اخبار جهان

ایلان ماسک: به دنبال معافیت از تحریم‌ها برای ارائه اینترنت استارلینک به ایران هستیم (به‌روزرسانی)

آیا به‌زودی شاهد استفاده از استارلینک در ایران خواهیم بود؟

موسس شرکت اسپیس ایکس در یک توییت گفت خواستار معافیت از تحریم‌های وضع شده برای ایران هستیم تا بتوانیم سرویس اینترنت استارلینک را در این کشور ارائه کنیم.

دیروز، ایلان ماسک در یک توییت، اعلام کرد هم‌اکنون اینترنت استارلینک در همه قاره‌های جهان و از جمله در قطب جنوب در دسترس و قابل استفاده است.

یک کاربر ایرانی در زیر این توییت از ایلان ماسک می‌پرسد که آیا از نظر فنی امکان‌پذیر است کاربران ایرانی به خدمات استارلینک دسترسی پیدا کنند؟ موسس شرکت اسپیس‌ایکس که ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است نیز در جواب گفته است: «استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.»

ایلان ماسک استارلینک ایران

حالا، با وجود این پاسخ ایلان ماسک، می‌توانیم امیدوار باشیم که به‌زودی در ایران از اینترنت استارلینک استفاده کنیم؟ این پرسشی است که کاربران زیادی در ایران دوست دارند هرچه زودتر به آن پاسخ داده شود.

اما واقعیت این است که استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، پیچیدگی‌ها و سختی‌های بیشتری نسبت به سایر اینترنت‌ها دارد و یک مسئله دشوار چند وجهی است.

بیشتر بخوانید: سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک سر به فلک کشید

فقط، یک طرف آن، شرکت اسپیس ایکس و استارلینک و ارائه خدمات به کاربران ایرانی است. یک سوی دیگر آن، دولت ایران و قوانین خاص خودش در این زمینه است. ضمن اینکه باید هزینه خرید تجهیزات سخت‌افزاری اتصال به اینترنت استارلینک از جمله دیش مخابراتی و روتر آن و همین‌طور هزینه‌های ماهیانه اتصال به اینترنت استارلینک را هم در نظر گرفت.

این هزینه‌ها به صورت دلاری هستند و برای غالب کاربران ایرانی، بسیار سنگین و غیرقابل معقول به نظر می‌رسند. هزینه‌های اینترنت استارلینک حتی برای کاربران اروپایی و امریکایی نیز بالا است.

سرعت استارلینکHdh

ما انتظار داریم سرانجام اینترنت استارلینک در ایران استفاده شود؛ به‌ویژه اینکه اسپیس ایکس در حال همکاری با شرکت مخابراتی تی موبایل برای ارائه اینترنت استارلینک روی گوشی‌های تلفن همراه است و از سال آینده به صورت محدود و نسخه آزمایشی بتا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما انتظار نداریم اینترنت استارلینک مانند اینترنت موبایل در ایران همگانی شود یا درصد بالایی از کاربران ایرانی بتوانند مشترک این سرویس شوند و از آن استفاده کنند. هزینه‌های بسیار بالای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، دشواری‌های دسترسی به آن و خرید تجهیزات سخت‌افزاری آن، حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و اصولا کارکردهای خاص این سرویس اینترنت، باعث می‌شود قشر خاصی مشتری آن باشند.

بیشتر بخوانید: استفاده از اینترنت استارلینک پس از تصویب و اجرای طرح صیانت را فراموش کنید

به هر حال، توییت جدید ایلان ماسک، یک چراغ سبز بزرگ به کاربران ایرانی برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است. نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید چه زمانی بتوانیم در ایران به استارلینک وصل شویم؟

به‌روزرسانی:

در پی انتشار جواب ایلان ماسک به یک کاربر ایرانی درباره ارائه خدمات اینترنت استارلینک در ایران و تلاش برای خروج از تحریم‌ها، اخبار زیادی پیرامون آن در اینترنت منتشر شد و افراد گوناگون اظهارنظر کردند.

از جمله، وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده است که ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، از تحریم‌ها معاف است.

همین‌طور، جیک سالیوان، پاسخ مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتی به ایلان ماسک گفته است که این معافیت را می‌تواند از خزانه‌داری امریکا دریافت کند. این فرد سیاسی، در توییت خود گفته است که در گذشته هم برای برقراری ارتباط مردم ایران با جهان، معافیت‌هایی در نظر گرفتیم و اکنون اینترنت استارلینک نیز می‌تواند مشمول معافیت‌های تحریمی ایران شود. او به ایلان ماسک گفته است سری به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری [اوفک] بزند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا