شود. ترفندی که دیگر شرکت‌های اینترنت ثابت مانند شاتل و آسیاتک و غیره هم به کار گرفته تا درآمدهای خود را افزایش دهند.

اینترنت خانگی وای فای مخابرات سال ۱۴۰۲

در ابتدای سال ۱۴۰۲، مخابرات شگرد دیگری به کار گرفت و بسته‌های اینترنت کم سرعت خود مانند ۵۱۲ کیلوبیت، ۱ مگ و ۲ مگ را حذف کرد.

عملا هر کاربر اینترنت مخابرات، برای خرید یک سرویس باید از ۳ مگ تا ۱۶ مگ را انتخاب کند. بنابراین، اینترنت ADSL مخابرات در بسته‌های ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله از سرعت ۳ مگابیت تا ۱۶ مگابیت دارد.

در برابر این شگرد مخابرات، مشترکان اینترنت مخابرات نیز باید هوشمندانه عمل کرده و بهترین و به‌صرفه‌ترین بسته‌ها را انتخاب و خریداری کنند تا کمترین پول از جیب‌شان خارج شود و بیشترین حجم اینترنت را داشته باشند.

با هم نگاهی به جدول قیمت‌های adsl مخابرات می‌اندازیم:

تعرفه اینترنت ADSL مخابرات سال ۱۴۰۲

همان‌طور که می‌بینید؛ مخابرات در سال ۱۴۰۲ فقط یک سرویس ۳ مگ، ۲ سرویس ۴ مگ، ۲ سرویس ۸ مگ و ۳ سرویس ۱۶ مگ دارد.

قیمت‌های سرویس‌ها با تعرفه سال ۱۴۰۱ تفاوتی ندارد ولی برخی سرویس‌ها حذف شدند.

هزینه هر گیگ باکس اینترنت مخابرات در سال ۱۴۰۲ نیز به صورت زیر است:

قیمت هر گیگابایت اینترنت مخابرات

همین‌طور، باید بدانیم که بسته‌های اینترنت مخابرات دارای یک حجم مصرف بین‌الملل هستند که معادل حجم مصرف داخلی آن دو برابر می‌شود. یعنی اگر شما بسته‌ای با ۱۰ گیگابایت اینترنت بین‌المللی خریداری کردید؛ حجم اینترنت داخلی ۲۰ گیگابایت است.

بسته‌های با حجم بیشتر و بلندمدت، به صرفه‌تر هستند و باید سعی کنید بسته‌های بزرگ‌تر و در بازه ۶ الی ۱۲ ماه را انتخاب کنید تا از تخفیف‌های ۳ و ۷ درصد مخابرات هم سود ببرید و باز هم بسته ارزان‌تر تمام شود.

تعرفه اینترنت مخابرات ADSL سال ۱۴۰۱

در ادامه، باهم نگاهی به بسته‌های اینترنت ADSL مخابرات در سال ۱۴۰۱ خواهیم انداخت و به‌صرفه‌ترین بسته‌ها را پیشنهاد می‌دهیم:

بسته اینترنت خانگی وای فای مخابرات یک ماهه

مخابرات ۱۰ بسته اینترنت ADSL یک ماهه دارد که ارزان‌ترین آن‌ها بسته اینترنت ۱۰ گیگابایت با سرعت ۱ مگابیت به قیمت ۲۰ هزار تومان و گران‌ترین آن‌ها بسته اینترنت ۱۶ مگابیت با حجم ۱۲۰ گیگابایت به قیمت ۷۵ هزار تومان است.

در مجموع هم ۱ بسته ۱ مگابیت، ۱ بسته ۲ مگابیت، ۱ بسته ۳ مگابیت، ۲ بسته ۴ مگابیت، ۲ بسته ۸ مگابیت و ۳ بسته ۱۶ مگابیت دارد. به نظر می‌رسد بسته‌های اینترنت ۱ و ۲ و ۳ مگابیت بیشتر برای افرادی است که خط آن‌ها کشش سرعت بالاتر را ندارد یا مصرف اینترنت آن‌ها بسیار کم و محدود است وگرنه این روزها همه کاربران طرفدار بسته‌های ۸ و ۱۶ گیگابیت هستند و پیشنهاد ما هم حتما خرید بسته اینترنت با سرعت ۱۶ مگابیت است تا حداقل بتوانید اینترنتی با نصف سرعت آن، یعنی ۷ الی ۸ مگابیت داشته باشید.

بسته اینترنت مخابرات ۱ ماهه

در میان بسته‌های اینترنت ۱۶ مگابیت ۱ ماهه مخابرات، پرحجم‌ترین بسته ۱۲۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل دارد که نسبتا حجم خوبی است. بسته پایین‌تر شامل ۸۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و پایین‌ترین بسته ۳۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل است.

ممکن است شما در ماه مصرف اینترنتی زیر ۱۰ گیگابایت داشته باشید؛ بنابراین خرید بسته‌های ۱۶ مگ ۱ ماهه اصلا برایتان به صرفه نیست و بهتر است سراغ خرید بسته‌های مدت‌دار مثلا ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله بروید. اما اگر فردی هستید که راحت در ماه ۳۰ الی ۴۰ گیگابایت مصرف اینترنت دارید و نمی‌خواهید پول زیادی یکجا برای اینترنت بپردازید؛ خرید بسته‌های ۱۶ مگ ۱ ماهه به صرفه و منطقی خواهد بود.

بسته‌های ۸ مگابیت دارای حجم‌های پایین‌تری هستند. یک بسته ۸ مگ ۱ ماهه با ۱۸ گیگابایت ترافیک به قیمت ۲۸ هزار تومان ارائه شده و البته بسته بعدی ۵۰ گیگابایت به قیمت ۴۲ هزار تومان است.

بسته اینترنت خانگی وای فای مخابرات سه ماهه

برای بازه زمانی سه ماهه نیز شرکت مخابرات ۱۰ بسته ارائه کرده است و باز هم بسته‌های ۱ مگابیت، ۲ مگابیت، ۳ مگابیت، ۴ مگابیت، ۸ مگابیت و ۱۶ مگابیت داریم تا دست مشتری برای انتخاب سرعت اینترنت باز باشد ولی توصیه اکید ما این است که اگر خط تلفن ثابت شما کشش دارد؛ بسته‌های ۸ یا ۱۶ مگابیت را انتخاب کنید.

بسته اینترنت مخابرات ۳ ماهه

بسته‌های اینترنت ADSL سه ماهه مخابرات، حجم‌های بهتری نسبت به بسته‌های ۱ ماهه دارند. گران‌ترین بسته در این گروه به قیمت ۲۲۵ هزار تومان شامل یک بسته ۱۶ مگ با حجم ۳۶۰ گیگابایت است که ماهیانه می‌شود ۱۲۰ گیگابایت. در بسته‌های ۱۶ مگابیت می‌توانید بسته با حجم پایین‌تر و قیمت کمتر نیز انتخاب کنید. برای مثال، بسته ۲۴۰ گیگابایت به قیمت ۱۸۰ هزار تومان و بسته ۱۰۵ گیگابایت به قیمت ۱۳۰ هزار تومان عرضه شده است.

دو بسته ۵۴ گیگابایت و ۱۵۰ گیگابایت ۸ مگ نیز به قیمت ۸۴ هزار تومان و ۱۲۶ هزار تومان عرضه شده است.

جالب است بدانید که هرچه سرعت بسته کمتر شود؛ از حجم آن نیز کاسته شده و قیمت بیشتری پیدا می‌کند. مثلا، بسته ۱۲۰ گیگابایت ۴ مگ حدود ۹۶ هزار تومان است که گران‌تر از بسته‌های ۸ مگ و ۱۶ مگ می‌شود. همین‌طور، بسته‌های ۱ و ۲ و ۳ مگابیت نیز گران‌تر هستند. قیمت هر گیگابایت اینترنت بسته ۱ مگابیت به ۲ هزار تومان می‌رسد در حالی‌که قیمت هر گیگابایت اینترنت بسته‌های ۱۶ مگابیت زیر ۱ هزار تومان است.

این هم دلیل دیگری که باید سراغ بسته‌های ۸ و ۱۶ مگ اینترنت مخابرات بروید و از انتخاب بسته‌های سرعت پایین اجتناب کنید.

بسته اینترنت خانگی وای فای مخابرات شش ماهه

فرمول تعرفه اینترنت مخابرات این‌گونه است که اگر حجم و قیمت بسته‌های سه ماهه را دو برابر کنید؛ به حجم و قیمت بسته‌های ۶ ماهه اینترنت ADSL می‌رسید. یعنی عملا هیچ تخفیفی برای خرید بسته ۶ ماهه نسبت به بسته ۳ ماهه وجود ندارد. مثلا، بسته سه ماهه ۳۶۰ گیگابایت ۱۶ مگ اینترنت مخابرات ۲۲۵ هزار تومان است؛ بسته شش ماهه ۷۲۰ گیگابایت ۱۶ مگ اینترنت مخابرات می‌شود ۴۳۷ هزار تومان که کمی کمتر از ۴۵۰ هزار تومان است.

این نکته بسیار مهمی است که باید در هنگام خرید بسته اینترنت مخابرات مدنظر داشته باشید. به نظر ما هیچ فرقی میان بسته‌های سه ماهه اینترنت مخابرات با بسته‌های ۶ ماهه جز در حجم و قیمت دو برابری نیست.

بسته اینترنت مخابرات ۶ ماهه

گران‌ترین بسته ۶ ماهه اینترنت مخابرات، بسته ۷۲۰ گیگابایت با سرعت ۱۶ مگ به قیمت ۴۳۷ هزار تومان است و ارزان‌ترین بسته هم ۶۰ گیگابایت با سرعت ۱ مگابیت به قیمت ۱۱۶ هزار تومان است.

در سرعت ۱۶ مگابیت، دو بسته ۲۱۰ و ۴۸۰ گیگابایت به قیمت‌های ۲۵۳ هزار تومان و ۳۴۹ هزار تومان ارائه شده است و در بسته‌های ۸ مگ هم دو بسته ۱۰۸ و ۳۰۰ مگابیت به قیمت ۱۶۳ هزار تومان و ۲۴۴ هزار تومان مشاهده می‌شود.

اگر می‌توانید مصرف اینترنت ماهیانه خود را مدیریت کنید؛ بسته‌های ۶ ماهه با سرعت ۸ یا ۱۶ مگابیت بخرید ولی اگر نمی‌توانید اینترنت مصرف ماهیانه خود را مدیریت کرده و مثلا ممکن است طی دو ماه بیش از نصف بسته را مصرف کنید؛ بسته‌های سه ماهه انتخاب بهتری هستند.

بسته اینترنت خانگی وای فای مخابرات یک ساله

برای خرید پرحجم‌ترین بسته اینترنت مخابرات باید حدود ۱ میلیون تومان هزینه کنید. بسته ۱۴۴۰ گیگابایتی مخابرات با سرعت ۱۶ مگ و یک ساله، بدون مالیات بر ارزش افزوده، ۸۳۷ هزار تومان است.

کمترین بسته یک ساله اینترنت ADSL مخابرات با ۶۰ گیگابایت حجم و سرعت ۰.۵ مگابیت، ۱۵۰ هزار تومان است. بسته ۱ مگابیت یک ساله با ۱۲۰ گیگابایت نیز ۲۲۳ هزار تومان است.

بسته اینترنت مخابرات ۱۲ ماهه

بسته ۲ مگابیت یک ساله با ۱۸۰ گیگابایت نیز به قیمت ۲۷۹ هزار تومان فروخته می‌شود. بسته‌های ۴ مگابیت یک ساله اینترنت مخابرات حجم‌هایی ۱۴۴ گیگابایت و ۴۸۰ گیگابایت دارند و به ترتیب با قیمت ۲۴۶ هزار تومان و ۳۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بسته‌های ۸ مگ با ۲۱۶ گیگابایت و ۶۰۰ گیگابایت نیز یک ساله به قیمت ۳۷۵ هزار تومان و ۳۱۲ هزار تومان فروش می‌روند. ۲ بسته ۱۶ مگابیت علاوه بر بسته ۱۴۴۰ گیگابایت نیز با حجم‌های ۴۲۰ و ۹۶۰ گیگابایت در دسترس است که برای خریدشان باید ۴۸۵ هزار تومان و ۶۷۰ هزار تومان هزینه کنید.

تعرفه اینترنت مخابرات نسبت به شرکت‌های FCP مانند شاتل، آسیاتک، پیشگامان و غیره، بسته‌های پرحجم کمتری دارد و قیمت‌های آن‌ها بالاتر است. با این حال، مشترکان اینترنت مخابرات می‌توانند بسته‌های ۸ مگ و ۱۶ مگ سه ماهه، ۶ ماهه و ۱۲ ماهه با حجم‌های مورد نیازشان را خریداری و مصرف کنند.

چند پیشنهاد برای خرید اینترنت مخابرات در سال ۱۴۰۲

حالا که تعرفه اینترنت خانگی وای فای مخابرات برای سرویس‌ها و بسته‌های مختلف را دانستیم؛ باید حواسما به چند نکته مهم زیر هم باشد:

۱- سرویس‌های ۸ یا ۱۶ مگ را انتخاب کنید؛ اگر کشش خط شما جواب‌گوی این سرعت‌ها است. چون سرعت اینترنت ADSL در طی سال‌های اخیر، این قدر کند شده که تازه شما اگر یک سرویس ۸ مگ یا ۱۶ مگ بگیرید؛ شاید بتوانید با اینترنت، به زور کارهاتون را پیش ببرید.

۲- حتما بسته‌ها و سرویس‌های ۶ ماهه یا ۱ ساله را انتخاب کنید؛ چون مخابرات روی همه سرویس‌های ۶ ماهه، ۳ درصد تخفیف و روی سرویس‌های ۱۲ ماهه، ۷ درصد تخفیف داده است.

۳- این نکته را فراموش نکنید که قیمت اینترنت ADSL گفته شده در بالا، بدون احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

۴- بسته‌های با حجم بیشتر و بلندمدت‌تر، به‌صرفه‌تر از بسته‌های با حجم پایین و کوتاه مدت هستند. مثلا خرید بسته ۸ مگ با ظرفیت ۵۰ گیگابایت اینترنت بیت‌الملل و ۱۲ ماهه، برای شما کمتر از خرید بسته ۱۸ گیگابایت تمام می‌شود.

اگر از اینترنت همراه اول، ایرانسل، شاتل موبایل یا رایتل استفاده می‌کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید بسته‌های اینترنت ما از این شرکت‌ها را نیز مطالعه کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا