اخبار ایران

وزیر ارتباطات: استارلینک می‌تواند غیرقانونی به کاربران ایرانی سرویس بدهد ولی بعید می‌دانم به این زودی‌ها بتوانند

بحث داغ ورود استارلینک به ایران، سوال امروز خبرنگاران از عیسی زارع‌پور بود

خبرنگاری از وزیر ارتباطات درباره ورود اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران پرسیده است. عیسی زارع‌پور، به طور مبهم و کلی می‌گوید بعید است به این زودی‌ها شاهد استارلینک در ایران باشیم.

بحث‌های استفاده از استارلینک در ایران، از دو روز پیش دوباره اوج گرفته است و همزمان با اختلالات و کندی اینترنت ایران، حسابی برای کاربران داغ و هیجان‌انگیز شده است.

دو روز پیش، ایلان ماسک در جواب یک کاربر ایرانی که پرسیده بود از نظر فنی می‌شود به ایران سرویس استارلینک بدهید؛ گفته بود خواستار معافیت تحریم‌ها برای ارسال تجهیزات به ایران هستیم.

امروز هم در خبرها آمد که وزارت خزانه‌داری امریکا به ایلان ماسک و شرکت اسپیس‌ایکس اجازه ارسال تجهیزات سخت‌افزاری اینترنت استارلینک را داده است.

همین موضوع، سبب شده خبرنگاری در حاشیه جلسه هیئت دولت، از عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات درباره آمدن استارلینک به ایران و تاثیرات آن روی اینترنت ایران سوال کند.

وزیر ارتباطات می‌گوید شورای عالی فضای مجازی، ضوابط و الزامات و قوانینی برای اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای وضع کرده است که باید آن‌ها را طی کنند.

عیسی زارع‌پور می‌گوید ایران این ضوابط و مجوزها را به سازمان ITU نیز گزارش داده است و هر اپراتوری که بخواهد به طور قانونی و مجوزدار در کشور سرویس اینترنت ماهواره ای ارائه کند؛ باید این مجوزها را بگیرد. وزیر باز می‌گوید که براساس قوانین بین‌المللی، شرکت‌ها باید قوانین سرزمینی کشورها را در ارائه خدمات اینترنت رعایت کنند.

وزیر ارتباطات به این نکته هم اشاره می‌کند که ماهیت اینترنت ماهواره‌ای به گونه‌ای است که می‌توانند بدون مجوز در ایران سرویس بدهند ولی بعید می‌دانم به این زودی‌ها استارلینک در ایران باشد چون هنوز سرویس‌های خودشان کامل نیست.

عیسی زارع‌پور به طور ضمنی در سخنان خودش تایید می‌کند که استارلینک می‌تواند بدون مجوز در ایران فعالیت کند و اشاره‌ای به سیاست و اقدامات وزارت ارتباطات در قبال این اتفاق ندارد.

به هر حال، به نظر می‌رسد بحث ورود استارلینک به ایران دارد به شکل جدی‌تر و داغ‌تری دنبال می‌شود و باید طی روزهای آینده، منتظر خبرها و رویدادهای دیگری در این زمینه باشیم.

استارلینک می‌تواند کل ساختار اینترنت ایران را به هم بریزد و به طور مستقیم و غیر مستقیم روی اپراتورهای موبایل و ثابت تاثیرگذار باشد و آن‌ها را وادار به کنش‌گری کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا